2020-05-25, 11:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag kanske är delvis blind, men jag läser ingenstans att det var AKTIVT virus. Bara att de kunde hitta RNA.
Ja, då har jag fel. Jag skall kolla om jag hittar i historiken, men jag har för mig att de påstod att de hittade aktivt virus i någon hytt på ett av de där kryssningsfartygen.

Det KAN vara att artikeln initial löd "Coronovirus SURVIVED in Pricess Cruide cabins up to 17 days" och att det har ändrat i efterhand.

(just begreppet "survived" blir lite lustigt, men ändå...)
https://www.cnbc.com/2020/03/23/cdc-coronavirus-survived-in-princess-cruise-cabins-up-to-17-days-after-passengers-left.html?__source =sharebar&fbclid=IwAR0YIsU1g-6UdTLY_Ip14sWIZsRXA8fcEPIj51i-0-Rl6ZVGAYbLLyyx6WI
Citera
2020-05-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om en pappåse över huvudet sänker smittakten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?

Tja, plast vore ju bättre, tycker Ni inte det?
Det skulle ju ha rätt bra effekt på virusets överlevnad, död värd=dött virus..

Sluta spamma med oneliners!

Skriv något vettigt för eller emot eller, kort sagt, håll käften!
Citera
2020-05-25, 11:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo men om vi testar 45% fler så hittar vi 45% fler smittade (vid slumpmässigt utval)
Det kan knappast räknas som marginellt om man försöker se hur smittspridningen i Sverige förändras.
Jo, det räknas som marginellt.
Citera
2020-05-25, 11:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Dagens mest idiotiska inlägg,
säg så här, kan inte du pröva den hypotesen, och dra åt ordentligt där nere, återkom sedan, eller inte?
Du missade (i vanlig ordning) poängen.
Citera
2020-05-25, 11:20
Medlem
Hur man praktiserar social distansering på finskt vis?

1) Man bör bosätta sig på ställen där ingen annan vill bo (typ Norrlands inland). Efter det berättar man inte för någon var man håller hus.

2) Man måste sluta prata på pubar. Finland har pekats ut som det lyckligaste landet i flera undersökningen och det kan mycket väl bero på just detta. Man snackar inte i onödan. Under Corona-tiden är snackandet förknippat med livsfara, så det ligger i allas intressen att alla håller käften!

3) Vill man festa så gör man det företrädesvis hemma i sin ensamhet. Istället för "salongsberusning" praktiserar finnarna något som heter "kalsongberusning". Man sitter hemma på soffan i sina kallingar och dricker tills man stupar.

4) Man ska inte skaffa en alltför stor familj. En person är lagom. Risken finns att om man är två då tvingas man att yttra sig åtminstone några gånger per år. Det ökar risken för smittspridningen.

5) Om man absolut måste prata i en situation, då är det säkrast att prata ett språk som ingen förstår. Typ finska. Svenska går också bra. Då slipper man åka utomlands för att hålla föredrag plus ingen ställer några följdfrågor.

6) Sist men inte minst: om en utlänning försöker bryta den sociala distanseringen och närma sig en, då mumlar man bara något obegripligt och försöker dra honom in i bastun.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006517959.html
Citera
2020-05-25, 11:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Jag tycker det är bra med munskydd - men förstår inte riktigt varför dessa förväntas bara funka åt ett håll. Dels pillar jag inte mig i ansiktet så ofta om jag bär munskydd, då det blir en påminnelse. Och dels bör väl även en del av inandningsluften bli filtrerad mot större vätskebubblor eller…?
Exakt. Och dessutom stoppas majoriteten av de droplets som du normalt spottar ur dig utan munskydd. På så vis skyddar du andra.

Många argument MOT munskydd handlar ofta om helt andra saker än användandet av munskydd, t.ex. att man petar sig i ansiktet oftare (ehh...va!?) och att man tar av sig munskyddet fel.

Det är lite som att säga "det är inte bra att använda bilbälte för du kan klämma dig när du sätter på dig bältet, så det är bäst att du låter bli"
Citera
2020-05-25, 11:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Tja, plast vore ju bättre, tycker Ni inte det?
Det skulle ju ha rätt bra effekt på virusets överlevnad, död värd=dött virus..

Sluta spamma med oneliners!

Skriv något vettigt för eller emot eller, kort sagt, håll käften!
Vad gör så inlägget jag svarade på bättre? Det innehöll ju just inget mera, och det var skrivet av självaste kkkrim! Ditt inlägg var inte ett dugg bättre än mitt, så din kritik biter dig själv i rumpan.
Citera
2020-05-25, 11:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Exakt. Och dessutom stoppas majoriteten av de droplets som du normalt spottar ur dig utan munskydd. På så vis skyddar du andra.

Många argument MOT munskydd handlar ofta om helt andra saker än användandet av munskydd, t.ex. att man petar sig i ansiktet oftare (ehh...va!?) och att man tar av sig munskyddet fel.

Det är lite som att säga "det är inte bra att använda bilbälte för du kan klämma dig när du sätter på dig bältet, så det är bäst att du låter bli"
Fast det blir lite tårta på tårta ovanpå den sociala distanseringen. Är det verkligen motiverat med ett tvång?
Citera
2020-05-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men med nuvarande takt på 100 000 tester i veckan tar det 2 år att testa alla en gång. Hur ska det kunna stoppa smittan vara för att man isolerar några få? Det är i nuläget ett helt hopplöst företag. Man hittar ju bara 0,14 % av alla smittade per dag. Det betyder att 98,86 % av alla smittade går fria. Lycka till.

Men, om nu R är under 1 så minskar ju redan smittan, eller?

Om vi då fokuserar testandet vården först som lär vara svårast drabbat då den personliga kontakten och flödet av presumtiva smittade är störst där så minskar vi R ännu mer, eller?

Om vi sedan lägger resurser på att testa alla med symptom så fångar vi upp alla smittade där med och ytterligare sänker R, eller?

Resterande testresurser läggs på samhällstestande för att fånga de asymptomiska.

Låter detta som ebn strategi som skulle minska eller öka spridningen?

Allteftersom vissa delar av samhället är testat så gär man vidare utåt därifrån man började, börjar i vården och arbetar sig utåt.

Slutfråga, ökar eller minskar spridningen om man testar och isolerar positiva från samhället?
Citera
2020-05-25, 11:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Det enda sättet vi kan nå 100k/veckan är om vi släpper testningen fri utan krav på läkarremiss. Det hela bör göras som så att en specifik åldersgrupp får denna chans till en början. Låt säga alla över 70. Utifrån det kan man sedan göra en bra skattning på om systemet hade klarat av fri tillgång till testning hos hela befolkningen.
En rekommenderad omedelbar åtgärd vore att införa testning av ALL vårdpersonal, i synnerhet de som arbetar inom äldrevården.
Citera
2020-05-25, 11:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim

Allteftersom vissa delar av samhället är testat så gär man vidare utåt därifrån man började, börjar i vården och arbetar sig utåt.

Slutfråga, ökar eller minskar spridningen om man testar och isolerar positiva från samhället?
Vården blir aldrig färdigtestad, för vården kan hela tiden smittas av folk utanför vården. Den som testar negativ kan bli positiv dagen eller veckan därpå. På så sätt fortsätter viruset cirkulera i stort sett obehindrat.
Citera
2020-05-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Att svenskarna ska hålla social distansering och ta ansvar är lika trovärdigt som när en svensk svarar ja på frågan: lovar du att älska henne i nöd och lust, tills döden skiljer oss åt. Sverige blir alltså mobbade av flertalet länder, hör ni hur patetiskt det låter eller? Det blir som ett fanatiskt sektbeteende likt DDR eller Nordkorea där man bygger en mur för att skydda sig mot det imperialistiska väst. Alla länder gör ju fel och Sverige gör rätt, så det är helt enkelt mobbning utan grunder likt ett barn på skolgården. Och majoriteten bara följer med i fallet mot att på en 10-15 årsperiod ligga närmare länder som Estland, Polen, Tjeckien, Slovakien på en medeleuropeisk nivå än grannländerna. Den som vill kan ruttna bort här och bli tvärblåsta på svenne pensionen, lycka till ni lär behöva betydligt mer än lyckönskningar!

Varför jämför du med Estland, och Polen till exempel? Dessa länderna skiljer sig mer från Sverige än Norge och Danmark. Sverige liknar inte alls öststaterna. Det finns helt enkelt inget land som riktigt liknar Sverige politiskt. Sverige är ett laboratorium för sociala experiment. Det handlar om globalisering och allt annat utgår ifrån det. Inte minst hanteringen av smittsamma sjukdomar. Hade Sverige fått som man hade velat skulle alla gränser ha varit öppna och viruset fått spridas fritt över världen. Men nu är vi ensamma om vår strategi och det har inte varit så lyckat hittills, i alla fall inte om man nu inte vill att folk skall dö och bli invalidiserade. Dessutom verkar vår öppenhet snarast få motsatt effekt, Sverige blir allt mer isolerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in