2020-05-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Felet, som de flesta gör i analysen över antal döda, är att inte dela upp i 70- och 70+. De flesta är överens om att 70+ utgör c:a 90% av dödsfallen, men står sannolikt för max 10% av de smittade.

Antag att 200.000 svenskar är/har varit smittade ( jag tror det är lågt räknat...). Det skulle betyda att dödligheten i 70+ är 3600/20000=18%, och i 70- 400/180000=0,2%......

Jag är medveten om att det är ett räkneexempel, men tar upp det eftersom det är en realitet att äldre inte klarar smittan alls på samma sätt som yngre, generellt, givetvis.

Tack för ditt räkneexempel. Jag tror att många drog en lättnads suck. Andra fick svår andnöd..

Inte roligt för de äldre äldre som lider av skräck, men samtidigt borde man ju komma ihåg att 82% i ditt räkneexempel klarade sig trots att de var 70+ och blev smittade.

Det är lätt att glömma bort det positiva och koncentrera sig i det negativa.
Citera
2020-05-24, 21:29
Medlem
Platz.se stod igår kväll på 4033 och har nu ikväll ökat till 4043, alltså +10 nya döda. Men dessa 4043 skall då jämföras med officiella 3998. Jag fortsätter mitt logiska resonemang med att FHM måste redovisa minst 4043 döda totalt i morgon vilket ger en siffra på nya döda på 45 personer. Är Ni med? Jag anser att 45 döda är inte en liten siffra och skulle det vara rätt redovisat inhämtat 11:30 borde väl rätt antal nya döda sättas till 65 eftersom tiden arbetar. Och då är det fortfarande katastrof.

Det har tar ju aldrig slut verkar det. Vad fan får jag för pengarna? Platz.se anger också 3 nya på IVA och totalt 347 men också att det har minskat på en vecka med 35 personer. Men denna rapportering är nog lite osäker. Jag tycker det går väldigt dåligt för Sverige, ofattbart dåligt i jämförelse med Danmark, Norge och Finland.
Citera
2020-05-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Kroppens first line defense har en tendens att klara av en infektion innan det går så långt.

Vad man kan säga är att det råder konsensus runt avsaknaden på immunförsvar mot nya (Novel) virus. Man har inget sådant initialt.

Barn är - som någon tyvärr helt felaktigt hävdar - INTE naturligt immuna mot nya virus. Och det är därför man kan hitta precis lika många barn bland smittade så här tidigt på en pandemi. Det är ingen skillnad mellan olika åldersgrupper.

Åsikterna går isär gällande immuniseringen efter en SARS-CoV-2 infektion. Den här studien visar att SAMTLIGA infekterade hade antikroppar (IgG).
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0897-1

Men den HÄR ganska tidiga studien från Kina visade att endast 30% utvecklade antikroppar.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047365v2.full.pdf
Immunitet innebär att man har ett omedelbart antikroppssvar på ett visst antigen. Det kan man få av genomliden infektion eller vaccination.

Att barn inte drabbas beror på att deras ospecifika immunförsvar tar hand om antigen.
Citera
2020-05-24, 21:34
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Socialminister Lena Hallengren (S) skyller ifrån sig när hon säger att det är regionerna som är ansvariga för att se till att fler coronatester genomförs. Det säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson till SvD.

Han vill nu att regeringen fattar tydliga beslut som gör att storskalig testning kan komma igång.

– Hade regeringen satt ner foten och sagt att nu ska vi bygga en stor testorganisation i Sverige, då hade det skett också, säger Kristersson.

https://omniekonomi.se/kristersson-fler-tester-om-regeringen-satter-ner-foten/a/vQMb1l

Varför ser inte regeringen till att fler tester utförs?
Citera
2020-05-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
33500 smittade, 4030 döda, har du en annan matematik? Ett visst mörkertal angående både smittade och döda finns nog, men när det gäller antal smittade är det extremt mycket mindre än man först antog. Då trodde man på 50-100 gånger fler symptomfria än de som uppsökte sjukhus, idag tror man det handlar om max 2-5 gånger antalet konstaterat smittade.

Jo visst men jag har ganska svårt att tro på den höga dödligheten. Det finns ju massvis med fall som aldrig kommer in i någon statistik alls... enda man kan göra är ju att jämföra överdödligheten efter detta.. men visst om man jämför med sars så var det väl 50% för vissa riskgrupper och typ nästan ej mätbart för yngre..

Edit: ok jag googlade lite jag förstår hur du tänker.... i april var dödligheten typ 12% hittade jag.. totala tror jag inte blir 10% men jag kan ju tro fel
Senast redigerad av Porky123 2020-05-24 kl. 21:44.
Citera
2020-05-24, 21:35
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Den senaste tiden har Sverige haft den högsta dödligheten per capita i världen till följd av coronaviruset, enligt siffror från Our world in data. Men professorn och vaccinforskaren Matti Sällberg säger till SVT:s Morgonstudion att den siffran inte är särskilt intressant.

Han menar att man måste ta hänsyn till hur stor smittspridningen är olika länder innan man jämför. Han påpekar att spridningen i Sverige verkar vara runt sex procent, vilket ger ett dödstal på runt 0,5 till 0,7 procent och jämför med Danmark där spridningen är runt 1,2 procent, och antalet döda mellan 500 och 600. Det ger ett dödstal på 0,8.

– Det intressanta är att relatera till hur spridd smittan är i samhället. Hur många har smittats och hur många har dött, säger Sällberg.

Hade Sverige haft lägst siffror i Europa hade samma personer tyckt att det är jätteviktigt att titta på siffror.
Citera
2020-05-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omniekonomi.se/kristersson-fler-tester-om-regeringen-satter-ner-foten/a/vQMb1l

Ulf Kristersson ska hålla käften. Moderaterna och Socialdemokraterna är de som styrt landet och byggt upp de strukturer som idag finns.

Det tar för fan två månader att få en tid på vårdcentralen även utan pandemier och Kristersson det jävla morgon tror att det nu står personal redo att sätta igång masstestning.

Kära CP-Ulf, personalen räcker inte ens till att utföra dagens arbete. Än mindre till att utföra ännu mer arbete. Det är ditt fel.
Citera
2020-05-24, 21:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se stod igår kväll på 4033 och har nu ikväll ökat till 4043, alltså +10 nya döda. Men dessa 4043 skall då jämföras med officiella 3998. Jag fortsätter mitt logiska resonemang med att FHM måste redovisa minst 4043 döda totalt i morgon vilket ger en siffra på nya döda på 45 personer. Är Ni med? Jag anser att 45 döda är inte en liten siffra och skulle det vara rätt redovisat inhämtat 11:30 borde väl rätt antal nya döda sättas till 65 eftersom tiden arbetar. Och då är det fortfarande katastrof.

Det har tar ju aldrig slut verkar det. Vad fan får jag för pengarna? Platz.se anger också 3 nya på IVA och totalt 347 men också att det har minskat på en vecka med 35 personer. Men denna rapportering är nog lite osäker. Jag tycker det går väldigt dåligt för Sverige, ofattbart dåligt i jämförelse med Danmark, Norge och Finland.

Platz.se anger ökningstaktenav antalet rapporterade covid-19 fall per vecka för olika regioner. Det är intressant därför att de regioner som tidigare haft ett stort antal rapporterade covid-19 fall per dag nu har en allt lägre ökningstakt av antalet fall/vecka:

Riket: 11 procent
Stockholmsregionen 7 procent
Sörmlandregionen, (Södermanland), 4 procent.

Nej, jag tycker inte det går dåligt för Sverige, (men det är sorgligt att smittan tagit sig in på de särskilda boendena). Men som statistiken klart visar: Immuniteten hos befolkningen bromsar smittspridningen. Tids nog så kommer vi att få en ökningstakt på under 4 procent i hela riket Och i motsatts till våra grannländer så rör det sig om ett permanent resultat som bara kan fortsätta att sjunka ännu mer.
Citera
2020-05-24, 21:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja och va tror du händer med dödligheten när dom öppnar upp?

Dom länderna som inför det som ni alarmister så mycket sucktar efter ( en lockdown) har bara skjutit sitt problem framför sig, medans vi i Sverige har stängt ner så pass att sjukvården klarar av dom som blir sjuka.

Sverige har för en gångs skull gjort allt rätt och det kommer visa sig om nån/några månader.
Det är bara att titta på Danmark, Norge och Finland så får du se vad som händer. Svårare än så är det inte, Hor-Ulla.
Citera
2020-05-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth

För att alla skyller ifrån sig, när man har en uppdelning på region/kommun och staten och olika myndigheter då blire lite naivitet och prestige och man säger inget för än felet skett eller tillräckligt många dött... då skyller alla ifrån sig å sen gör man nu utredning sen ny åtgärd som tar månader.

Nån får sluta och karusellen börjar om med någon ny person som kan skylla på den förra.

En del pekar med handen men tillför inga fler resurser eller direkt åtgärder då blire såhär.. 0 resultat för man också har för dålig insyn i andras verksamheter sjukhus / kommun m.m.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-24 kl. 21:45.
Citera
2020-05-24, 21:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Immunitet innebär att man har ett omedelbart antikroppssvar på ett visst antigen. Det kan man få av genomliden infektion eller vaccination.

Att barn inte drabbas beror på att deras ospecifika immunförsvar tar hand om antigen.
De smittas i precis lika stor omfattning som andra.
Att de sedan inte utvecklar lika allvarliga symptom är en annan sak, men de smittas och är således asymtomatiska i större omfattning än vuxna.
Citera
2020-05-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag fattar att det är du som inte fattar bl.a. hur våra grannländer sabbat sina ekonomier och troligen sina invånares psykiska hälsa i stor omfattning.

Det hjälper dig inte att upprepa dig som en papegoja, som jag sa återigen påvisa att Danmark, Norge eller Finland sabbat sin ekonomi mer än vad Sverige gjort det när detta är över.
För närvarande ser det bättre ut i samtliga av dessa länder, Sverige är i särklass sämst i alla kategorier du väljer att mäta på det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in