2020-05-24, 15:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svårt att ta in detta. Har studerat detta länge. Men just nu ligger den officiella statistiken 38 dödsfall för lågt. Jag tror att nästa vecka blir värre än den som varit nu i dödlighet alltså, hur mycket det än släpar efter.

Som du kan utläsa i diagrammet som postades dig så är eftersläpningen drygt 300. Jag har inte gjort några försök att granska hur personen bakom diagrammet räknar på uppskattad prognos men jag tycker att det har varit relativt korrekt hittills.

Som mest var eftersläpningen uppe i 500 enligt den modellen vilket talar för att det inte blir några rekordrapporteringar nästa vecka utan det kommer sakta men säkert beta av eftersläpning plus nya fall.
Citera
2020-05-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det räcker ju att de smittar ett par vuxna i skolan vilka i sin tur smittar de andra vuxna, och så vidare.
Ja, men om det sker så pass sällan är risken större att de vuxna som skulle ha smittats av ett barn redan har smittats av andra vuxna. För att göra en kvantifiering av de här riskerna behövs det naturligtvis uppskattningar av hur R0-värdet varierar med ålder.
Citera
2020-05-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Do you have a source for the 88 deaths outside of risk-groups? For example, more than 500 people without a risk factor have been placed into intensive care. Assuming the survival rate reported earlier is constant that alone accounts for 100 deaths. High blood pressure affects 30-40% of the population and accounts for 40% of risk groups in ICU wards — so a large portion of the population is at risk.

I’d put our true-infection rate between 400,000 and 500,000 at the moment. I cannot see it being 665,000 unless we have a lot more hardship awaiting us soon.

Regarding deaths outside established riskgroups I´ve seen numbers between 15 up to 25 percent dead without preexisting condition(s).
Regarding the true real infection ratio..it is an estimation.Mine gives that a total of around 6,7 percent of the population has or have had the disease.To me it actually looks like little on the downside of things given the study that came this week who´s numbers was relating to early April.

I think 400-500K simply is too low estimation.Looking at other studies from countries that has endured rigorous lockdowns like Spain or Belgium for example..even their studies shows higher infection ratios than this..and Sweden should be higher than those given our rather weak recommendations.
Citera
2020-05-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk att du faktiskt för en gångs skull kan ha rätt.
Jag tror att man blir immun. Varför skulle annars smittspridningen avta som den gör?
Citera
2020-05-24, 15:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag tror att man blir immun. Varför skulle annars smittspridningen avta som den gör?
Jo, alla blev immuna av SARS så du har nog rätt.

Så här: vi har trots allt lite mera restriktioner som förbud mot stora folksamlingar. Det är den mest troliga orsaken. Tillsammans med de faktum att våra grannländer tagit strängare beslut och att folk inte åker i samma utsträckning till Sverige.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-24 kl. 15:55.
Citera
2020-05-24, 15:55
Medlem
Citat:
Jo, alla blev immuna av SARS så du har nog rätt.

Varför smileyn på slutet? Varför den sarkastiska tonen?

SARS hade inte i närheten av samma smittsamhet eller smittspridning som covid. Det utbrottet lyckades man isolera bort utan att samhällsspridning uppstod. I Sverige har vi inga tvingande restriktioner och en utbredd samhällsspridning som verkar avta.
Citera
2020-05-24, 15:55
Medlem
Citat:
Tro gör man kyrkan, du verkar religiöst övertygad om en flockimmunitet som inte finns.
Citera
2020-05-24, 15:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför smileyn på slutet? Varför den sarkastiska tonen?

SARS hade inte i närheten av samma smittsamhet eller smittspridning som covid. Det utbrottet lyckades man isolera bort utan att samhällsspridning uppstod. I Sverige har vi inga tvingande restriktioner och en utbredd samhällsspridning som verkar avta.
Titta på edit:

Även om vi inte har stränga restriktioner så har vi infört en del. Jag lägger till bättre hygien och isolering av sjuka. Men framförallt att andra länder tagit beslut åt oss.
Citera
2020-05-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Det här är en annan grej. Du är ju besatt av Björn Olsen. Sett typ 10 inlägg på kort tid där du väver in honom i slutet av dina inlägg helt random, precis som med detta inlägg, där du letar efter märkliga grejer att smutskasta honom för.

Vet såklart att du gör så eftersom du gillar Tegnell och för att folk hoppar på honom här hela tiden och för att vissa sedan nämnt Olsen som en med bättre syn på denna pandemin. Men Olsen är inte så aktuell i denna kris att han ens kommer nära att vara relevant jämfört med Tegnell. Hade Olsen haft Tegnells position så hade det varit ombytta roller, men så är inte fallet nu och därför blir din besatthet av Olsen och såna här inlägg rätt märkliga.

Nejnejnej. Du gissar fel igen.

Jag gillar båda. Skarpt. Jag försöker bara bevisa att så här pratar forskare när de pratar om sitt ämne.
En annan skribent här blev upprörd över att Tegnell sa "ett stort tal" istället för "människor" när han pratade om Corona-döda. Här klumpar Olsen ihop smittade kycklingar och de som hade dött men var av "fel ålder". Ingen påstår att han är autistisk eller ond in i benmärgen och borde spärras in. Ingen psykopatvarning som brukar ändå vara kutym här på Flashback.

Det är ok att vara död i fel ålder, men inte ok att prata om tal istället för människor.

Men jag gillar som sagt Olsen. Jag tycker dock att det är synd att han inte kan uttrycka sig så som han gör i sin bok. Han har ju RÄTT. Sverige borde ha förberett sig. Han borde ha fått som han ville.

Citat:
Året är 2005 – och Sveriges hälso- och sjukvårdsminister Morgan Johansson tillkännager att Sverige ska bygga en vaccinfabrik i Sverige och att det är bråttom. Det ska göras så snabbt som möjligt. Budskapet till media är: ”Det är bästa sättet att garantera att tillräckligt mycket vaccin kan produceras om och ifall den stora epidemin bryter ut, idag uppgår världens vaccinproduktion till 300 miljoner doser, vilket är helt otillräckligt”.

Regeringen och Maria Larsson (KD), ministern som dödade frågan om en svensk vaccintillverkning, anser att ”frågan om pandemier är en komplicerad men angelägen fråga. Regeringen tar spridningen av influensa A/H1N1 2009, på stort allvar.”**Ministern fortsätter med att ”regeringen har utrett frågan om att bygga en svensk vaccinfabrik.*Efter en grundlig utredning, med expertutlåtanden om leveranssäkerhet, blev bedömningen att det tillförlitligaste och det mest kostnadseffektiva sättet att säkerställa tillgången till influensavaccin vid en pandemi i nuläget var en så kallad pandemi*garanti. Sverige har ingått ett sådant avtal för de kommande tre åren med option i ytterligare tre år.”

Detta är ytterligare ett utslag av historielöshet. Bara för att vi just nu klarat av en mild influensa till det facila priset av cirka fem miljarder kronor så vet vi alla att influensor kommer och går. Denna gång var det en mild, nästa gång kan det lika gärna vara en svår.*Är det en influensavariant med betydligt vassare gadd och med både högre sjuklighet och dödlighet så står vi där med brallorna nere. Det är inte säkert att länder med företag som producerar vaccin kommer att kunna eller vilja exportera en enda dos till ett litet obetydligt land i Skandinavien på grund av den inhemska paniken och med hänvisning till ”force majeure”.*Världssamfundet är överens om att i pandemiplaneringen är influensavaccination en av de viktigaste hörnstenarna. Kanske inte för den första vågen av en pandemi, men för den andra, tredje eller fjärde vågen av kommande influensapandemier.*
Citera
2020-05-24, 16:00
Medlem
Citat:
Titta på edit:

Även om vi inte har stränga restriktioner så har vi infört en del. Jag lägger bättre hygien och isolering av sjuka. Men framförallt att andra länder tagit beslut åt oss.
Andra länders beslut kan väl inte påverka smittan i vårt land? Smittan sker genom nära kontakt mellan människor, den hoppar inte genom luften mellan länder.

Vi har restriktioner på allmänna sammankomster, men smittan har avtagit länge nu utan att dessa restriktioner har skärpts.

Kanske är det en säsongsbunden nedgång. Jag påstod att sommaren skulle hjälpa oss tidigt i tråden, men fick då fullt med mothugg om att "kolla på Iran och Italien (och liknande) -- där är det varmt och smittan sprider sig".

Om det är säsongsbundet kommer smittan att växla mellan södra och norra halvklotet, så det är ingen större tröst. Lika bra att släppa alla restriktioner direkt om vi aldrig blir av med viruset.
Citera
Medlem
Verkar som att viruset börjar lägga sig i USA, deras dödsfall sjunker, ser även samma här i europa. Undra om Afrika är nästa epicenter? Ska bli intressant och se hur det utvecklas sig där borta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, Björns medverkan var en riktig besvikelse. Tror att han själv känner samma sak och nu sitter på kammaren och ångrar sig djupt.
Kanske är Björn helt enkelt konflikträdd i en situation, man mot man.
Lättare att kritisera i en tidningsintervju.....

Kan hända. Eller luttrad? Eller tänker på forskningsanslagen?

Men hans bok säljer som smör. Nu kan ingen stoppa honom mera. Hela världen kommer att få höra hans version..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in