2020-05-25, 01:22
Medlem
Ni som kan, har hårt drabbade länder smittan under kontroll nu? Spanien hade ju lika lågt %antal antikroppstest som Sverige?
Citera
2020-05-25, 01:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
DN fortsätter såga...

Katastrofkommissionen, ledd av hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt, skrädde inte orden. 543 svenskar hade dött i tsunamin i Thailand på annandag jul 2004, och statens agerande efteråt var under all kritik.

(...)
Tilltron till den svenska staten som yttersta garant för trygghet och säkerhet kom att skadas”

Konstaterar att bristerna kvarstår.
(...)
Ett problem har varit att Folkhälsomyndigheten alltför ofta haft fel. Sverige behövde inte oroa sig för smittan, symtomfria smittar inte, melodifestivaler är inte farliga. Dessutom har myndigheten från början varit ointresserad av testning i breda grupper

Höga dödstalen är jobbiga och stuprörsmentaliteten i krishantering inte bra, enligt ledarartikeln.

Andra kritiska artikeln jag läst i DN idag...

Börjar media vända kappan?

https://www.dn.se/ledare/stuproren-lever-trots-lardomarna-fran-tsunamin/
Fast DN har väl varit kritiska hela tiden.

En lite lustig grej var att jag svarade på en kommentar till en artikel i just DN, den jag svarade skrev något om DN:s kritiska rapportering så jag nämnde att det väl var deras egen Wolodarski som åkte på tågresa med DN-läste till norra Italien i februari - skrev bara det och min kommentar togs bort, ha ha
Citera
2020-05-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Man får jobba runt det ja.
Men glöm packade fotbollsmatcher, event etc.
Det kommer rulla på mer än nu ja, men ut och dansa på en klubb eller dylikt?
Hur?
Vården kan inte överbelastas det går bara inte. Då kraschar ekonomin med den.

Skyddsprogram för de gamla och sjuka måste taktas upp, då minskar vårdbehovet automatiskt, och samhället kan öppnas igen....
Senast redigerad av Whyback 2020-05-25 kl. 01:27.
Citera
2020-05-25, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Håller helt med! Det behövs tydligare fakta. Dessutom av de 400 hur många är multisjuka eller kraftigt överviktiga?

Om man höftar lite då kan man påstå att 25% dvs 100 är feta. Detta för att 50% av den svenska befolkningen generellt är överviktiga och av de överviktiga är ca hälften feta. Så varför skulle den här gruppen skilja sig nedåt?

Det kan förstås vara också så att fler än 25% var feta..

Underliggande sjukdom hade säkert en del av dem. Sjukdomar som närstående inte visste om och sådana som inte ens patienten själv visste om.
Citera
2020-05-25, 01:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Det som har hänt är att under hela april och maj, dag efter dag, har allting gått emot svenska strategin.
För varje dag som gick var det en förlust för strategin. Dag efter dag. Varje dag en dålig nyhet för strategin.

Jo mer det går åt helvete i Sverige, ju mer resten av världen visar att det man gjort ger resultat, desto jobbigare blir det för Sverige.
Tidningar har försökt in i det sista hitta på en massa svammel för att sopa under mattan. Länge var det fastnålat artikel som hette nåt i stil med "Därför Sveriges strategi kan vara rätt" och liknande.

Nu händer det mer och mer sällan. Man vågar inte längre vara så fräck med lögner. Detta för att allting talar emot att Sverige har valt rätt vägen. De som finns bakom Sveriges strategi är omringade. Det är som när pöbeln var utanför palatset i Versailles. De som var inne i palatset försökte stå ut så länge det gick. Men till slut blev de tvungna att kapitulera.

Jag ger det 2-3 veckor. Sen kapitulerar Sverige.
Så nu när smittan avtar så föreslår du att vi ska sätta oss i karantän ett par månader?
Citera
2020-05-25, 01:36
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
På samma sätt kommer Sverige få problem, fast mångdubbelt större, när vi öppnar upp, eftersom vi har okontrollerad smitta överallt. Det är något som förnekarna förnekar totalt.
Många kommuner har ju inte någon smitta idag. Gotland är ju ett exempel.
Citera
2020-05-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fast DN har väl varit kritiska hela tiden.

En lite lustig grej var att jag svarade på en kommentar till en artikel i just DN, den jag svarade skrev något om DN:s kritiska rapportering så jag nämnde att det väl var deras egen Wolodarski som åkte på tågresa med DN-läste till norra Italien i februari - skrev bara det och min kommentar togs bort, ha ha

Det är möjligt att det funnits något enstaka kritiskt, men det enda jag sett i den vägen är främst att de tillåtit ett par kritiska debattartiklar, dvs från andra personer. Överlag tycker jag att de fram tills väldigt nyligen har strukit makten medhårs otroligt mycket, har verkligen saknat kritiska reportage/egna artiklar. Nu under helgen hade de 2 kritiska egna ledarartiklar, vilket för mig kändes som väldigt mycket, jmf mot tidigare.

Om en person på DN har rest i februari så har den väl bara följt de rekommendationer som fanns då, så det skulle jag inte se som särskilt märkligt, lät konstigt att de skulle ta bort det..
Citera
2020-05-25, 02:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag frågar igen: Var finns dessa miljontals människor som kommer att dö i svält på grund av åtgärderna mot Covid-19?

Finns dessa miljontals människor på samma platser som har drabbats hårdast av Covid-19?

- Anders Tegnell är galen. Helt totalt galen.

- Enligt andra skribenter, så är det svårt för regeringen att göra sig av med Anders Tegnell. Men jag hoppas att regeringen har haft ett allvarligt samtal med Anders Tegnell (läs: uppläxning).

Till skillnad från Anders Tegnell, så behöver regeringen tänka på vad folket anser. Annars får regeringen problem vid nästa val. Det ligger knappast i Socialdemokraternas intresse att deras väljare avlider. Kommer vi att få se socialdemokratiska val-arbetare som går runt på kyrkogårdarna och ber sina väljare om förnyat förtroende?

Fast Regeringen måste inte göra som Tegnell säger. De har faktiskt gått emot honom EN gång i alla fall, när UD avrådde från utlandsresor till alla länder. Då gnällde ju T och sa att det ville han egentligen ha, för reserestriktioner har aldrig löst någonting någonsin...

Regeringen kan lägga fram vilka förslag som helst för Riksdagen, som får rösta om dem. Det finns absolut ingen lag som säger, att FHM måste godkänna förslagen först. Det är en missuppfattning.
Citera
2020-05-25, 02:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad du inte riktigt fattar är att det är ganska mild men NY virus. Mild av för att barn får den mycket lindrigt, och ny för att gamla och sjuka inte tidigare byggt upp ett försvar. Om en 5-10 år, kanske tidigare, kommer den sannolikt att vara en i mängden av influensor och vem vet, någon annan ny kanske dyker upp också.

Människor/mänskligheten blir allt slappare och fetare, får allt fler metabola kroniska sjukdomar, kommer allt längre från sitt ursprung, att arbeta hårt fysiskt och inte leva så länge. Är det då konstigt att de mest välfärdssjuka blir allvarligt sjuka och t.o.m. dör i åldrar upp till 70 år ( c:a 400 st f.n.)?

Det är inte konstigt att en 3600 st 70+ dött så här långt, de är praktiskt taget oskyddade mot smitta i äldreboenden, timvikarier, noll skyddsutrustning och mycket svaga ( det måste du vara för att komma på "hemmet").

Är du inne på spåret att COVID19 bara är en förkylning eller säsongsinfluensa och inte utgör någon pandemi??
Citera
2020-05-25, 02:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så nu när smittan avtar så föreslår du att vi ska sätta oss i karantän ett par månader?

Nej, nu är det sommar, och nu tycker jag att vi ska vara ute och få sol och frisk luft och motion, så att vi klarar sex-sju-åtta veckor i lockdown i höst. OM det skulle komma en andra våg, för i så fall kan vi låta det härja fritt en gång till.
Citera
2020-05-25, 02:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, nu är det sommar, och nu tycker jag att vi ska vara ute och få sol och frisk luft och motion, så att vi klarar sex-sju-åtta veckor i lockdown i höst. OM det skulle komma en andra våg, för i så fall kan vi låta det härja fritt en gång till.
Svensken får ju inte åka någonstans och ingen vågar åka hit, det blir kanske inte virus till hösten i det här landet till skillnad från andra länder där de kommer att åka kors och tvärs och sprida smittan mellan länder.
Citera
2020-05-25, 02:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Svensken får ju inte åka någonstans och ingen vågar åka hit, det blir kanske inte virus till hösten i det här landet till skillnad från andra länder där de kommer att åka kors och tvärs och sprida smittan mellan länder.

Ja, de andra länderna kanske räddar oss med sina stängda gränser..! Smittan kanske brinner ut, när det inte kommer in någon ny. Bara folk orkar fortsätta hålla på distansering, handtvätt och stanna hemma när de känner sig sjuka (och likaså hålla sjuka barn hemma).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in