2020-05-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du ljuger, eller så är du missinformerad.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/pengar/seb-spar-storsta-bnp-raset-i-modern-tid/

Vänta du ett kvartal till.
Får vi se hur ekonomin står sig gentemot andra länder när Sveriges strategi bara tickar på
Hur länge kan alla vara permitterade? Såhär ska vi hålla på något år
Citera
2020-05-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ju fler som har ansiktsmask desto mer får man ner smittan.

Men ja vi vill ju inte det för mycket i Sverige.
Så säg det då istället.

Jag säger så Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University :

antingen håller du avståndet - ELLER bär du mask. Du får välja..
Citera
2020-05-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vården blir aldrig färdigtestad, för vården kan hela tiden smittas av folk utanför vården. Den som testar negativ kan bli positiv dagen eller veckan därpå. På så sätt fortsätter viruset cirkulera i stort sett obehindrat.

Ja men i extremt mycket lägre grad med någon död i veckan istället för att inte göra det och massdöda
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vänta du ett kvartal till.
Får vi se hur ekonomin står sig gentemot andra länder när Sveriges strategi bara tickar på
Hur länge kan alla vara permitterade? Såhär ska vi hålla på något år

Volvo Cars kommer att gå till fulltid första juli. Planen är att folk ska börja jobba 100% efter sommaren, allt annat är ohållbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tala om det för Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University.

Som trots dina smittvektorer OCH sin egen forskning ÄNDÅ säger att det är either - or..

Det finns en Tegnell i Varje land. Skillnaden är i hur mycket de får göra sig hörda.
Citera
2020-05-25, 11:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Antingen förljer Ni diskussionen och relaterar svaret till ursprungsfrågan och frågeställningen eller så fortsätter Ni med Erat.

Det var en kommentar till en lång utläggning om varför man inte skulle använda munskydd utan att svara på den viktigaste frågan jag ställde vilket Ni sannolikt förstod men valde att kasta en fackla, trådförstörande!

Att Ni gör såhär floodar forumet och detta gör att information och vissa vettiga frågeställnigar rinner igenom utan att man ser de om man inte sitter 24/7 och slutar i att de vettiga inläggen blir färre och färre, inget som för diskussionen framåt.

Vilket jag antar att Ni är mycket medveten om...
Nej, jag tycker faktiskt jag hade en poäng. Varför? Jo för att det aldrig handlar enbart om något bör införas för att det här effekt. Sverige hade kunnat stänga alla skolor, men enligt FHM skulle det endast ha en lite effekt till ett ohyggligt pris. Visst, du hade kunnat fråga ""Om skolstängning sänker smitt-takten, håller Ni med om att sådan bör genomföras?"

Men det går inte svara ja eller nej på eftersom det inte innehåller relevant info om hur mycket man får till vilket pris. Så jag tycker min parodi slog huvet på spiken. Varför vägrade du svara? Varför? Det kan väl inte vara så att du uppfattar din egen fråga som aningen bedräglig och manipulativ? Handen på hjärtat, om en pappåse på huvet sänker spridningen, varför vill du då inte att alla ska gå omkring med sådant skydd? Vill du att folk ska dö , eller?

Jag kommenterade ditt sätt att ställa frågan genom att ge min egen version. Säger man nej till minskad smittspridning framstår man som hemsk, vare sig det gäller pappåse eller nåt annat. Jag tycker inte du förde en ärlig diskussion.
Citera
2020-05-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det har sipprat ut några gånger. Det var vi non pressträff vid senare halvan av april som Wallensten försa sig och sa någonting i stil med att "de senaste dagarna har det inte avlidit tillräckligt många personer".

Exakt. Folk är skrämmande efterblivna. De firar när dödstalen går ner? De firar när smittan går ner?
Varför? Vården klarade ju detta?
Vi vill ju uppnå flockimmunitet så vi slipper detta?
Eller?
Citera
2020-05-25, 11:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Tala om det för Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University.

Som trots dina smittvektorer OCH sin egen forskning ÄNDÅ säger att det är either - or..
Du menar den Yuen Kwok-yung som menar att ansimtsmask är essentiellt i kampen för att kontrollera utbrottet av SARS-CoV-2?

Det behöver jag nog inte tala om för honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du ljuger, eller så är du missinformerad.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/pengar/seb-spar-storsta-bnp-raset-i-modern-tid/
I tillägg till det kan väl också antas att en ekonomi som enbart drivs av inhemsk efterfrågan inte i längden förefaller ge uthållig tillväxt. Diverse kommuniststater kan ju tjäna som illustration för det.

Noterbart i länken att SEK förutspås stärkas mot USD/EUR. Fascinerande... kan möjligen delvis förklaras av att transfereringar till u-länder minskar med nedåtgående bidragsekonomi i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Jag säger så Dr. Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University :

Haha jojo det gäller i den kulturen där det faktiskt går att hålla 2 meter konstant utan en sekunds undantag. De är levande robotar. Arbetsmyror.
I västvärlden är det komplett och absolut omöjligt. Inte pga DIG som person utan andra.
Det är omöjligt och du VET det också.
Ansiktsmask hade hjälpt i dessa situationer(affären, kollektivtrafiken etc)
Citera
2020-05-25, 11:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, hur otroligt det än låter så finns uppenbarligen de som fått för sig att munskydd bidrar till ökad smittspridning snarare än tvärtom.

Ge det lite tid så kommer Sveriges myndigheter och intellektuella elitgrupp med ett gäng ståupp-komiker i spetsen att införa frivillighet inför kravet på munskydd vid kirurgiska ingrepp också, skall du se.

"man petar sig i ansiktet oftare med ett munskydd"..

Åh herregud...
Munskydd inom vården är en helt annan sak, inte minst vid öppna sår som under en operation. Vilka dessutom typiskt ligger inom 2 m mätt horisontellt, vilket innebär hög risk för salivdroppar rakt ner i din uppskurna kropp. Att du ens drar den parallellen avslöjar viljen oärlig debattör du är. Skäms på dig.
Citera
2020-05-25, 11:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:

På allvar.
Nu trollar du väl ändå.
Inte ens du kan vara så korkad så du tror att man inte kan ha mask och social distansering samtidigt.
Pinsam du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in