2020-05-25, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
År 2020 och 2021 sammanlagt
Norge -1,1
Danmark -1
Finland -4
Sverige -1,5

Det gick bra för Sverige?

De övriga länderna har kontroll över smittan. inte Sverige.

Hej mattesnillet. Menar du allvar med ovanstående beräkningar? Tror du att man kan sätta ihop BNP-tapp i procentenheter två olika år?

Vi gör det enkelt. Både land A och land B har 100kr BNP per capita. År 2020 tappar Land A 6%, vilket ger 94kr BNP per capita, och land B tappar 10% vilket ger 90kr/Capita BNP. År 2021 ökar land A med 5%, vilket ger 98.7kr/capita och land B ökar med 9% vilket ger 98.1kr/capita. Vilket land har minskat mest nominellt?
Citera
2020-05-25, 12:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige kommer att drabbas precis lika hårt ekonomiskt som resten av världen. Plus då att vi har många fler dödsoffer än länder med en klokare ledning.

https://www.friatider.se/coronakrisen-sveriges-ekonomi-vantas-inte-klara-sig-battre
Om folk blir avskräckta av den där länken så finns samstämmiga uppgifter här:
https://www.ft.com/content/93105160-dcb4-4721-9e58-a7b262cd4b6e
Citera
2020-05-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pressträff med anledning av den internationella responsen mot Covid-19
-Regeringskansliet

https://www.youtube.com/watch?v=wtt1LDDZPKI

Alla är dumma mot oss och vi vill resa till Kreta, dumma dom!

Ja det kommer väl att bli på den nivån. Ann Linde sa ju häromdagen att de andra länderna har en felaktig bild av Sverige. Så nu måste vi bättra på Sverigebilden. Men inte genom att på något sätt ändra på strategin så klart utan genom propaganda och lögner som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har helt fel. Det hänvisades just till den här studien som "bevis" för att alla borde bära masker. Sen när man läser vad som blev sagt, då är det ju antingen - eller.

Alltså måste social distansiering vara LIKA EFFEKTIVT, eftersom studiens ledare själv säger att det är antingen eller.

Ändå menar alarmisterna att han är på "deras sida". Nej, det är han inte. De har missförstått studiens resultat.

Antingen distanserar man sig eller sen bär man mask. Båda har samma effekt.

Förutom att ingen tjänar ju pengar på det om jag håller avstånd till min närmaste..

Och jag slipper byta och förvara kontaminerade masker. Som i värsta fall måste bytas efter en timme.

Social distansering har inga sådana regler. Jag kan hålla avståndet hur länge som helst.

Jag förstår inte varför jag måste göra ett val. Jag väljer både ock.

Social distansering gillar jag. Smitta är jag bestämt emot. Jag gillar inte virus, smuts och basselusker i någon skepnad. Jag trivs med att vara hemma, men ibland måste jag ha förnödenheter och då sätter jag mig i bilen och åker till butikerna. Är det mycket bilar utanför affären, avstår jag från att handla.

När jag ska gå in i en affär har jag engångshandskar. Jag har inget bra munskydd, men jag använder en rejäl sjal för att täcka mun och näsa. När jag handlat klart och parkerat bilen i garaget, tar jag bara in varor som ska in i kylskåpet och frysen, där jag tar av och kastar emballage. Sen tvättar jag händerna noga. Resten av det jag handlat lämnar jag i karantän några dagar, innan jag vidrör sakerna.

Det är jag och många andra medborgare som saboterar strategin med flockimmunitet och en lyckad smittspridning för att uppnå detta mål från smittmyndigheten. Jag blir glad när jag ser sifferfolkets besvikelse över att matematiken inte funkade som tänkt.

Jag kommer också bidra till att ekonomin stagnerar eftersom jag kommit fram till att jag ska ta en lång paus från onödig konsumtion.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det har jag gjort pekade bara på några svagheter i pro-ansiktsskydds resonemanget.

Då är det skönt att det är kirurgmasker och att dessa fångar upp dropparna du andas ut.
Citera
2020-05-25, 12:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo:

Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University :

Up until we have a vaccine for the virus, what remains practical is either social distancing or wearing a mask.

Det var ju till den här undersökningen man hänvisade till som bevismaterial.
Nej. Social distansering har inte gjort någon nytta för att hålla nere Sveriges dödstal. Munskydd är ju tydligen helt tabu att se som alternativ så varför du länkar till sådant förstår jag inte. Nästa fiasko kommer när det visar sig att viruset inte smittar via ytor, då står vi där och tvättar händerna och låtsas att det regnar.
Citera
2020-05-25, 12:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Då tror du fel för helvete.
De länder där inte käft dör trots mångmiljon städer i landet osv har en sak gemensamt- TESTA.
Sveriges kapacitet ligger på 100 000 per vecka. Det blir 0,14 % av befolkningen per dag. Det är en droppe i havet. Du bara önsketänker helt orealistiskt. Tror det finns skitenkla lösningar när det i själva verket är mer komplicerat än så att faktiskt genomföra. Var lite realist.
Citera
2020-05-25, 12:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ok, där kom personangreppen när du fick slut på argument...

HÄR får du lite information som relaterar till ämnet:
https://academic.oup.com/ije/advance-article/doi/10.1093/ije/dyaa044/5813980

Om du inte orkar läsa (jag förutsätter det) så kan du lyssna på världsledande experter i ämnet här:
https://youtu.be/bNTP-jyugIA?t=167
Läste du inte mitt inlägg? Där fanns argument som du tydligen blundar för och istället angriper mig med anklagelser. Du är en oärlig debattör. Skäms på dig.
Citera
2020-05-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hej mattesnillet. Menar du allvar med ovanstående beräkningar? Tror du att man kan sätta ihop BNP-tapp i procentenheter två olika år?

Vi gör det enkelt. Både land A och land B har 100kr BNP per capita. År 2020 tappar Land A 6%, vilket ger 94kr BNP per capita, och land B tappar 10% vilket ger 90kr/Capita BNP. År 2021 ökar land A med 5%, vilket ger 98.7kr/capita och land B ökar med 9% vilket ger 98.1kr/capita. Vilket land har minskat mest nominellt?
Det var en förenlad uträkning, noterade du mitt ord sammanlagt.

Hur är det med läsförståelsen?

Hur var det med Sveriges siffror komperativt?
Citera
2020-05-25, 12:34
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sveriges kapacitet ligger på 100 000 per vecka. Det blir 0,14 % av befolkningen per dag. Det är en droppe i havet. Du bara önsketänker helt orealistiskt. Tror det finns skitenkla lösningar när det i själva verket är mer komplicerat än så att faktiskt genomföra. Var lite realist.
Du har som vanligt inga förslag på alternativa lösningar, bara ett monotont malande om att ingenting funkar.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det var en förenlad uträkning, noterade du mitt ord sammanlagt.

Hur är det med läsförståelsen?

Det var inte en "förenklad" uträkning, det var helt fel. Det är som att säga 1+1=3.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det är ju så otroligt få som fångas upp, så jag tror det gör väldigt lite skillnad.

Otroligt få? Det håller jag inte med om, men samtidigt hänger det ju även på hur mycket man testar och vi har inte testat mycket.

Plockar man bort 1 person eller bara halverar mängden den smittar så kan det göra en stor skillnad. Och ju mer det händer desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in