2020-05-25, 10:30
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Öh stoppar man luftflödet så går det ju inte att andas. Då dör eller blir folk sjuka av det istället. Inte helt bra att andas in sin egen utandningsluft heller och som sagts förr enklare ansiktsmasker släpper igenom virus och skyddar inte ögonen!

Läs studierna istället för att utmåla dig som korkad.
Citera
2020-05-25, 10:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
En reduktion på 75% forårsaget af brug af mundskyt.
Men om man redan har social distansering, då kanske munskydd inte gör så stor skillnad. Det är inte intressant i sammanhanget att jämföra munskydd med ingenting, för vi har inte ingenting utan någonting.
Citera
2020-05-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Läs studierna
Det har jag gjort pekade bara på några svagheter i pro-ansiktsskydds resonemanget.
Citera
2020-05-25, 10:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan du visa mig den forskningsrapporten som stödjer ditt påstående?

Och vidare fattar jag inte varför munskydd hos vanliga medborgare har blivit en tvistefråga.

Var och en som VILL - FÅ. Resten slipper använda munskydd. Och vill man själv vara extra säker - då skaffar man sig ett ansiktsskydd/gasmask som garanterat skyddat mer än 75%.

Varför ska den som är rädd för smitta nöja sig med en halvdan lösning, när det finns gasmasker som garanterar att inga virus slipper under masken?

Argumentet att man inte vill "sticka ut" godkänns inte i detta sammanhang.

(Snart måste vi bära niqab hela gänget för att "vissa" inte ska sticka ut - trots att det görs av fritt val.)
Just argumentet att den som VILL skall bära munskydd har ju dödats hyfsat effektivt på vissa ställen där man helt enkelt infört ett krav på munskydd.

Att vara så egoistisk och totalt sakna respekt för sin omgivning att man tror sig kunna bete sig lite hur man vill är argument som ganska snart kommer visa sig meningslösa. Om inte ett vaccin hittas lär munskydd i allmänna utrymmen bli obligatoriskt de närmaste åren. Att folk inte klarar av att respektera andras hälsa är minst sagt bekymmersamt i ett pandemiskt perspektiv.

Det handlar nämligen inte om att munskyddet skall hindra att du blir smittad, det handlar om att du inte skall smitta andra.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-25 kl. 10:45.
Citera
2020-05-25, 10:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nehej, men JAG kallar det marginellt. At best.
Sverige testar i dagsläget 0.04628% per capita per dag. Det är en ökning från 0.03203% och det räcker inte på långa vägar. Man är så långt ned på skalan att den typen av ökning är marginell i sammanhanget. Sverige behöver komma upp i runt 20,000 tester per dag för att identifiera smitta. Det innebär också att man måste börja testa asymtomatiska personer, t.ex. vårdpersonal på äldreboende.

En ungefärlig nivå där Sverige bör ligga är mellan 0.18-0.20% per capita per dag de flesta andra länder ligger. Då begriper du kanske hur marginell den ökningen är?

Du kan titta på testning per miljoner invånare här och sedan berätta hur många I-länder som testar mindre än Sverige?

https://www.worldometers.info/coronavirus/
En ökning på 45 % kan visst påverka formen på kurvan.
Citera
2020-05-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och varför tror du att efterfrågan sjunker? För att stater stänger ner. Varför tror du att fabriker måste permittera sin personal? För att leveranskedjorna är helt rubbade för att stater stänger ner. Menar du att detta skulle ske även utan C19? Hur svårt kan det vara att se sambandet?

I Kina såldes Volvo Cars i princip inga bilar mars iår. Under April, när Kina hade öppnat igen sålde Volvo Cars 20% mer bilar jämfört med april 2019. Efterfrågan finns, men om man inte ens får gå ut blir det svårt att konsumera.

Men detta beror ju på att världen stängt ner, inte vad vi gör här i sverige.

Hade det inte varit bättre att agerat som våra grannar under tiden så vi sluppit stå här nu upptagna av c19 när resten av världen börjar öppna och kunnat vara med?
Missar vi starten så är vår ekonomi klart efter grannarna och det är ju inte så bra.

Vad vi gör internt är irrelevant för andra än oss själva sålänge resten av världen står still, det enda vi gör ar att omfördela tillgångar inom landet, när världen väl öppnar är alla på samma plats de var när det slog igen med den stora skillnaden att vissa fortfarande har pågående smitta som de övriga har gjort sig av med och då inte vill ha tillbaka...
Citera
2020-05-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

För att omvärlden stängt ner, eller menar du att efterfrågan bland de arbetsföra sjunker för att 70+ gruppen avlider? Hur går den ekvationen ihop?

Efterfrågan har minskat för att vi är i en lågkonjunktur.

Du är den som påstår att efterfrågan minskar pga 70+ dör.
Citera
2020-05-25, 10:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men detta beror ju på att världen stängt ner, inte vad vi gör här i sverige.

Hade det inte varit bättre att agerat som våra grannar under tiden så vi sluppit stå här nu upptagna av c19 när resten av världen börjar öppna och kunnat vara med?
Missar vi starten så är vår ekonomi klart efter grannarna och det är ju inte så bra.

Vad vi gör internt är irrelevant för andra än oss själva sålänge resten av världen står still, det enda vi gör ar att omfördela tillgångar inom landet, när världen väl öppnar är alla på samma plats de var när det slog igen med den stora skillnaden att vissa fortfarande har pågående smitta som de övriga har gjort sig av med och då inte vill ha tillbaka...

Det är absolut relevant vad vi gör internt. Vi har även en stor inhemsk näring som inte är direkt beroende av omvärlden. Det ni säger just nu är "ja situationen är ändå dålig, varför inte göra det mycket värre?"
Citera
2020-05-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Efterfrågan har minskat för att vi är i en lågkonjunktur.

Du är den som påstår att efterfrågan minskar pga 70+ dör.
Varför är vi i en lågkonjunktur då? Säg inte corona..
Citera
2020-05-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Snälla någon. En lockdown runkare här som inte ens läser vad jag skriver. Hur känns det att samhällskollapsen du runkat om i din sunkiga förortsetta uteblev, även den här gången? Seså, akta nu du inte upprör Achmed i trappuppgången.

Men alltså va? Du pratade precis om att omvärlden har en ekonomiskt kollas pga nedstängning och nu påstår du att denna kollaps uteblivit? eh ok.

Du är så jävla dum alltså. Jävla bidragstagare. Jag vet att du vill att katastrofen ska fortsätta så du kan få hämta ut extra generösa bidrag.
Citera
2020-05-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför är vi i en lågkonjunktur då? Säg inte corona..

Varför ska jag inte säga COVID-19?
Citera
2020-05-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Öh stoppar man luftflödet helt så går det ju inte att andas. Då dör eller blir folk sjuka av det istället. Inte helt bra att andas in sin egen utandningsluft heller och som sagts förr enklare ansiktsmasker släpper igenom virus och skyddar inte ögonen!

Man minskar avståndet som aerosoler och droppar tar sig med mask, inte stoppar helt.

Har Ni mask kan jag alltså ganska säkert vistas 1 meter från dig, om jag har mask kan Ni ganska säkert vistas 1 meter från mig, har Ni mask men inte jag så kan jag fortfarande vistas ganska säkert 1 meter från dig medans Ni måste hålla mig på längre avstånd.

Inte så svårt att förstå, eller?

Endast principen beskrivet, inga fastställda avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in