2020-05-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Alltså jag har förståelse för alla myndigheter som kanske får in lite onödiga anmälningar från privatpersoner beroende på hur lättkränkta dem är alt. Hur dem anser att man ska bete sig mot ett barn från sin synvinkel. Jag har verkligen det då systemet blir något överbelastat men.

Det står på socialtjänstens och andra myndigheters sidor att "Anmäl hellre en gång för mycket än en gång för lite" och "låt oss avgöra"

Hade dessa anmälningar gått till en vanlig familj utan någon historik och missbruk så kanske det för oss hade varit förväntat att man släppt på utredningen men nu är det inte det. Man måste också hålla sig till ren fakta när det kommer till små barn för att avgöra att dem lever i en TRYGG MILJÖ.

*Föräldrarna har en lång historik av missbruk. Socialtjänsten misstänkte starkt att föräldrarna missbrukade vid rättegångarna och att båda föräldrarna bodde ihop trots att R sagt att P och hon inte längre var ett par (ska stå i dom från rättegången för E)

*föräldrarna har en lång historik av psykisk ohälsa där båda uttryckt önskan att dö, själv mord med mera. R säger att hon inte är sämre förälder för att hon har ångest som 80% av Sveriges befolkning har men hon missar det faktum i sin värld att hon missbrukar benzo och andra droger..

*Innan E ens är hemma säger BÅDA föräldrarna i sina möten med PSYK att dem inte klarar av vardagen, inte kan sova, vill dö (P) och behöver mer benzo
(jag känner en som blev anmäld till soc pga dålig sömn)

*Efter att E flyttat hem är det ingen, absolut INGEN som ser det här paret med barnen förutom släkt. Det tyder också på att något kan vara fel. Det behöver inte vara det men lägger man på allt 1+1 så får man ett oroväckande resultat.

*E blir inskolad ungefär samma tid som drogerna tar fart verkar det som. Men dagis kostar pengar (eftersom P's inkomst är så hög är det garanterat högsta avgiften på 1400 nånting) och det tänker dem inte betala. Att E inte kan gå för att det krockar med S sovtider är det dummaste jag har hört.
Förskola är till för att underlätta för vuxna och barn. Man kan lägga om tiderna hur man vill...

*Det kommer in orosanmälningar som släpps nästan direkt utan någon direkt konsekvens. Detta innan jul. Där man är orolig för E's hälsa.
Ingenting görs. Man ser att hon tappat vikt ytterligare men får det bortförklara att hon är liten i maten. Men alltså då får man ju göra upp en plan?

På jul kommer det in TVÅ stycken orosanmälningar angående att barnet ser märkbart påverkad ut. Socialtjänsten blir inte insläppta.. Och låter sig övertalas att komma tillbaka imorgon. En aktuell anmälan om missbruk ska tas på största allvar när det är ett barn och här SKA man kräva att få se barnet. Föräldrarna kan gråta ut bäst dem vill, det handlar om deras barns säkerhet. Den säkerheten som båda föräldrarna aldrig har brytt sig om i sina val.
Dagen efter känner ena socialkvinnan oro..
Och att ett annat barn ser hängig ut och okontaktbar.. Jag menar va fan i hela fridens namn är det här för socialanställda
Det blir ÄNDÅ ingenting av det i dagsläget..

Vem som gjorde anmälan här är oreleveant.
Barnen vår hos 2 kända missbrukare med 2 LVU på sig sen tidigare som släpptes för mindre än 1 år sen och ser slitna ut, svettas och bleka i hyn. Båda två har psykiska problem och missbruks historia. Barnet går inte på dagis men är snart 4 år.. Har inte dykt upp på möten som har planerats in mm.
Allting. Varenda varningsignal dyker upp hos det här paret. På detta har mamman i flertal möten med psyokogen uttalat sig att vara utmattad och trött.

Att mamman lämnade ifrån sig barnet på BB ska räcka som varningssignal.
Där är ett anknytningsproblem och hon valde att bara gå och inte se sig om på över 2 år nästan?

Socialtjänsten borde ha allt det här i sina anteckningar. Så när orosanmälningarna kom in vid jul skulle vara sista droppen i havet.

För hur många anmälningar om att ett barn far illa ska det behöva komma in hos ett missbrukande LVU dömt och fängelsedömt par ska det behöva komma in innan man tar det på allvar?

Det handlar inte om en enstaka händelse där man kan rycka på axlarna för..
Här är det ett FLERTAL händelser mot paret som ska få en enda person på socialkontoret att Iallfall reagera och säga fan det är något som inte stämmer här..
Flera saker under det lilla året hon tvingades bo där..

Jättebra skrivet! 🙏🏻
Citera
2020-05-24, 16:25
Medlem
vanligajags avatar
Det som känns övermäktigt att tänka på, utöver att E är död, är frågorna som rör de små
vardagliga sakerna.... "Huvudet är centralt på hjässan bevuxet med ett långt blont hår, ca 20-30 cm där mer än hälften av håret är flätat i en tovig fläta." (ur den Rättsmedicinska obduktionens rapport). Hade hon inte blivit kammad sedan besöket på öppna förskolan den 20 januari ? Vem låter ett barn gå med tovigt hår ? Varför skulle hon badas, men inte kammas ?
När fick hon mat och dryck senast...? Vem hjälpte henne med kläderna ? Tandborstning ? Orkade hon gå själv - eller var hon så trött och omtöcknad att hon bara sov ? När fick hon en kram senast...? Ett leende..? Det är miljoner frågor, och de flesta vågar man knappt tänka på, t ex hur fick hon alla blåmärken..? Hjärtskärande.
Citera
2020-05-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosahav
Riktigt orolig hur detta kan komma att sluta. Hon får troligtvis bara några år i fängelset. Går behandlingsprogram, visar sitt bästa jag osv. Möjligheten för henne att få tillbaka vårdnaden om barnen finns väl? antar jag.

Jag tror dessvärre också det, speciellt nu när P inte längre finns...
Citera
2020-05-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
P var involverad i grov brottslighet. P är dömd i en omfattande narkotika och vapenhärva. Han har ofta vistats hos HA. Även R har varit där.
P hade kläder hemma framme med HA supporterklubbs logga.

Vidare en fråga jag har, hittades aldrig P iPad?
Kan inte minnas att det finns någon samtal eller sms lista eller sökhistoria från den. Eller är det under sekretess? På en ipad likt en mobil kan man ladd ner krypterade appar så som wicker osv för meddela de.

Nu låter jag garanterat helt okunnig och blåst men de bjuder jag på

Om en person bara är supporter, springpojke eller bara vill hänga i klubben är det inte möjligt då? Kan inte vem som helst köpa de kläderna? Kan han ha varit med på ett jobb utan att ha varit medlem/högre status?

Juste. Och med tanke på att R sa att han mest använde ipaden borde den vara av stort intresse då han verkade ha en gammal mobil att ringa med (var det RS som vittnade om att det inte gick skicka bilder till hans mobil?)
Citera
2020-05-24, 16:36
Medlem
Sen måste jag tillägga angående Soc och LVU. Ja socialtjänsten kanske ansåg att man inte hade tillräckligt för ett akut LVU.. Hur man nu kom fram till det..

Men. Egentligen MEN!
Dem hade utan tvekan och utan att tänka på FUP garanterat tillräckligt för att omgående starta en utredning på 4 orosanmälningar och dess brutala innehåll, viktnedgång, bortfall av hår, ej kommit up tider av olika slag, deras extrema bakgrunder.
Det handlar inte om att ha förutfattade meningar på hur föräldrarna såg ut även om det känns som att det är därför ingen gick vidare med det för att dem ville inte hoppa på folk som kanske redan låg ner?
Den där offer mentaliteten håller på att ta över överallt och man får inte döma för mycket, säga för mycket eller anta för mycket för då vänder dig hela samhället mot dig.
Men här har vi ett kraftigt förflutet där barnomsorg SKA vara det första man tänker på och oavsett vad P och R har rappakaljat till soc och andra myndigheter om hur synd det är om dem så handlar det om ansvar för BARN och att stå upp för barnen

Här har socialtjänsten i Norrköping totalt misslyckats. Här har Capio psykiatrin i Norrköping totalt misslyckats och här har BVC och förskolan i Norrköping totalt misslyckats.
Allt annat är skitsnack och bortförklaringar!
Citera
2020-05-24, 16:43
Medlem
Tycker också det är ytterst märkligt att fler mobiltelefoner och kontakter inte lyckats hittats. En flicka på 3 år är mördad och dem har 2 personers sms konversation fram och några fåtal mer där knark skulle köpas eller barn skulle hämtas/passats.
Kan man alltså inte kunna pinga mobiler från bostaden och arbetsplatser? (csi skadad?)

P har dessutom jobbat en del. Det borde kunna räknas ut när R tog droger själv per sms att hon ljuger och då saknar all credibility för vad hon säger. Barnen är båda kraftigt undernärda och saknar omsorg vilket visas på beteendet. Där kan ju R också kopplas då P jobbade mest? Han var liksom inte hemma?

Sen måste jag lägga till även om alla säkert är olika. R skyller på att P bestämmer över henne och kontrollerande.
Men inte ett enda sms tyder på att HAN skulle vara det. Mer hon isåfall.
En människa som är ilsk och kontrollerande skulle smsa mer, ringa mer, skriva mer aggressivare än vad P gjort.
Det är ju R som skriver sjuka saker och inte P. En människa som är kontrollerande tar inte att personen tex inte svarar mm..
Jag får knte den vibben av P från sms iallafall.
Att han är ilsk mot myndigheter ah det märker man, men jag vet andra som är likadana men vänlig mot sina vänner, familj och nära. Så att kunna räkna ut P är för mig svårare än R.
Hon ljuger ju så att hon på allvar tror sig själv
Citera
2020-05-24, 16:44
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Nej det har hon rätt i att det gör dom inte eftersom i princip vem som helst inom vården/i receptionen lätt kan se vad som står och mycket av det som sägs är känsligt. Men dom är samtidigt skyldiga att skriva vad som pratades om, vilka råd som gavs och planering kring uppföljning.

Ett påhittat exempel
Jag säger att jag vill lämna min partner pga det och det men är rädd hur jag ska framföra det och att jag vill ha en ny bostad klar innan för jag är rädd att min partner ska bli aggressiv.
Då kan det skrivas ungefär
samtalar om relation och boendesituation. Gav rådet att kontakta hyresvärd och till nästa gång skriva ner en budget vi kan se över. Uppföljning xx/xx.

Sen kanske rådet var att framöver trappa ner kontakten med familjehemmet och tolkades lite som de passade R istället.. vem vet.

Njae man kan inte läsa journalen hur som helst, det loggas vem som är inne och läser och endast personal som deltar i vården får läsa.
Citera
2020-05-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
P hade väl föräldrapenning fortfarande och att P var sjukskriven var ju naturligtvis inte offentligt eftersom han jobbade då och då.

Det verkar vara så att förskolor i allmänhet ( i detta fall vet jag inte) verkar ha såna regler så att de barn som behöver förskolan mest inte verkar vara välkomna där.

De har inte föräldrar som klarar varken lämningstider och hämtningstider - och det är just såna barn som behöver mat, omsorg och kontroll från en förskola.

Jag ska lämna det osagt, jag kan ha fel ang sjukskrivningen.

Det finns vägar att gå om ett barn eller förälder har utökat behov av tid beroende på orsak och om det är för barnet eller förälderns behov. Då skrivs en planering tillsammans med rektor gällande orsak, timmar och hur lång tid det ska gälla. Men då krävs det att föräldrar och förskola samtalar kring det. Hur de efterföljs eller utnyttjas vet jag ej heller.
Ang tiderna är de väl satta för att inte krocka med verksamhetens rutiner. Tex lämning innan sångstund och hämta innan/efter vila så det inte blir mitt i och stör andra barnen. Men ja det är nog många familjer (barn) som hamnar mellan stolarna även där tyvärr.
Citera
2020-05-24, 16:50
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Sen måste jag tillägga angående Soc och LVU. Ja socialtjänsten kanske ansåg att man inte hade tillräckligt för ett akut LVU.. Hur man nu kom fram till det..

Men. Egentligen MEN!
Dem hade utan tvekan och utan att tänka på FUP garanterat tillräckligt för att omgående starta en utredning på 4 orosanmälningar och dess brutala innehåll, viktnedgång, bortfall av hår, ej kommit up tider av olika slag, deras extrema bakgrunder.
Det handlar inte om att ha förutfattade meningar på hur föräldrarna såg ut även om det känns som att det är därför ingen gick vidare med det för att dem ville inte hoppa på folk som kanske redan låg ner?
Den där offer mentaliteten håller på att ta över överallt och man får inte döma för mycket, säga för mycket eller anta för mycket för då vänder dig hela samhället mot dig.
Men här har vi ett kraftigt förflutet där barnomsorg SKA vara det första man tänker på och oavsett vad P och R har rappakaljat till soc och andra myndigheter om hur synd det är om dem så handlar det om ansvar för BARN och att stå upp för barnen

Här har socialtjänsten i Norrköping totalt misslyckats. Här har Capio psykiatrin i Norrköping totalt misslyckats och här har BVC och förskolan i Norrköping totalt misslyckats.
Allt annat är skitsnack och bortförklaringar!

Bra skrivet! Capio har väl dessutom aldrig lämnat in en orosanmälan trots lagkrav på det?
Citera
2020-05-24, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3timeseGO
Njae man kan inte läsa journalen hur som helst, det loggas vem som är inne och läser och endast personal som deltar i vården får läsa.

Överdrivet av mig att säga hur som.
Dom ska iaf skriva vad som samtalas om men inte alltid så detaljerat som samtalen är. Som mitt exempel ovan.
Citera
2020-05-24, 16:59
Medlem
Citat:
Tycker också det är ytterst märkligt att fler mobiltelefoner och kontakter inte lyckats hittats. En flicka på 3 år är mördad och dem har 2 personers sms konversation fram och några fåtal mer där knark skulle köpas eller barn skulle hämtas/passats.
Kan man alltså inte kunna pinga mobiler från bostaden och arbetsplatser? (csi skadad?)

P har dessutom jobbat en del. Det borde kunna räknas ut när R tog droger själv per sms att hon ljuger och då saknar all credibility för vad hon säger. Barnen är båda kraftigt undernärda och saknar omsorg vilket visas på beteendet. Där kan ju R också kopplas då P jobbade mest? Han var liksom inte hemma?

Sen måste jag lägga till även om alla säkert är olika. R skyller på att P bestämmer över henne och kontrollerande.
Men inte ett enda sms tyder på att HAN skulle vara det. Mer hon isåfall.
En människa som är ilsk och kontrollerande skulle smsa mer, ringa mer, skriva mer aggressivare än vad P gjort.
Det är ju R som skriver sjuka saker och inte P. En människa som är kontrollerande tar inte att personen tex inte svarar mm..
Jag får knte den vibben av P från sms iallafall.
Att han är ilsk mot myndigheter ah det märker man, men jag vet andra som är likadana men vänlig mot sina vänner, familj och nära. Så att kunna räkna ut P är för mig svårare än R.
Hon ljuger ju så att hon på allvar tror sig själv

EXAKT!
Citera
2020-05-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiebug
Jag ska lämna det osagt, jag kan ha fel ang sjukskrivningen.

Det finns vägar att gå om ett barn eller förälder har utökat behov av tid beroende på orsak och om det är för barnet eller förälderns behov. Då skrivs en planering tillsammans med rektor gällande orsak, timmar och hur lång tid det ska gälla. Men då krävs det att föräldrar och förskola samtalar kring det. Hur de efterföljs eller utnyttjas vet jag ej heller.
Ang tiderna är de väl satta för att inte krocka med verksamhetens rutiner. Tex lämning innan sångstund och hämta innan/efter vila så det inte blir mitt i och stör andra barnen. Men ja det är nog många familjer (barn) som hamnar mellan stolarna även där tyvärr.

Min bedömning är: de barn som behöver det mest har föräldrar som inte mäktar med de tider och regler som en förskola har. Till en viss del har en förskola överseende med tider som inte passas, att frånvaro inte anmäls, att inte ombyten och riktiga kläder för väderleken skickas med, att barnet inte har rena kläder, smutsig osv.
Den här familjen var ju OMÖJLIG att ha att göra med. Punkt slut.
Familjen ville ju inte ha den INSYN i familjen som en förskoleplats ger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in