2020-05-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
"När professor Yuen Kwok-Yung berättade om studien på en presskonferens sa han att den visar att det är uppenbart att munskydd har effekt och att det är viktigt att människor använder sig av skydden när de vistas på offentliga platser."

https://www.etc.se/inrikes/sverige-star-fast-i-munskyddsfragan

“The findings implied to the world and the public is that the effectiveness of mask-wearing against the coronavirus pandemic is huge,” said Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University who helped discover the SARS virus back in 2003.

"That's the strongest result we showed here. Transmission can be reduced by 50 percent when surgical masks are used, especially when masks are worn by infected individuals."

He said up until we have a vaccine for the virus, what remains practical is either social distancing or wearing a mask.

Ledsen, men han säger det ju själv. Du kan välja..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt vad i SEB:s prognos som du länkar till tycker DU motsäger det jag skrev?
Nu är ju visserligen SEB:s prognos bara en av många, men de skriver ändå så här:

"Världsekonomin tvärnitar och det gör även den svenska ekonomin. "

Norges BNP förväntas falla med 6,1% och svensk med 6,5%. Då har ändå Norge betydande intäkter från olja som tokrasat. Norge stängde ned betydligt mer än Sverige. Det är bara ett exempel. Prognosen är dessutom 3 veckor gammal och länder som praktiserat hård nedstängning, för att sedan öppna upp med mycket tester och smittspårning lär sannolikt komma ikapp ekonomiskt.

Nu skiljer sig ländernas produktioner åt vilket säkert kommer ha stört betydelse oavsett vad man gör. Säkert så att Sveriges industritunga ekonomi tar mest stryk. Jag har dock väldigt svårt att se att Sveriges strategi skulle vara ekonomiskt negativ? Typ allt är öppet och ingen bryr sig längre, på vilket sätt kan det vara negativt ekonomiskt? Hälsomässigt är det emellertid en katastrof..
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Hong Kong med befolkningstäthet på 15 915 invånare/km2 är det avsevärt svårare att hålla avstånd än i Sverige med befolkningstäthet på 25,4/km2

Kollektivtrafiken i Stockholm är lika full som i andra storstäder, så i den kontexten är det jämförbart.
Citera
2020-05-25, 12:17
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
OK, så bra. Ta på dig ansiktsmask då. Varför är du så kåt på att tvinga andra som inte vill?

Ser jag en person under 70 bast med ansiktsmask på ICA så antar jag direkt att den personen är mentalt handikappad.

När jag ser alla personer utan andningsmask så inser jag hur korkade svenskar är. Det är på en helt ny nivå som man inte skådat tidigare.

Trodde aldrig att vi hade så många vuxna män i landet som känner sig beroende av att följa råden från pappa statsepidemiolog med urtvättade kläder och felaktiga rekommendationer och som förmodligen bodde hos sin mor tills han var 52.
Citera
2020-05-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Kollektivtrafiken i Stockholm är lika full som i andra storstäder, så i den kontexten är det jämförbart.

Och du är tillåten att bära vilken sorts mask du sen än föredrar.
Citera
2020-05-25, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tillfällighet att du väljer att skriva Norges, medans Danmarks, Finlands, Lettlands, och Europaområdet i snitt förväntas falla med 10%.

Norge 1,3 (1,3) 1,2 (1,5) -6,1 (3,6) 5,0 (2,1)
Danmark 2,4 (2,4) 2,3 (2,1) -10,0 (1,8) 9,0 (1,5)
Finland 1,6 (1,7) 1,0 (1,6) -9,0 (1,5) 5,0 (1,5)
Estland 4,8 (4,8) 4,3 (3,8) -9,8 (2,0) 6,5 (2,6)
Lettland 4,3 (4,6) 2,2 (2,4) -9,0 (2,0) 5,0 (2,5)
Litauen 3,6 (3,6) 3,9 (3,6) -8,7 (2,5) 6,1 (2,4)
Sverige 2,2 (2,2) 1,1 (1,1) -6,5 (1,1) 5,0 (1,7)
År 2020 och 2021 sammanlagt
Norge -1,1
Danmark -1
Finland -4
Sverige -1,5

Det gick bra för Sverige?

De övriga länderna har kontroll över smittan. inte Sverige.
Citera
2020-05-25, 12:19
Medlem
madchances avatar
Citat:
“The findings implied to the world and the public is that the effectiveness of mask-wearing against the coronavirus pandemic is huge,” said Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University who helped discover the SARS virus back in 2003.

"That's the strongest result we showed here. Transmission can be reduced by 50 percent when surgical masks are used, especially when masks are worn by infected individuals."

He said up until we have a vaccine for the virus, what remains practical is either social distancing or wearing a mask.

Om social distansering är omöjligt så måste man ha en mask. Det kan jag köpa.
Citera
2020-05-25, 12:20
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
När jag ser alla personer utan andningsmask så inser jag hur korkade svenskar är. Det är på en helt ny nivå som man inte skådat tidigare.

Trodde aldrig att vi hade så många män som var beroende av att följa råden från en statsepidemiolog med urtvättade kläder och felaktiga rekommendationer och som förmodligen bodde hos sin mor tills han var 52.

Exakt.
Jag tycker det ser konstigt ut i Sverige när folk inte bär munskydd samtidigt som det idag är i princip standard i stora delar av den övriga världen.
Citera
2020-05-25, 12:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Och du är tillåten att bära vilken sorts mask du sen än föredrar.

Masken skyddar bara andra från mig, därför måste alla bära dem för att det skall fungera.

Nu befinner vi oss i en ickeoptimal nashjämvikt. Med andra ord, ingen individ kan ensam komma ur låsningen utan det måste ske kollektivt.
Citera
2020-05-25, 12:22
Medlem
santos_devilles avatar
Pressträff med anledning av den internationella responsen mot Covid-19
-Regeringskansliet

https://www.youtube.com/watch?v=wtt1LDDZPKI

Alla är dumma mot oss och vi vill resa till Kreta, dumma dom!
Citera
2020-05-25, 12:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Nu skiljer sig ländernas produktioner åt vilket säkert kommer ha stört betydelse oavsett vad man gör. Säkert så att Sveriges industritunga ekonomi tar mest stryk. Jag har dock väldigt svårt att se att Sveriges strategi skulle vara ekonomiskt negativ? Typ allt är öppet och ingen bryr sig längre, på vilket sätt kan det vara negativt ekonomiskt? Hälsomässigt är det emellertid en katastrof..

Sverige kommer att drabbas precis lika hårt ekonomiskt som resten av världen. Plus då att vi har många fler dödsoffer än länder med en klokare ledning.

Citat:
Coronakrisen: Sveriges ekonomi väntas inte klara sig bättre

https://www.friatider.se/coronakrisen-sveriges-ekonomi-vantas-inte-klara-sig-battre
Citera
2020-05-25, 12:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Det bli ju minst sagt komiskt när förespråkare för att INTE använda ansiktsmask refererar till den expert i världen som är den starkaste rösten FÖR att använda mask.

Det är som att diskutera läggdags med en treåring. Intelligensen och logiken funkar inte hos vissa personer här, det är uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in