Citat:
Ursprungligen postat av
Tarrou
Vilket fattigt land i norr syftar du på, eller menade du egentligen det fattiga landet i Söder - för det är ju där dom finns inom EU.
Låt mig föreslå att du först definierar begreppet fattig innan du fortsätter på det spåret, då du verkar ha en alldeles egen idé om vad begreppet "fattig" innefattar.
Jag definierar man blir "fattig" som att de fasta utgifterna är större än, eller ungefär lika med, inkomsterna vid en tidigare given insats-/inkomst-/skatte-nivå.
Enligt den definitionen är Sverige fattigt, då vi tvingats sänka ambitionsnivån vad det gäller infrastruktur, försvar, rättsväsende, skola, äldrevård,… för att kunna finansiera invandringspolitiken och den gröna växlingen.
Som jag ser det är det blott en tidsfråga innan den svenska staten tvingas ta till drakoniska skatteåtgärder a´la tredje världen, i form av återinförandet av bl.a. fastighetsskatt, arvsskatt, och förmögenhetsskatt.
"Landet i söder" har under säkert 20 år gjort gigantiska investeringar i bl.a. infrastruktur, äldrevård, och skola, (dvs ökat fasta utgifter) finansierade av allt fattigare länder i norr.
Vidare behöver inte "landet i söder" bekymra sig om att finansiera invandringspolitik då "flyktingarna" inte accepterar bidragsnivån i "landet i söder", då "Schlaraffenlandet i norr" erbjuder betydligt bättre villkor.
Ej heller behöver "landet i söder" bekymra sig om finansiering av sk "grön skatteväxling", då dessa åtgärder är närmast icke-existerande annat än om de finansieras direkt av EU, och därmed av "länder i norr".