2020-05-24, 14:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Några dumma frågor:

Ytterligare en dum fråga: hur vet man att den/de kulor som upphittades verkligen gick genom OPs kropp? Vapnet var väl en veritabel handkanon, dessutom var de återfunna kulorna armor piercing, kulorna borde inte ha återfunnits så nära. De borde suttit i väggar eller kraftiga rikoschettspår borde ha synts.

Kan man tänka sig att en nära boende mördare, med tillgång till annan tidigare avskjuten ammunition av samma/liknande typ, har återvänt och strött ut villospår?
Citera
2020-05-24, 14:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Några dumma frågor:

Vissa uppgifter gör väl gällande att tre skott avfyrades? Vart tog i så fall den tredje kulan vägen?

Om man vet vad för skytteklubb CA var medlem i innan mordet, finns i så fall skjutvallen kvar? En utgrävning av den kommer innehålla kulor från hans vapen.

Den skiss som postats i tråden av gärningsmannen, som är en yngre man än det senare tagna passfotot av CA som man vanligen ser, vem gjorde den skissen? Den innehåller tre markanta detaljer som stämmer in på CA: ögonbrynen, munnen med kraftigt neddragna mungipor, och påsarna under (de relativt små) ögonen.

1. Nej, inga seriösa uppgifter om tre skott annat än att någon möjligtvis skulle hört ett eko. Men återkom gärna med källa.

2. Ja. Akademiska pistolskytteklubben. Vidare uppgifter är också att CA skulle ha köpt 5st kulor av samma typ.

3. Skissen är troligen Sanna Törneman, vilken också låg till grund för Fantombilden.
Några månader efter att man släppt denna kom man fram till att hennes iakttagelse gjordes så sen som 10-15 minuter efter mordet vilket då sannolikt även betyder att det INTE var GM hon såg.
Citera
2020-05-24, 14:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ytterligare en dum fråga: hur vet man att den/de kulor som upphittades verkligen gick genom OPs kropp? Vapnet var väl en veritabel handkanon, dessutom var de återfunna kulorna armor piercing, kulorna borde inte ha återfunnits så nära. De borde suttit i väggar eller kraftiga rikoschettspår borde ha synts.

Kan man tänka sig att en nära boende mördare, med tillgång till annan tidigare avskjuten ammunition av samma/liknande typ, har återvänt och strött ut villospår?

En blyisotopisk undersökning konstaterade att det med mycket stor sannolikhet är de korrekta kulorna.
Kulorna jämfördes alltså med partiklar från makarna Palmes kläder.
Citera
2020-05-24, 15:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Tack för tiden du lägger ner! Kanske ljuset i tunneln blev lite svagare angående svar från SvD på detta, men undrens tid är inte förbi. Och snart måste ju KP påkalla uppmärksamhet....Lennart Gustafsson sade ju i något Youtube-klipp här i tråden att PU hade "massvis/massor" (minns inte exakta citeringen) som han inte kunde lämna ut. Kanske ingår där glasögon, rock och mössa, dvs ett mördarkit a la 1986...

Fick svar från SvD:s webbredaktion nu:
"Mig veterligen finns inga sådana uppgifter sparade, så om reportern inte själv minns kan vi nog tyvärr inte hjälpa till i det här fallet. Artikeln verkar ju dock baseras på ett par rapporter från RRV och granskningskommissionen, kanske kan du luska vidare där?"

Att dessa uppgifter skulle gå att finna i Granskningskommissionen stämmer ej.
Då är frågan, vilka rapporter har Riksrevisionsverket gett ut gällande MOP/CA? Någon som vet mer om dessa?

Citat:
Den skiss som postats i tråden av gärningsmannen, som är en yngre man än det senare tagna passfotot av CA som man vanligen ser, vem gjorde den skissen? Den innehåller tre markanta detaljer som stämmer in på CA: ögonbrynen, munnen med kraftigt neddragna mungipor, och påsarna under (de relativt små) ögonen.

De olika teckningarna av Grandmannen stämmer mer överens på CA.
https://marcpennartz.nl/wp-content/uploads/2017/02/ca2x.jpg
https://palmemordet.story.aftonbladet.se/files/2016/01/fantombilder.jpg
Citera
2020-05-24, 17:50
Medlem
StuGs avatar
Lyfter det här med foton igen; det borde gå att få fram från gymnasiet och lumpen. Åtminstone lumpen. Krigsarkivet?
Citera
2020-05-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nästan oavsett vad kP kan tänkas säga,så finns här så stora saker som ligger och skaver när det gäller Christer Andersson att de tarvar någon form av förklaring.

I en jämförelse med SE utifrån det kända materialet så är det ingen match.CA är oerhört mycket mera sannolik som GM.

Det är omöjligt för gemene man att kunna komma fram till vad som troligen de facto är rätt slutsats utan tillgång till i varje fall visst material som i nuläget icke är känt.Skulle exempelvis Anette K ha backat upp ALGs ursprungliga tidsuppgift angående när Stig Engström återkommer till Skandiahuset på kvällen 28 Februari 1986 så faller i stort sett arbetshypotes Stig Engström.

Jag anser som tidigare sagt att det är rimligt att anta att KP har tittat noga på Åsgårds GMP,utifrån hans tidigare erfarenheter av vad detta kan ge via Lasermannenmålet.Har han gjort det,så är och förblir CA den mest intressante personen i utredningen.GMP stämmer klart och tydligt bättre överens med CA jämfört med SE till exempel.
Väldigt många lägger FÖR stor vikt vid om SE kan ha varit utanför Grand eller ej när Palmes kom till biografen.
SE kan mycket väl var GM oavsett.
Precis som SE själv "trodde" att mordet hade gått till i Skydd&Säkerhet 1992.
Givetvis har PU som du också säger tillgång till material som vi andra inte har och kan få en bättre helhetsbild.
Vi får väl helt enkelt invänta den och se vad de kommit fram till.
Citera
2020-05-25, 02:59
Medlem
vinbras avatar
CA påstod ju att han var sängliggande i influensa vid tiden för mordet vilket PU hävdar ”motsägs av annan utredning”.

Jag har dock inte lyckats hitta något mer om denna motsägande utredning. Finns det någon här som vet mer detaljer?
Citera
2020-05-25, 08:46
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag har på senare tiden blivit helt övertygad att Christer Andersson sköt Palme. Mycket tyder på att en religionshistoriker och isbjörnsjägare vid namn L*if Zi*chlich Je*nsen (*=e) som var bosatt på Island vid tidpunkten för mordet också var inblandad i mordet och gömde vapnet efter mordet på en vind, först på St Eriksgatan och sedan på vinden i huset i Spånga han bodde i.

Eventuellt så har polisen enligt rykten hittat en Walkie Talkie som CA har tappat eller slängt vid Jutas Backe. Är det i så fall fråga om en konspiration som jag tror så finns det kanske fler än CA och LZJ inblandade. Jag håller det inte för otroligt att det finns en tredje man inblandad. Jag kallar honom Mr X. Det finns anonyma brev från Skeleftehamn som beskriver en man med WT i området runt mordet som kan vara min Mr X.

Är det fråga om en konspiration har Krister Petersson tvingats göra en grundlig utredning om Skandiamannen för att helt kunna utesluta honom ur konspirationen. SE är inte inblandad i mordet på något sätt.

CA har köpt fem patroner av märket Winchester metal piercing från Akademiska Pistolklubben där han var medlem och beskrevs som en bra skytt. Jag tror att LZJ också var medlem i Akademiska Pistolklubben och att de lärt känna varandra där.

Vet vi vad Christer Andersson har för akademiska meriter?

Det finns också kopplingar mellan LZJ och Swedenborgskyrkan som kan peka på en konspiration med CA som skytt i högerextrema kretsar.

Min teori bygger på att PU har hittat Christer Anderssons revolver på vinden i Spånga i LZJ gamla villa. Det finns rykten i pressen att ett vapen har hittats i Spånga.

Här är en länk till stora palmetråden där jag presenterar min teori och där finns också länkar till mina källor:

Första delen:

https://www.flashback.org/sp71648005

Andra delen:

https://www.flashback.org/sp71648010
Citera
2020-05-25, 12:52
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag har på senare tiden blivit helt övertygad att Christer Andersson sköt Palme. Mycket tyder på att en religionshistoriker och isbjörnsjägare vid namn L*if Zi*chlich Je*nsen (*=e) som var bosatt på Island vid tidpunkten för mordet också var inblandad i mordet och gömde vapnet efter mordet på en vind, först på St Eriksgatan och sedan på vinden i huset i Spånga han bodde i.

Eventuellt så har polisen enligt rykten hittat en Walkie Talkie som CA har tappat eller slängt vid Jutas Backe. Är det i så fall fråga om en konspiration som jag tror så finns det kanske fler än CA och LZJ inblandade. Jag håller det inte för otroligt att det finns en tredje man inblandad. Jag kallar honom Mr X. Det finns anonyma brev från Skeleftehamn som beskriver en man med WT i området runt mordet som kan vara min Mr X.

Är det fråga om en konspiration har Krister Petersson tvingats göra en grundlig utredning om Skandiamannen för att helt kunna utesluta honom ur konspirationen. SE är inte inblandad i mordet på något sätt.

CA har köpt fem patroner av märket Winchester metal piercing från Akademiska Pistolklubben där han var medlem och beskrevs som en bra skytt. Jag tror att LZJ också var medlem i Akademiska Pistolklubben och att de lärt känna varandra där.

Vet vi vad Christer Andersson har för akademiska meriter?

Det finns också kopplingar mellan LZJ och Swedenborgskyrkan som kan peka på en konspiration med CA som skytt i högerextrema kretsar.

Min teori bygger på att PU har hittat Christer Anderssons revolver på vinden i Spånga i LZJ gamla villa. Det finns rykten i pressen att ett vapen har hittats i Spånga.

Här är en länk till stora palmetråden där jag presenterar min teori och där finns också länkar till mina källor:

Första delen:

https://www.flashback.org/sp71648005

Andra delen:

https://www.flashback.org/sp71648010

Det vore ju spännande om fler än CA var inblandade i mordet, men den mest okomplicerade och enligt mig trovärdiga lösningen är att han agerade ensam.

På samma sätt som när Jack Ruby mördade Lee Harvey Oswald så kan ingredienserna ha bestått av tillfälligheter, mental instabilitet och motivation.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-25 kl. 13:10.
Citera
2020-05-25, 13:02
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
CA påstod ju att han var sängliggande i influensa vid tiden för mordet vilket PU hävdar ”motsägs av annan utredning”.

Jag har dock inte lyckats hitta något mer om denna motsägande utredning. Finns det någon här som vet mer detaljer?

Var väl när Polisen hörde Christers anhöriga som det kom fram att han inte var sjuk denna dag.
Då ändrade han sig plötsligt och sa att han hade legat och sovit under mordkvällen/natten.

Kan inte ge dig källan men har garanterat antingen läst det i GK/Paul Smiths sida, eller hört det på Palmemord-podden i något av avsnitten om GH Christer A.
Citera
2020-05-25, 13:07
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Var väl när Polisen hörde Christers anhöriga som det kom fram att han inte var sjuk denna dag.
Då ändrade han sig plötsligt och sa att han hade legat och sovit under mordkvällen/natten.

Intressant att CA uppenbarligen ljög - svårbegripligt om han inte hade något att dölja.

Jag kan ju få ångra detta om fan men jag har nu i princip uteslutit SE som gärningsman. Undertecknad går all-in med Christer Andersson som mördaren och så får vi se vad som sägs på presskonferensen.
Citera
2020-05-25, 14:19
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Det vore ju spännande om fler än CA var inblandade i mordet, men den mest okomplicerade och enligt mig trovärdiga lösningen är att han agerade ensam.

På samma sätt som när Jack Ruby mördade Lee Harvey Oswald så kan ingredienserna ha bestått av tillfälligheter, mental instabilitet och motivation.

Jag är övertygad om att CA är ensam skytt. Men jag har blivit övertygad om att vapnet hittats hemma hos LZJ. Vapnet som PU hittat går att knyta till CAs licens på vapnet bara genom att läsa av serienumret under kolvsidoplattan.

Med lite bondtur finns tre oavlossade kulor kvar i revolvern tillsammans med två tomhylsor. CA ska ha köpt fem patroner av aktuell palmesort på Akademiska Pistolklubben.

När LZJ minst har gömt vapnet så är han också inblandad i händelserna runt mordet. Köper man mitt antagande att LZJ var medlem i Akademiska Pistolklubben kan han och CA mycket väl träffats och lärt känna varandra där.

Jag tycker inte min teori om ryktena om att ett vapen har hittats i Spånga är speciellt mycket krångligare än att CA agerade helt ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in