2020-05-24, 05:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Själv renoverar/bygger jag om för +10M just nu!
Blir klart lagom till älgjakten.
Alla jävla olyckskorpar har inte fattat hur det fungerar över huvud taget.

Allt handlar om läget..
Bor du i ghettot så blir det aldrig bra, bor du på gräddhyllan så kan det aldrig bli fel, bor du mitt emellan så går det upp och ner...

Tur att man investerat i att bo på en gräddhylla, det går inte att förlora.

Det finns inga gräddhyllor kvar i Sverige längre. Det finns bara mer eller mindre utsatta områden, där utsattheten över lag ökar för varje år.
Bor man på en gräddhylla så behöver ens barn inte oroa sig för att bli rånade eller bötade.
Citera
2020-05-24, 05:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är förstås nettoskulderna som är intressanta så du får ta med tillgångssidan för hushållen också.
Tillgångssidan beror på värderingen av tillgångarna.
Just hur högt är värdet på en fastighet som inom några år kommer ligga i ett kaoz-område?
Just vem vill bo på en skjutbana för pittögda kaozblattar med noll impulskontroll?

Personligen inbillar jag mig att det är fler än jag som planerar för exodus, då Sverige högst sannolikt är bortom point-of-no-return.
Försvinner kapitalstarka individer utomlands lär efterfrågekurvan, enligt klassisk ekonomisk teori, skifta radikalt.

Således riskerar hushållens nettoskulder bli en politiskt färgad gissningstävling.
Citera
2020-05-24, 06:53
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är förstås nettoskulderna som är intressanta så du får ta med tillgångssidan för hushållen också.
Tillgångens existens är en direkt funktion av skulden. Existerar inte skuld så existerar ingen tillgång. Det implicerar att skuldsättningen måste öka för att tillgångar ska ha ett värde.

I folkmun kallas det pyramidspel.
Citera
2020-05-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Själv renoverar/bygger jag om för +10M just nu!
Blir klart lagom till älgjakten.
Alla jävla olyckskorpar har inte fattat hur det fungerar över huvud taget.

Allt handlar om läget..
Bor du i ghettot så blir det aldrig bra, bor du på gräddhyllan så kan det aldrig bli fel, bor du mitt emellan så går det upp och ner...

Tur att man investerat i att bo på en gräddhylla, det går inte att förlora.

Snarare så att du borde i en fastighet på gräddhyllan FÖR ETT BRA PRIS går det inte att förlora..

Är du puckad eller? Om du går och betalar 150K / KVM när genomsnitt är 105K / KVM, tro inte då att du sitter säkert. Speciellt om bankerna blir hårdare. Ren inbillning.
Allt beror på vad man köpte det för och under vilka ekonomiska förhållanden som fanns i samhället just då.
Citera
2020-05-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Personligen inbillar jag mig att det är fler än jag som planerar för exodus, då Sverige högst sannolikt är bortom point-of-no-return.
Försvinner kapitalstarka individer utomlands lär efterfrågekurvan, enligt klassisk ekonomisk teori, skifta radikalt.

Det för tankarna till Zimbabwe, förr kallad "Afrikas kornbod" och ett av av de länder på kontinenten där de svarta hade det bäst.

"The Economist" hade en artikel om det i höstas:
Först gör man sig av med de närande:
Citat:
In 2000, when Mr Mugabe sent thugs to seize white-owned commercial farms, some African leaders cheered the righting of a colonial wrong
De kunniga och arbetsamma blev antingen mörade på platsen eller lämnade landet. Därför ...
Citat:
After decades of mismanagement and corruption, Zimbabwe is a wreck. Its people are poor and hungry (see article). By early next year about half of them will need help to get enough food, says the un’s World Food Programme. In a country that was once among Africa’s most industrialised, electricity flickers for only a few hours a day, often at night.

Läs hela artiken här:
https://www.economist.com/leaders/2019/08/15/zimbabwes-economy-is-crashing-and-its-people-are-hungry

PS! Kanske tar det längre tid än 20 år att köra Sverige i botten, och kanske kommer EU att hjälpa det fattiga landet i norr, men nog är riktningen ordentligt utstakad.
Citera
2020-05-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast jag tror fortfarande att det ligger så mycket pengar i ett vaccin, att det kommer att gå snabbt att ta fram. Däremot är det ju så att vanliga svenskar kommer nog att få vänta ett år innan de får ta del av detta.

Jag är inte så övertyggad som er över det här vaccinet, sen kan ni bortse från alla procent som estimeras hit och ditt inget vet. Tidningar vill ha rubriker, ibland lurar dem läsare med förhoppning ganska tragiskt. Astra och andra aktiebolag tjänar på såna här investeringar, förmodligen gör dem kalkyler på chansen att lyckas iförhållande till kostnad (kanske ger dem för mycket kred här), men dem tar också hänsyn till börsvärdes ökningen som genereras i förhoppningarna.

Jag hoppas verkligen vi får vaccin inom ett år jag vill dock att det ska göras på säkert och kontrollerat sätt, visst ekonomiska insatser gör processen fortare självklart men det är trots allt pre-kliniska och kliniska testers som behöver göras i fler steg och det kommer ta tid oavsett. Vi vill inte ha ett vaccin som är farligare än själva viruset.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/projektledaren-for-astra-zenecas-vaccin-bara-50-procent-chans-att-lyckas/
Citera
2020-05-24, 08:52
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kanske tar det längre tid än 20 år att köra Sverige i botten, och kanske kommer EU att hjälpa det fattiga landet i norr, men nog är riktningen ordentligt utstakad.

Vilket fattigt land i norr syftar du på, eller menade du egentligen det fattiga landet i Söder - för det är ju där dom finns inom EU.
Citera
2020-05-24, 09:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vilket fattigt land i norr syftar du på, eller menade du egentligen det fattiga landet i Söder - för det är ju där dom finns inom EU.
Låt mig föreslå att du först definierar begreppet fattig innan du fortsätter på det spåret, då du verkar ha en alldeles egen idé om vad begreppet "fattig" innefattar.

Jag definierar man blir "fattig" som att de fasta utgifterna är större än, eller ungefär lika med, inkomsterna vid en tidigare given insats-/inkomst-/skatte-nivå.

Enligt den definitionen är Sverige fattigt, då vi tvingats sänka ambitionsnivån vad det gäller infrastruktur, försvar, rättsväsende, skola, äldrevård,… för att kunna finansiera invandringspolitiken och den gröna växlingen.
Som jag ser det är det blott en tidsfråga innan den svenska staten tvingas ta till drakoniska skatteåtgärder a´la tredje världen, i form av återinförandet av bl.a. fastighetsskatt, arvsskatt, och förmögenhetsskatt.

"Landet i söder" har under säkert 20 år gjort gigantiska investeringar i bl.a. infrastruktur, äldrevård, och skola, (dvs ökat fasta utgifter) finansierade av allt fattigare länder i norr.
Vidare behöver inte "landet i söder" bekymra sig om att finansiera invandringspolitik då "flyktingarna" inte accepterar bidragsnivån i "landet i söder", då "Schlaraffenlandet i norr" erbjuder betydligt bättre villkor.
Ej heller behöver "landet i söder" bekymra sig om finansiering av sk "grön skatteväxling", då dessa åtgärder är närmast icke-existerande annat än om de finansieras direkt av EU, och därmed av "länder i norr".
Senast redigerad av vanartad 2020-05-24 kl. 10:22.
Citera
2020-05-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vi har rasat 20% de senaste åren eftersom vi devalverat vår valuta jämfört med Euron. Vår priskorrigerade köpkraft (PPP) växer betydligt långsammare än EU-genomsnittet. Det jag menar är att vi så småningom kommer att vara det fattiga landet i norr, det som behöver hjälp av EU.
Diskussionen rörde sig dock om de utbildade/företagsamma svenskarna som planerar att lämna landet (vilket så småningom leder till ovanstående).
Citera
2020-05-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Vet inte riktigt vad den här idéen kring en andra våg kom ifrån. Den första vågen lever vi fortfarande mitt i..! Kom det en andra våg skulle vi inte upptäcka den.

Idéen bygger på antagandet att viruset väntar i träden i de länder som hade lyckan att stänga ner fort och tidigt.

Men viruset hoppar från människa till människa och överlever inte länge utanför kroppen.

Skandinavien (Sverige undantaget) kan få våg Nr 2-28 utan att komma upp i våra siffror. Man blir fan hjärndöd av att lyssna på idioterna som pratar som barn när man hör på nyheterna..

Idén med en andra våg bygger på att influensasäsongen varar från q4->q2 året därpå. Dett var också ganska tydligt med exempelvis spanska sjukan som härjade för hundra år sedan.

Så resonemanget går som så att spridningen hämmas just nu av att vi har sommar/vår och sjukdomar (ffa influensor) sprids mindre.. men vi har ingen större immunitet mot sjukdomen och när säsongen drar igång ordentligt så kan vi se en rejäl puckel igen där man kanske måste dra igång med nedstängningar i en andra runda.
Citera
2020-05-24, 10:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi har rasat 20% de senaste åren eftersom vi devalverat vår valuta... Det jag menar är att vi så småningom kommer att vara det fattiga landet i norr, det som behöver hjälp av EU.
Diskussionen rörde sig dock om de utbildade/företagsamma svenskarna som planerar att lämna landet (vilket så småningom leder till ovanstående).

Sverige har inte devalverat, däremot har vi en flytande växelkurs till skillnad från t.ex. Danmark.

Den dagen Sverige är det fattiga landet i norr vågar jag inte tänka på vad Italien & Co. är.

Och när det gäller dränering av kompetent arbetskraft och företagare har Sverige ett obetydligt sådant jämfört med t.ex. Polen och Italien.
Citera
2020-05-24, 10:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
De borde däremot kunna ändra räntevillkoren pga av 'förändrade omständigheter' vilket alltid finns i det finstilta längst ner på alla kontrakt.

Hur många skulle orka med att betala räntor och amortering om, låt oss säga, räntan fördubblades?

Bankerna har ställt krav på att man ska klara 7-8% i ränta så det skulle de nästan alla klara av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in