2020-05-24, 13:26
Medlem
https://www.nj.se/nyheter/esmeralda-blev-bara-tre-ar-vad-kravs-for-att-det-inte-sker-igen

Läs denna artikeln! Med de två likadana orosanmälningarna att man misstänker att ett barn blivit drogad på juldagen tänker jag att man kan inte ta det mer allvarligt än vad det är, även om de ena var anonymt (RS) och den ena från M, så hade de alla befogenheter att ta sig in med polis. Men vad anses att orosanmälan ska vägra tyngre? Att något ska vara tyngre för att E föddes med abstinens så måste det vara snäppet värre så de räcker inte med misstanke om att hon är drogad? Men sen samtidigt så oroar sig den ena för S också som visar noll reaktion? Och under LVU om S & A kan de använda sig utav omsorgsbristerna de fått orosanmälningarna men trots dessa gör dom fortfarande ingenting för just där och då kan de inte se omsorgsbrister på S?
Citera
2020-05-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ska göra en lista sen när jag hinner på varför socialtjänsten har begått fel här och inte tagit det här som det är.

Dessutom är det socialsekreterare ute på fält som, sedan rapporterar in till en högre chef som då bestämmer om det ska bli en utredning eller inte? Så beroende på vad dem har rapporterat in och HUR dem uttryckligen har rapporterat in är frågan. Man kan säga en mening på två olika sätt. Ett med ett ryck på axlarna så som tja dem ser väl lite konstiga ut men jag menar ungen satt i knät..

Eller:
Ja. Jag misstänker att något är fel. Föräldrarna ser inte krya ut i min mening och med tanke på orosanmälda som faller i kategorin droger så anser jag att föräldrarna borde gå igenom en utredning för att vi ska kunna vara säkra på barnens välmående.

Någon har ju fallerat totalt

Väntar med spänning på dina noteringar. Tack.

Ja precis det jag undrar med. I förhör var de väldigt tydligt men lyftes den lika tydligt där? Om så, vägde hennes kollegas ord tyngre?
Citera
2020-05-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Fruktansvärt. Vet att han varit på mitt jobb och druckit öl vid några tillfällen (jobbar som bartender) henne har jag aldrig sett till trots att stan inte är stor och trots att jag bor så nära.
Men usch vad obehagligt att läsa allt detta sen då! Hur var han?
Citera
2020-05-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
LVU blev upplöst på grund efter kammarrättens dom.
Att alla socialsekreterare är kunniga inom missbruk är en sanning med modifikation..man har kanske den teoretiska kunskapen men inte den praktiska som är den av värde.
Vet ett exempel; två socionomer som började jobba på boende med missbrukande ungdomar. En trevlig kille som bodde där skulle på permission och frågade om inte personalen kunde vattna hans växter när han var iväg. Personalen gjorde det utan att upptäcka att det var majaplantor som de vattnade. Detta uppdagades efteråt. Ett exempel på att praktisk erfarenhet är minst lika viktig som teoretisk.
Min erfarenhet är att socialtjänst och polis överlag har ett dåligt samarbete. Man har olika utgångspunkter och olika perspektiv vilket ofta skapar problem.

Tack för tydliggörande.
Herregud! Inte konstigt så många fortsätter missbruka på boenden eller går över till tyngre när det kan gå till så som du beskrev.

Så det var därför familjen kunde neka uppföljning osv för att efter ett upphävande räknas allt i princip om från noll?
Men om socialsekreteraren uppfattade R som påverkad vad kunde dom göra på plats då? Vad är deras befogenheter? Om dom reagerade på S men är där för E hur mycket får dom agera då?
Och polisen som var med borde väl ha kunskap nog ang narkotika för att reagera? Eller ska polis vänta på avstånd och därmed aldrig såg föräldrarna?
Citera
2020-05-24, 13:48
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
https://www.nj.se/nyheter/esmeralda-blev-bara-tre-ar-vad-kravs-for-att-det-inte-sker-igen

Läs denna artikeln! Med de två likadana orosanmälningarna att man misstänker att ett barn blivit drogad på juldagen tänker jag att man kan inte ta det mer allvarligt än vad det är, även om de ena var anonymt (RS) och den ena från M, så hade de alla befogenheter att ta sig in med polis. Men vad anses att orosanmälan ska vägra tyngre? Att något ska vara tyngre för att E föddes med abstinens så måste det vara snäppet värre så de räcker inte med misstanke om att hon är drogad? Men sen samtidigt så oroar sig den ena för S också som visar noll reaktion? Och under LVU om S & A kan de använda sig utav omsorgsbristerna de fått orosanmälningarna men trots dessa gör dom fortfarande ingenting för just där och då kan de inte se omsorgsbrister på S?
Mycket bra artikel.

Dock fanns det en orosanmälan, RS anmälde aldrig själv. Även om båda två anmält så har familjehemsmamman gått på andrahandsuppgifter, och i det fallet skulle inte bådas anmälningar vägt tyngre än bara den enas - det är ju samma uppgifter till grund för båda.

Men ja, socialtjänsten kunde agerat.
Citera
2020-05-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Mycket bra artikel.

Dock fanns det en orosanmälan, RS anmälde aldrig själv. Även om båda två anmält så har familjehemsmamman gått på andrahandsuppgifter, och i det fallet skulle inte bådas anmälningar vägt tyngre än bara den enas - det är ju samma uppgifter till grund för båda.

När jag läser förhöret enligt ena från sociala jouren så hade RS ringt anonymt till polisen så polisen fick den ena orosanmälan som då vände sig till socialajouren och en annan fick då från M har jag för mig om att jag läste men kan ha fel?
Citera
2020-05-24, 13:53
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Hon är en jättebra person.
Jag har bara positivt att säga om henne.

Men hon såg E för första gången och det står i journalen att hon var smal, så hon var beredd på det, det var oroande men inte akut.
Det är inte så konstigt att barn tappar i vint under de omständigheterna att flytta till en ”ny” mamma/pappa.
Sedan gjorde sköterskan ett bra jobb med att få iväg familjen till öppna förskolan där hon iakttog familjen och rapporterade till soc.
Hon sa att hon fick en lätt dålig känsla av dem men hon såg inget konkret.
När hon varit hos dem för att väga S var det inget som var konstigt med föräldrarna eller hemmet, men när hon träffade E blev hon lite brydd och allt detta talade hon om för soc.
Vad mer skulle hon gjort?
Ska vi ha häxjakt på alla som någonsin träffat paret? Vissa är absolut skyldiga till att ha negligerat varningstecken men jag tycker inte att bvc har gjort fel. De har rapporterat de de sett.
Jag som granne känner dåligt samvete fast jag aldrig sett E eller något annat barn där. Tänker att man borde ha sett eller gjort något.
Då kan man ju tänka sig hur de som träffat flickan mår.
Tror de hade en mycket stark fasad utåt, det var nog svårt att hitta konkreta saker att anmärka på. Dessutom hade de ju inget umgänge med vänner osv för de höll sig väl inne och för sig själva.
Det där med att de var på lekplatserna varje dag tror jag inte på.
Den söta lilla flickan hade man sett om hon var ute och lekte varje dag.

Du behöver inte hålla försvarstal el försöka övertyga mig om att hon är en bra person.. det är hon alldeles säkert! Men det var inte första gången hon träffade E när dom var på öppna förskolan och såg inte att hon var väldigt mager? Herregud hon vägde 10 kg och nästan 4 år och 94 cm lång!
I min mening så bör en BVC sköterska ha så pass bra iakttagelseförmåga att dom kan läsa av vad som går under ”normala förhållanden” och jag anser inte att hon gjorde ett särskilt bra jobb! Häxjakt på privatpersoner så som grannar etc ser jag absolut ingen mening med.
Citera
2020-05-24, 13:54
Medlem
https://www.jp.se/artikel/lilla-hjartat-kammarratten-medansvarig-till-flickans-dod

Denna var också väldigt läsvärd.
Citera
2020-05-24, 13:54
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
När jag läser förhöret enligt ena från sociala jouren så hade RS ringt anonymt till polisen så polisen fick den ena orosanmälan som då vände sig till socialajouren och en annan fick då från M har jag för mig om att jag läste men kan ha fel?
RS ringde "anonymt" till MJ, som gjorde en orosanmälan.
Citera
2020-05-24, 13:56
Medlem
3timeseGOs avatar
Citat:

Jag har läst exakt samma så visst borde det vara 2 st
Citera
2020-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Mycket bra artikel.

Jag läste att en anmälan kom via polisen och en direkt till socialen som anonym orosanmälan? Var det alltså samma anmälare?
Citera
2020-05-24, 14:00
Medlem
Alltså jag har förståelse för alla myndigheter som kanske får in lite onödiga anmälningar från privatpersoner beroende på hur lättkränkta dem är alt. Hur dem anser att man ska bete sig mot ett barn från sin synvinkel. Jag har verkligen det då systemet blir något överbelastat men.

Det står på socialtjänstens och andra myndigheters sidor att "Anmäl hellre en gång för mycket än en gång för lite" och "låt oss avgöra"

Hade dessa anmälningar gått till en vanlig familj utan någon historik och missbruk så kanske det för oss hade varit förväntat att man släppt på utredningen men nu är det inte det. Man måste också hålla sig till ren fakta när det kommer till små barn för att avgöra att dem lever i en TRYGG MILJÖ.

*Föräldrarna har en lång historik av missbruk. Socialtjänsten misstänkte starkt att föräldrarna missbrukade vid rättegångarna och att båda föräldrarna bodde ihop trots att R sagt att P och hon inte längre var ett par (ska stå i dom från rättegången för E)

*föräldrarna har en lång historik av psykisk ohälsa där båda uttryckt önskan att dö, själv mord med mera. R säger att hon inte är sämre förälder för att hon har ångest som 80% av Sveriges befolkning har men hon missar det faktum i sin värld att hon missbrukar benzo och andra droger..

*Innan E ens är hemma säger BÅDA föräldrarna i sina möten med PSYK att dem inte klarar av vardagen, inte kan sova, vill dö (P) och behöver mer benzo
(jag känner en som blev anmäld till soc pga dålig sömn)

*Efter att E flyttat hem är det ingen, absolut INGEN som ser det här paret med barnen förutom släkt. Det tyder också på att något kan vara fel. Det behöver inte vara det men lägger man på allt 1+1 så får man ett oroväckande resultat.

*E blir inskolad ungefär samma tid som drogerna tar fart verkar det som. Men dagis kostar pengar (eftersom P's inkomst är så hög är det garanterat högsta avgiften på 1400 nånting) och det tänker dem inte betala. Att E inte kan gå för att det krockar med S sovtider är det dummaste jag har hört.
Förskola är till för att underlätta för vuxna och barn. Man kan lägga om tiderna hur man vill...

*Det kommer in orosanmälningar som släpps nästan direkt utan någon direkt konsekvens. Detta innan jul. Där man är orolig för E's hälsa.
Ingenting görs. Man ser att hon tappat vikt ytterligare men får det bortförklara att hon är liten i maten. Men alltså då får man ju göra upp en plan?

På jul kommer det in TVÅ stycken orosanmälningar angående att barnet ser märkbart påverkad ut. Socialtjänsten blir inte insläppta.. Och låter sig övertalas att komma tillbaka imorgon. En aktuell anmälan om missbruk ska tas på största allvar när det är ett barn och här SKA man kräva att få se barnet. Föräldrarna kan gråta ut bäst dem vill, det handlar om deras barns säkerhet. Den säkerheten som båda föräldrarna aldrig har brytt sig om i sina val.
Dagen efter känner ena socialkvinnan oro..
Och att ett annat barn ser hängig ut och okontaktbar.. Jag menar va fan i hela fridens namn är det här för socialanställda
Det blir ÄNDÅ ingenting av det i dagsläget..

Vem som gjorde anmälan här är oreleveant.
Barnen vår hos 2 kända missbrukare med 2 LVU på sig sen tidigare som släpptes för mindre än 1 år sen och ser slitna ut, svettas och bleka i hyn. Båda två har psykiska problem och missbruks historia. Barnet går inte på dagis men är snart 4 år.. Har inte dykt upp på möten som har planerats in mm.
Allting. Varenda varningsignal dyker upp hos det här paret. På detta har mamman i flertal möten med psyokogen uttalat sig att vara utmattad och trött.

Att mamman lämnade ifrån sig barnet på BB ska räcka som varningssignal.
Där är ett anknytningsproblem och hon valde att bara gå och inte se sig om på över 2 år nästan?

Socialtjänsten borde ha allt det här i sina anteckningar. Så när orosanmälningarna kom in vid jul skulle vara sista droppen i havet.

För hur många anmälningar om att ett barn far illa ska det behöva komma in hos ett missbrukande LVU dömt och fängelsedömt par ska det behöva komma in innan man tar det på allvar?

Det handlar inte om en enstaka händelse där man kan rycka på axlarna för..
Här är det ett FLERTAL händelser mot paret som ska få en enda person på socialkontoret att Iallfall reagera och säga fan det är något som inte stämmer här..
Flera saker under det lilla året hon tvingades bo där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in