2020-05-24, 22:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kan inte du berätta för mig vad det är som tyder på att SE faktiskt befann sig på mordplatsen efter mordet? Låt oss gå igenom dina argument.
Om jag berättar för dig att han 40 minuter efter mordet redogjorde för vad som hände på platsen, släpper du teorin då?
Citera
2020-05-24, 22:34
Medlem
Huckabees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Kan inte du berätta för mig vad det är som tyder på att SE faktiskt befann sig på mordplatsen efter mordet? Låt oss gå igenom dina argument.
SE berättade att LP sagt ”förresten har de skjutit mig också”.
Att även LP blivit träffad av en kula var inte offentligt förrän flera veckor efteråt, så SE kan inte ha fått det från någon läsning i media.
Citera
2020-05-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTnTT
Om Thomas Pettersson hade läst Stig Engströms vittnesmål istället, skulle han ha insett att Engström var oskyldig.
Till exempel när han hördes den 25 april 1986, säger han. om hans konversation med Lisbeth Palme direkt efter mordet:
"... Jag blev skjuten i ryggen," säger hon [= Lisbeth Palme, PS], men jag kunde inte se någonting på henne, vilket tyder på att hon hade skjutits i ryggen. (…) Jag tog det som något hon föreställde sig. "

Det upptäcktes när hon tog av sig kappan på sjukhuset. Hennes blus var blodig, och en sjuksköterska bandade henne och lånade ut en av sjukhuströjorna.
Det tog tio månader innan polisen insåg detta. Men hon berättade för Engström att hon hade skjutits.
Hur skulle han ha hört detta om han redan hade flytt från mordplatsen?
För att han var den som avlossade skottet mot LP kanske?
Det finns ju i vart fall INGET som tyder på att han hade något som helst samtal med henne.
Såvitt jag förstår har ingen noterat detta samtal inte ens LP själv.
Citera
2020-05-24, 22:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om jag berättar för dig att han 40 minuter efter mordet redogjorde för vad som hände på platsen, släpper du teorin då?

Berätta mer. Vad sa han?

Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
SE berättade att LP sagt ”förresten har de skjutit mig också”.

Att även LP blivit träffad av en kula var inte offentligt förrän flera veckor efteråt, så SE kan inte ha fått det från någon läsning i media.

Vilket förhör?
Citera
2020-05-24, 22:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
För att han var den som avlossade skottet mot LP kanske?
Det finns ju i vart fall INGET som tyder på att han hade något som helst samtal med henne.
Såvitt jag förstår har ingen noterat detta samtal inte ens LP själv.
Så SE sköt ett skott mot LP och såg att det strök längs hennes rygg?
Citera
2020-05-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Intressant!
Vet du ungefär hur gammal Göran Wallin är?

76 år (77 i september).
Citera
2020-05-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
https://youtu.be/5NEmqBBF1D0
Idag säger LL detta ja MEN faktum kvarstår i ett förhör i april -86 fick LL frågan om han sett SE på platsen .Svaret var att LL inte hade något som helst minne av att ha sett SE på mordplatsen strax efter mordet.
Jag tillmäter det han sa då 1-1,5 månad efter mordet betydligt större tilltro än det han säger 30 år senare.

Då minnesbilderna rimligtvis är betydligt diffusare efter så många år och vittnet säkert påverkats av sånt han sett /hört i media osv.
Citera
2020-05-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Idag säger LL detta ja MEN faktum kvarstår i ett förhör i april -86 fick LL frågan om han sett SE på platsen .Svaret var att LL inte hade något som helst minne av att ha sett SE på mordplatsen strax efter mordet.
Jag tillmäter det han sa då 1-1,5 månad efter mordet betydligt större tilltro än det han säger 30 år senare.

Då minnesbilderna rimligtvis är betydligt diffusare efter så många år och vittnet säkert påverkats av sånt han sett /hört i media osv.
De frågade väl inte specifikt efter om han hade sett SE på mordplatsen, det var väl någon annan de frågade efter vill jag minnas.
Citera
2020-05-24, 22:47
Medlem
Citat:
Om han såg exakt vart skottet träffade vet jag såklart inte det är en teori så god som någon annan.
MEN hittar du nånstans nåt som tyder på att SE och LP samtalade på mordplatsen undrar jag?

SE snappade sannolikt upp vissa saker när han återvände till mordplatsen han kan ha hört någon säga nåt sånt då innan han återvände till sin arbetsplats,
MEN om du kan hitta NÅGOT som styrker din teori om att ett samtal verkligen ägde rum mellan dessa två så tror jag dig.

Enligt SE uppträdde LP relativt samlat gick att föra ett samtal med medan hon av andra vittnen beskrivs som smått hysterisk vilket ju också är mycket mera sannolikt att man skulle vara i en sådan situation,
Citera
2020-05-24, 22:48
Medlem
hehehos avatar
lek med panoramaprogram från svt2 mordnatten:
https://ibb.co/ZdG8MYv
Citera
2020-05-24, 22:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Vad sa han 40 minuter efter mordet?
Citera
2020-05-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
De frågade väl inte specifikt efter om han hade sett SE på mordplatsen, det var väl någon annan de frågade efter vill jag minnas.
Nej de frågade om SE som jag läste det förhöret och LL hade inget som helst minne av att ha sett honom på platsen strax efter mordet.
Sedan vet jag inte hur länge LL var kvar på platsen troligen nog länge för att SE ska ha hunnit återvända till platsen medan LL var kvar.MEN poängen är att LL i detta förhör från april-86 inte har nåt som helst minne av att ha sett SE kort efter mordet även om han idag säger sig vara helt säker på att han såg honom.
Alla vittnesmål spretar åt alla möjliga håll det är ju en sak som verkligen gör detta fall så spännande och diskussionsinbjudande.
Kanske också det som gör att fallet är svårlöst vittnesmålen ger verkligen ingen samlad bild av nånting knappt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in