2020-05-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Hur skyddar du dina ögon??

Er en reduktion af smitte på 75% bedre end en reduktion på 0%?
Citera
2020-05-25, 09:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Oftast får man ett hum om artiklarna bara genom att läsa abstract men ibland vill man ju veta mer om metoden och sltsatsen, etc,

Stort tack för länken iaf!
Jo men problemet är att jag alltid skriver från min iphone så texten är väldigt liten och det gör nästan ont att läsa😁🙋🏼‍♀️

Det var så lite så!
Citera
2020-05-25, 09:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag känner inte till Jonas så jag kan inte kommentera just det men jag tycker INTE att den skulle passera som C-uppsats ens.

Exempelvis redovisar man inte vilka sökord man använt. Man anger iofs några exempel på sökord men jag vill kunna göra samma slagningar för att själv se kvaliteten på underlaget.

Visst man har en lista över referenser men man anger ju inte vilka artiklar man valt bort, precis som även du skrev.
Ja, verkligen.

"Zhu et al also cited two other studies of interest. One examined 66 family clusters and did not find any case where the child had been the index case."

Här blir det närmast komiskt. "Two other studies of interest"...? Jaha, jaja om han säger så...
Citera
2020-05-25, 09:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du behöver nog putsa upp din läsförståelse några snäpp.
Det behöver jag absolut inte. Det var du som skrev att de som dött nu hade dött i influensa.

Du ger intryck av att vara sannerligen obegåvad.
Citera
2020-05-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu har den humanitära stormakten blivit ett stackars mobboffer! Inga tankar om hur vi kunde ha undvikit att bli detta mobboffer, utan Sverige har ju alltid rätt.

"Reseexperten: "Svenskarna har blivit lite av världens mobboffer""

https://www.aftonbladet.se/tv/a/311458/reseexperten-svenskarna-har-blivit-lite-av-varldens-mobboffer

Lottie är en svensk produkt som gör allt rätt. Nu är de synd om mobbade svenskar som inte kan resa till Cypern, och hon förmedlar dessa känslor med bravur. Inget om orsak och verkan.

Jag undrar om hon läser dödsannonser. Det är en månads fördröjning. Hjärtskärande med all denna sorg.

Vi som bor här får finna oss i lösgående smitthärdar som kommer hit efter att ha semestrat Italien och Iran. Gränsen är fortfarande öppen för smittspridare. I övriga Europa vill man begränsa smittan, eftersom där vet folk att vem som helst kan smittas med ödesdigra konsekvenser. I Sverige tror folk att allt ont drabbar andra människor, och inte dem själva.
Citera
2020-05-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det behöver jag absolut inte. Det var du som skrev att de som dött nu hade dött i influensa.
Kunde likaväl ha dött av det ja, och så är det ju.
Citera
2020-05-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanMachine69
Är det något som Coronapandemin visar med tydlighet så är det att det är synd om svenskarna. Inledningsvis fick vi veta från Folkhälsomyndigheten att det här var en influensa som med största sannolikhet inte skulle drabba någon i vårt land. Därefter har oförståelse, senfärdighet och onödigt risktagande präglat en alldeles för stor del av hanteringen av coronaviruset. På ett tidigt stadium proklamerades att vi måste skydda våra gamla och sköra, men istället lät man smittan komma in på äldreboenden där närmare hälften av alla dödsfall har inträffat.

På grund av brist på utrustning har man tvingats prioritera vilka patienter som ska få vård eller inte, där vissa äldre bedömts som ej behandlingsbara. På några äldreboenden har man till och med gett patienter morfin istället för näringslösning vilket (i bästa fall) kan betraktas som dödshjälp. Säkert finns andra missförhållanden som man mörkat.

I Sverige har vi varit dåligt rustade trots att vi betalar cirka 2,5 miljarder per år för 3 myndigheter (FHM, MSB och Socialstyrelsen) som ska ansvara för hanteringen. Vi har de absolut högsta dödstalen i Europa, cirka 10 gånger högre än Finland och den senaste tiden har vi haft de högsta dödstalen per capita (invånare) i hela världen.

Vi vanliga medborgare har också haft en konstant brist på munskydd, handskar och handsprit och mest fått höra att ”munskydd påvisar ingen relevant effekt och kan till och med vara skadliga” trots att man i de flesta länder använder sig av just munskydd. Det har gått så pass långt att man i många andra länder börjat fråga sig vad vi i Sverige egentligen håller på med och inte vill ha med oss att göra.
Vi har också varit mycket dåliga på att testa vår befolkning, trots att de flesta länder insett att coronatest är ett mycket viktig inslag för att kunna komma ur krisen. Att veta vilka som har viruset och vilka som inte har det är en grundförutsättning för att kunna agera rätt.

Och nu när vi inser att den här pandemin inte är ett övergående fenomen utan kan bli kvar i flera år får vi veta att vi riskerar att hamna på efterkälken vad gäller vaccintilldelning när ett vaccin väl introduceras på marknaden. Regeringen har tillsatt en grupp för att titta på hur vi ska prioritera de som ska få (och inte få) coronavaccin i landet, när Sverige lyckas få det i den internationella konkurrensen.

Sammantaget är det ett närmast uselt resultat för att åstadkommas av ”ett av världens mest välmående länder”, eller vad tycker du? Det är synd om människan sade Strindberg, det är synd om svenskarna säger jag.

Jag tycker helt som du, i varje stycke.

Men frågar du Tegnell-älskare så har det gått bra för oss! Det gäller att hitta det "positiva" i det negativa du vet Vi är inte värst i världen PÅ ALLT kopplat till COVID-19, och då har vi "lyckats".
Folk lever fortfarande i förnekelse.
Svaga individer som måste ledas, likt får.
Citera
2020-05-25, 09:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Bor inte i Stockholm utan Gävle men va i Sthlm över helgen o vi han med besök på IKEA O där stämde inte alls det som nömdes i tråden dessutom verkar det som domnar extra kassor öppna för undvika trängsel....

Jag säger till om någon är för nära mej o folk flyttar sej alltid 2 meter
Jag tror nog att personer vilka bor i Stockholm är mer lämpliga att uttala sig om hur det står till med den sociala distanseringen. Jag menar då övef en tid och inte enbart under ett besök.

Själv bor jag i Skåne och här verkar folk släppa på distanseringen.
Citera
2020-05-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag upplever att stockholmare var bra under en period - relativt lite folk på t-banan, man höll avstånd i affärer, gick undan på trottoaren. Nu är det som om ingenting har hänt. Trots markeringar i köer på affärer så står folk och flåsar en i nacken.

På ett sätt förstår jag beteendet; covid-19 har helt klart tonats ner och med viss förståelse eftersom det tycks minska. Skrämsellöpsedlarna har gått över till annat och det är inte längre några nyhetsinslag om unga människor som hämtas med ambulans pga andningssvårigheter. Upplever också att folk slutat prata om det.

Liksom många andra tycker jag att det är skönt att allting inte längre handlar om corona. Samtidigt kan jag bli lite nervös över att detta nya beteende kan leda till hårdare restriktioner längre fram.

Citat.covid-19 har helt klart tonats ner och med viss förståelse eftersom det tycks minska.

Nej antallet af nye smittede er ikke mindsket:

https://coronavirus.jhu.edu/data/new-cases
Citera
2020-05-25, 09:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Er en reduktion af smitte på 75% bedre end en reduktion på 0%?
Jag använder solglasögon 🙋🏼‍♀️

Det har jag iof alltid gjort, även innan covid-19.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-25 kl. 09:40.
Citera
2020-05-25, 09:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
En sak kan man säga om dig med stor sannolikhet: Du bor inte i Stockholm.

Distanseringen är intet existerande för vissa stockholmare i varje fall när de befinner matvarubutik och i vissa köpcentrum; Kungens Kurva eller Port 73 (Haninge) etc.

Distanseringen är på väg att försvinna här Stockholm. Det är det som jag ser och upplever.

Förstod att det skulle komma.

Men Stockholmarna själv uppger i alla fall att de blivit noggrannare med att hålla avståndet.
Citera
2020-05-25, 09:36
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat.covid-19 har helt klart tonats ner och med viss förståelse eftersom det tycks minska.

Nej antallet af nye smittede er ikke mindsket:

https://coronavirus.jhu.edu/data/new-cases

IVA-inläggningar har minskat.

Att antal smittade håller sig på en viss nivå är för att man testar fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in