2020-05-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis har Danmarks restriktioner gällande flygtrafik från drabbade länder haft positiv påverkan på Skåne.

Edit: Kastrup är Skånes Arlanda.
Ja, men det har ju inte ändrats de senaste veckorna, eller hur?
Citera
2020-05-24, 20:11
Medlem
Det var en jäkla professor på TV4 nyheterna vid namn Ulf.De hade lagt in en svart vit bild på han trots när man sökte på snubbens namn så var han 84 år. Då är man ju fan pensionär och jobbar ej längre. Kan ej va professor då heller.
Citera
2020-05-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Försvaret består bl.a. av immunoglobulin och neutraliserande antikroppar (NAbs)som kan attackera virus INNAN de binder mot celler. T- och B-celler är det tunga artilleriet som kan tas till när viruset bundit mot celler och injicerat sitt genetiska kuvert för att få den att producera kopior. T- och B-celler attackerar dessa celler.

Jag har ingen aning vilket immunförsvar som utvecklas efter en SARS-CoV-2 infektion. Jag testade positivt för IgG i samband med Oxford-vaccinets fas 1-försök men vet inte om jag har T- och B-celler.

B celler attackerar inte celler, de producerar antikroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vad är det för siffror? Var kommer de ifrån?
Du kan väl inte mena att dessa är döda i sverige den 7/4?

Inte det datumet utan t o m 7/4.

Varför skulle det inte kunna vara möjligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är inte MIN definition. Det finns en vetenskaplig definition och då är det lämpligt att man använder den.

Det betyder i svenska ordalag att kroppen har en förberedd arsenal att bekämpa en viss patogen i det att man BLIR smittad (bl.a. T- och B-celler för att vara mer exakt, men vi lämnar det där).

Immunitet betyder inte att man INTE blir smittad.

Barn är INTE immuna mot SARS-CoV-2 bör jag tillägga.
Vad är detta för jäkla helomvändning du gör nu? Förut påstod du ju att eftersom virus har påvisats hos barn så var de INTE immuna. Hur vill du ha det?
Citera
2020-05-24, 20:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
B celler attackerar inte celler, de producerar antikroppar.
Ja, korrekt. Lymphosyter som producerar antikroppar som sedan attackerar celler, om jag minns rätt? De redan skadade? Tar bort dem?
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Tegnell är helt bränd. Förstår inte hur folk inte kan se igenom hans skit.

-Juli 2013.

På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken.

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass?fbclid=IwAR2niuzh-Hv5E1FgKj0e9p35UQ4NCiWlybAnRsXxnkncqudMNs3K0oZUnAI
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Det var en jäkla professor på TV4 nyheterna vid namn Ulf.De hade lagt in en svart vit bild på han trots när man sökte på snubbens namn så var han 84 år. Då är man ju fan pensionär och jobbar ej längre. Kan ej va professor då heller.

Du är medveten om att professorer kan jobba länge va? De har hela livet drivits av att läsa och förstå saker och ting, inget man sliter ut sig av och något man kan fortsätta med som pensionär. Man är professor även om man råkar vara pensionerad. Det är en titel som binds till din persona, du blir inte anställd som professor utan du är professor.
Citera
2020-05-24, 20:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Vad är detta för jäkla helomvändning du gör nu? Förut påstod du ju att eftersom virus har påvisats hos barn så var de INTE immuna. Hur vill du ha det?
Nej, det har jag aldrig påstått. Det är en ren lögn från din sida.

Jag skulle uppskatta om du vid nästa attack är vänlig nog att hänvisa till de inlägg där du felaktigt påstår att jag skrivit något.

Tack.
Citera
2020-05-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Du är medveten om att professorer kan jobba länge va? De har hela livet drivits av att läsa och förstå saker och ting, inget man sliter ut sig av och något man kan fortsätta med som pensionär. Man är professor även om man råkar vara pensionerad. Det är en titel som binds till din persona, du blir inte anställd som professor utan du är professor.

Fel. Du är emeritus om du pensionerar dig.
Citera
2020-05-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Samma sak artist. Finns ju artister äldre än 65
Citera
2020-05-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tycker detta är intressant. Speciellt att hon också är en av få kvinnor bland ett gäng gubbar. Det har tidigare diskuterats att de länder som haft kvinnliga ledare haft en bättre strategi som inriktats mot att rädda människoliv. Kan ligga något i det. Män tenderar att vara mer aggressiva och skoningslösa, och mer oberörda inför att människoliv går förlorade. Män kan till och med bli triggade av mänskliga offer, det tycker jag ex. framkommer i intervjuer med Giesecke där han talar om att det är naturligt att den som springer långsammast går under. Döda 1000-tals och så når vi flockimmunitet - inga problem, det är ju ändå helt naturligt. Det här är delvis biologi. Det är svårare för en kvinna att ställa sig bakom massdöd, även om det förstås finns anomalier.

De som lett/väglett Sverige under coronakrisen har däremot samtliga varit män över 60 år. Det är också intressant. De tillhör den generation män som inte tog ut föräldraförsäkring och tog hand om sina barn när de var små. Löfven har dessutom själv i biologiska barn, han kommer från industrin, det är inte precis en vårdande person. Män som däremot tagit hand om sina barn kanske får en annan inställning till liv.

Om det handlar om liv och död kan det finnas en poäng att det är en kvinna som bestämmer. Hade det varit en kvinnliga statsminister kanske det hade sett annorlunda ut. Hon skulle inte lika lätt skaka av sig att 1000-tals dött. Merkel är ett bra exempel på kvinnlig ledare som både kombinerar hög kompetens och empati - hon är kanske en av de skickligaste politiska ledarna i världen idag.

Ja det ligger nog nåt i det. Kvinnliga egenskaper som försiktighet tålamod omtanke hade varit önskvärda. Dessa självgoda gubbar med deras teorier som tror att de alltid vet bäst har misslyckats.

Kolla bara på Nya Zeeland samt våra grannländer med kvinnliga PM som i stort sett utrotat smittan. Vilken dröm att leva i de länderna där det mesta nu kan gå tillbaka till som vanligt. I Sverige får vi kämpa i flera år tack vare myndigheternas och regeringens inkompetens, och blir betraktade som Paria av omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in