2020-05-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår att det ligger i mångas intressen för att kunna börja sälja munskydd och därmed tjäna pengar under dessa tider när andra försörjningsmöjligheter annars kan ha blivit begränsade.

Men även ledaren för den studien som hänvisades till säger:

Yuen Kwok-yung, a leading microbiologist from Hong Kong University up until we have a vaccine for the virus, what remains practical is either social distancing or wearing a mask.

So either - or.

Social distansering är lika effektivt och önskvärt och om man bara håller avståndet då är det en tillräcklig åtgärd. De kan alla göra helt utan extra kostnader.

Det hjälper föga att göra som herrarna i Hong Kong:s parlament gjorde: slagsmål med munskydd på!

Det är förresten inte jag som har sagt att munskydd är fula. Det kommer från den andra sidan som vill tvinga dem på alla andra.. Personligen anser jag att de är opraktiska och obekväma. Jag håller hellre avstånd. Det är både bekvämt och praktiskt.

I Finland har man redan börja tillverka och sälja s.k. "folkmunskydd". 1 euro/styck. Det finns lite motstridiga uppgifter om hur många per dag man skulle behöva som en vanlig användare. Å ena sidan ska man inte använda det mer en högst en timme i sträck. Å andra sidan säger tillverkaren att ett skydd räcker för hela dagen.

Samtidigt säger han att muänskyddsfabriken kommer att rädda hela orten från arbetslöshet. Så visst förstår jag honom. Men fortfarande anser jag att användandet ska vara frivilligt.

Förstår man inte hur viktigt den sociala distansen är då blir det som i Missouri..

Det där var ett långt utlägg utan att svara på den direkta frågan..

"Om mask sänker smitt-takten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?"
Citera
2020-05-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just argumentet att den som VILL skall bära munskydd har ju dödats hyfsat effektivt på vissa ställen där man helt enkelt infört ett krav på munskydd.

Att vara så egoistisk och totalt sakna respekt för sin omgivning att man tror sig kunna bete sig lite hur man vill är argument som ganska snart kommer visa sig meningslösa. Om inte ett vaccin hittas lär munskydd i allmänna utrymmen bli obligatoriskt de närmaste åren. Att folk inte klarar av att respektera andras hälsa är minst sagt bekymmersamt i ett pandemiskt perspektiv.

Det handlar nämligen inte om att munskyddet skall hindra att du blir smittad, det handlar om att du inte skall smitta andra.

Jag tycker det är bra med munskydd - men förstår inte riktigt varför dessa förväntas bara funka åt ett håll. Dels pillar jag inte mig i ansiktet så ofta om jag bär munskydd, då det blir en påminnelse. Och dels bör väl även en del av inandningsluften bli filtrerad mot större vätskebubblor eller…?
Citera
2020-05-25, 11:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det finns en ganska obehaglig rapport från kryssningsfartyget Grand Princess (tror jag det var) där man hittade aktivt virus på ytorna i en hytt 17 dagar efter att den förseglats.

17 dagar...

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6912e3.htm?s_cid=mm6912e3_w
CDC clarifies live, infectious virus NOT found 17 days later on Princess ship
Citera
2020-05-25, 11:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag kanske är delvis blind, men jag läser ingenstans att det var AKTIVT virus. Bara att de kunde hitta RNA.
Det var inte aktivt virus.

https://www.seatrade-cruise.com/news/cdc-clarifies-live-infectious-virus-not-found-17-days-later-princess-ship
Citera
2020-05-25, 11:09
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Småföretagare är väldigt viktiga för svensk ekonomi och vårt välstånd
Många överskattar betydelsen av dessa bolag, utan att pengar kommer in till sverige via export industrin skulle dessa företag ändå inte kunnat existera. Dessutom är de oftast relativt enkla att starta upp igen om vi pratar om en nedstängning som skulle vara under ett par månader. Värre är nu när vi har fri spridning som vi inte ser något slut på så innebär det att vi kommer att få en kollapsad turism och hotel industri pga av begränsad internationell turism. Detta kunde ha undvikits med en nedstängning .
Citera
2020-05-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det ligger bara medelålders män på IVA.
Äldre försöker man inte ens med.
Dödssiffrorna lurar en därför lite.
Sjukvården blir nämligen överbelastad i vilket fall. Och det är det centrala här.

Nä, de på "hemmet" har tidigare fått dö i influensa/ bakteriell lunginflammation utan större uppmärksamhet, de flesta är så svaga att de inte klarar IVA.

De med "välfärdssjukdomar"/metaboliska sjukdomar samt kol och andra "förvärvda" sjukdomar i aktiv ålder, ligger i ett dåligt läge när nya virus kommer. Människosläktet har degenererats alltmer från dess ursprung, från fysiskt hård arbetande varelse till stillasittande, det ger utslag när nya virus gör entre.....
Citera
2020-05-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag la till ett stycke i inlägget du svarade på. Det förklarar allt.

Citat:
Hur ska du se till att viruset inte hoppar mellan isolerade? Alla isoleras ju inte ensamma. Och en del måste köra ut pizza.

För att veta vilka som är värdar måste ju alla testas varje dag, och hinner kanske smitta timmarna innan de testar positivt. Det är omöjligt identifiera alla värdar omedelbart.

Man börjar någonstans och arbetar sig utåt, men man måste Börja.
Vården är lämpligt att börja i då de flesta svaga befinner sig där.
Självklart med restriktioner för negativa och isolation för positiva.

Att bara sitta och motarbeta allt som har effekt har ju motsatt effekt så det är ju Inte något vi bör syssla med, tänk så lång vi kommit om vi mobiliserat Ert och Era meningsfränders motstånd till åtgärder mot smittan istället!
Citera
2020-05-25, 11:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det där var ett långt utlägg utan att svara på den direkta frågan..

"Om mask sänker smitt-takten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?"
Om en pappåse över huvudet sänker smittakten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?
Citera
2020-05-25, 11:13
Medlem
Annorlunda på Helsingfors flygplats. På Arlanda är det ingen kontroll. Korre berättar.

Att visa upp tillstånd, presslegitimation, pass, på flygplatsen, få frågor om vad man ska göra i landet, det är en ny vardag att förhålla sig.

Lättnaden jag kände när jag väl passerat tullen på Vanda. Aldrig tidigare har jag uppskattat att få gå över den linjen, en symbol för frihet, att få resa, även om det nu är i jobbet.

Fast det var en annan flygplats jag kom till. Där taxfreebutiker, restauranger och caféer hade neddragna jalusier och där sjuksköterskor stod uppradade vid utgången. Har du haft ont i magen, feber, hosta, ont i halsen?

Jag skakade på huvudet och de lät mig gå förbi till nästa person som skulle ordna med transport. För att undvika smittspridning i kollektivtrafiken bjöds alla resenärer på en taxiresa hem.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1518611?programid=4773

Det nya normala: Lubna El-Shanti, Helsingfors 25 maj kl 10.00 - Utrikeskrönikan | Sveriges Radio
Det ringer på dörren. Eller – det tjuter. Jag förstår knappt var ljudet kommer ifrån. Men det måste vara porttelefonen här i min lägenhet i Helsingfors. Lite sådär småskakig lyfter ...
sverigesradio.se
Citera
2020-05-25, 11:16
Medlem
Citat:
Nehej, men JAG kallar det marginellt. At best.
Sverige testar i dagsläget 0.04628% per capita per dag. Det är en ökning från 0.03203% och det räcker inte på långa vägar. Man är så långt ned på skalan att den typen av ökning är marginell i sammanhanget. Sverige behöver komma upp i runt 20,000 tester per dag för att identifiera smitta. Det innebär också att man måste börja testa asymtomatiska personer, t.ex. vårdpersonal på äldreboende.

En ungefärlig nivå där Sverige bör ligga är mellan 0.18-0.20% per capita per dag de flesta andra länder ligger. Då begriper du kanske hur marginell den ökningen är?

Du kan titta på testning per miljoner invånare här och sedan berätta hur många I-länder som testar mindre än Sverige?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Exempel på några stora och rika välfärdsländer som testat mer än Sverige är bland annat Djibouti, Azerbajdzjan och Venezuela.

Svensk sjukvård har till sin natur enormt höga trösklar inbyggda i systemet. Du kommer aldrig få träffa en läkare med nageltrång och är du inte allvarligt sjuk så räkna med sisådär 8h väntetid på akuten. Däremot om du blir allvarligt sjuk får du oftast vård i världsklass.

Denna struktur har man inte lyckats riva nu i Coronatider när testningen snarare bör bli så bred som möjligt. Hallengren sliter sitt hår i förtvivlan men hon slåss mot ett sjukvårdssystem och tankesätt som formats under decennier.

Det enda sättet vi kan nå 100k/veckan är om vi släpper testningen fri utan krav på läkarremiss. Det hela bör göras som så att en specifik åldersgrupp får denna chans till en början. Låt säga alla över 70. Utifrån det kan man sedan göra en bra skattning på om systemet hade klarat av fri tillgång till testning hos hela befolkningen.
Citera
2020-05-25, 11:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Om en pappåse över huvudet sänker smittakten, håller Ni med om att Alla ska bära en i miljöer där den har effekt?

Dagens mest idiotiska inlägg,
säg så här, kan inte du pröva den hypotesen, och dra åt ordentligt där nere, återkom sedan, eller inte?
Citera
2020-05-25, 11:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Man börjar någonstans och arbetar sig utåt, men man måste Börja.
Vården är lämpligt att börja i då de flesta svaga befinner sig där.
Självklart med restriktioner för negativa och isolation för positiva.

Att bara sitta och motarbeta allt som har effekt har ju motsatt effekt så det är ju Inte något vi bör syssla med, tänk så lång vi kommit om vi mobiliserat Ert och Era meningsfränders motstånd till åtgärder mot smittan istället!
Men med nuvarande takt på 100 000 tester i veckan tar det 2 år att testa alla en gång. Hur ska det kunna stoppa smittan vara för att man isolerar några få? Det är i nuläget ett helt hopplöst företag. Man hittar ju bara 0,14 % av alla smittade per dag. Det betyder att 98,86 % av alla smittade går fria. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in