2020-05-24, 09:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Detta är ett typexempel på någon som inte ser hela bilden.

Barn blir inte sjuka i den här sjukdomen, och det finns inga dokumenterade fall där de har smittat någon annan heller.

Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna.

Jag tycker att nöjesparker som Liseberg och Gröna lund ska få öppna snarast. Gymnasierna skulle aldrig ha stängts.
"Barn blir inte sjuka i den här här sjukdomen"
"Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna."

Och sedan slutklämmen:
"Detta är ett typexempel på någon som inte ser hela bilden"

Haha, ja herrejävlar...
Citera
2020-05-24, 09:07
Medlem
Krakems avatar
Tegnell ansvarar för det pandemiska massmordet på tusentals och han låter bedrövad? Tja, det är väl det bästa vi får för tillfället.
Citera
2020-05-24, 09:08
Medlem
Citat:

Barn blir inte sjuka i den här sjukdomen, och det finns inga dokumenterade fall där de har smittat någon annan heller.

Därför är inte skolor drivande i smittan, och hade så varit fallet, hade vi haft inte bara väldigt många fler barn med antikroppar (de är underrepresenterade) men också en överrepresentation av sjuka lärare (det har vi inte).

Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna.

Jag tycker att nöjesparker som Liseberg och Gröna lund ska få öppna snarast. Gymnasierna skulle aldrig ha stängts.

Kunskapsläget är så att vi fortfarande inte vet inte nuläget. Vi vet inget om naturlig immunitet. Det finns också andra effekter än spridning från barn. Det är inte bara smittspridningen mellan barn i skolor, utan också mellan personal och föräldrar, gymnasieelever som reser kan öka trängseln i kollektivtrafiken, etc. En positivt effekt av skolstängning skulle exempelvis också kunna vara att föräldrar då i högre utsträckning är hemma.

Det enda sättet att undersöka effekterna av skolstängning blir när man jämför regioner som haft det och regioner som inte haft det, kontrollerat för olika faktorer. I Sverige skulle man också kunna titta på effekten av påsklovet.

Min bedömning är att skolstängning ger en effekt, det tror jag nog alla seriösa forskare är överens om. Frågan är hur stor effekten är, är den minimal eller är den tillräckligt stor för att ha varit motiverad.
Citera
2020-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dom kan ha bättre skydd inom äldreomsorg och att det kom in där pga slarv, kan vi inte beskylla FMH för...

Men som det står på FHM´s sida, se nedan, så undrar jag vem du anser vi kan beskylla? Nån har ju tagit beslut, och bör rimligen ha ett ansvar? Moraliskt eller juridiskt.

Jag resonerar som så att har jag mitt barnbarn hos mig, så är jag ansvarigt för honom, oavsett, och får ta ett straff eller vad efterföljden nu kan tänkas bli, om något händer honom.

Ser man ur Nordiskt perspektiv, så har ju Sverige misslyckats katastrofalt, och såklart kan man säga att det är politikernas fel, som ju också stämmer, enligt mig.

MEN, ändå, ett ansvar hos myndigheten att se till att skydda befolkningen och där har man misslyckats, och detta pga politisk dold agenda och total ryggradslöshet, och i min värld straffas sådant.

Folkhälsomyndigheten har det övergripande nationella ansvaret för befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och samordnar smittskyddet på nationell nivå. Vi tar fram föreskrifter, rekommendationer och vägledningar till hälso- och sjukvårdspersonal för att säkerställa ett effektivt smittskyddsarbete. Några av myndighetens ansvarsområden är vaccinationer, beredskapsplanering inför utbrott av smittsamma sjukdomar samt nationella beredskapslager av smittskyddsläkemedel. Vi samordnar även det nationella arbetet med antibiotikaresistens och vårdhygien. Ett annat arbetsområde är det förebyggande arbetet mot hiv och STI (sexuellt överförda infektioner), där myndigheten även ansvarar för nationell samordning.
Citera
2020-05-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var dessutom lite värre än jag angav i min edit.

I TT artikeln som återges i Svd säger Thomas Lindén följande:

https://www.svd.se/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar

"Till april". Det är alltså v 18 som anges.

Tio av dessa veckor hade Sverige ingen nämnvärd spridning av covid-19 och det första dödsfallet inträffade först v 11. Jämförelsen är således redan här missvisande.

Graden av bedräglighet förstärks av följande. Vad gäller influensasäsongen (som inleds redan v 40) har denna sin spridningstopp under mellan v 1 och v 10 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/).

2019 hade vi över 1 500 konstaterade fall av influensa v 6. I jämförelse började antal fall i covid-19 stiga först v 9 (vi talar nu året efter).

Så, han jämför han alltså en period där influensaspridningen har sin topp med en period ett år senare där vi huvuddelen av veckorna inte har någon större spridning av covid-19 i landet. En period då influensasäsongen till skillnad från 2019 dessutom är erkänt mild.

Det andra som ska noteras är att Thomas Lindén anger januari till april som mätperiod. Den 30 april hade 2603 avlidit till följd av covid-19 enl https://c19.se/

Således utelämnas drygt 1400 dödsfall i statistiken varav ett okänt antal sannolikt inträffat på äldreboenden.

Ytterligare en sak, i sin statistik inkluderar Thomas Lindén regioner som haft liten eller nästan ingen spridning alls - det bidrar ytterligare till att förvrida bilden.
Litet påpekande:
Dessutom anges siffrorna i artikeln som "i år dött lite över 11 000 personer" och "2019 var det knappt 10 000 personer som dog"
Varför anges inte precisa siffror dvs hur stor var den exakta skillnaden mellan de olika tidsperioderna?

För mig är hela artikeln vilseledande.
Citera
2020-05-24, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej. Du lär ju inte insjukna i samma influensa flera gånger under en säsong.

Självklart har man olika starkt immunförsvar och visst går det att göra något åt det själv också.

Men det går ju inte att banta 40kg i en handvändning. Det är svårt att sluta röka. Många tycker inte om grönsaker. Andra äter aldrig fisk och vistas inte mycket utomhus. Det bär emot att motionera.

Men det är Tegnells fel om dessa sen drabbas hårdare än de andra..

Om man är överviktig, röker, äter dåligt, hänger mest inne osv är det inte bara högre risk att du drar på dig virus. Du har högre risk att åka på ALLT från benbrott till cancer.

Sen kan du ligga på dödsbädden och skylla på AT men hade du tagit hand om dig själv kanske du hade levt 10-20 år till. Thats life.
Citera
2020-05-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag säger inte att du har fel men finns det någon inhemsk statistik eller rapport på det du anför eller är det killgissningar?

I Tyskland så stängde man skolor och testade samtliga elever och personal när det uppdagades att lärare och elever var sjuka, i Sverige däremot får varken föräldrar och elever veta om lärare varit sjuka.
FHM:s senaste statistik för antikroppar visar en underrepresentation bland barn och ungdomar.
FHM:s statistik över insjuknade visar en klar underrepresentation bland barn och ungdomar.
Att ingen smittspårning någonsin lyckats dokumentera ett fall av smitta från barn till vuxen är någonting som bland annat SVT:s liverapportering uppmärksammat.
Citera
2020-05-24, 09:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Litet påpekande:
Dessutom anges siffrorna i artikeln som "i år dött lite över 11 000 personer" och "2019 var det knappt 10 000 personer som dog"
Varför anges inte precisa siffror dvs hur stor var den exakta skillnaden mellan de olika tidsperioderna?

För mig är hela artikeln vilseledande.
Kombinationen av människor med förmåga att förleda med statistik i kombination med journalister okunniga i ämnet kan vara rätt förödande.

Skrämmande att de kan komma undan med detta. "Lyssna på myndigheterna"... men de ljuger ju!
Citera
2020-05-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man är överviktig, röker, äter dåligt, hänger mest inne osv är det inte bara högre risk att du drar på dig virus. Du har högre risk att åka på ALLT från benbrott till cancer.

Sen kan du ligga på dödsbädden och skylla på AT men hade du tagit hand om dig själv kanske du hade levt 10-20 år till. Thats life.

Inte bara att man lever längre. Livskvalitén är ju avsevärt mycket högre.

Roligare att bo hemma än ligga på långvården.
Citera
2020-05-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har haft rätt hela tiden:

Barn och unga löper hälften så stor risk att smittas av coronaviruset som vuxna.
Det visar en ny brittisk studie som kan stärka landets planer på att öppna skolorna nästa månad.
– Risken att dö eller drabbas av allvarlig infektion till följd av covid-19 är exceptionellt låg hos barn, säger forskaren Russel Viner till The Guardian

Enligt forskaren talar resultatet för att det finns större risker med att hålla barn isolerade, än att låta dem gå till skolan.
Medan Sverige hållit förskolor och grundskolor öppna i krisen, har flera andra länder nämligen gjort det motsatta. Men Storbritannien planerar nu på att öppna för lärande igen – redan 1 juni.
– Den här nya studien kommer hjälpa oss att bättre förstå de möjliga konsekvenserna för smittspridning i skolor och samhället vid en skolöppning, säger medförfattaren Rosalind Eggo till The Guardian.
Ja, och det har förvånat mig under hela den här pandemin att länder har valt att stänga skolor eftersom siffrorna från Kina redan i februari tydligt pekade på detta.

Förutom detta så är det ett konstigt beslut för ungdomar i gymnasieåldern som nog minsann träffas ändå utanför skolan. Det är inte som att föräldrarna kan hålla dem hemma.
Citera
2020-05-24, 09:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Bara för att påpeka att det är DU som inte ser hela bilden, här har du en studie där man identifierat barn som smittat ned sina familjer.

Citat:
Of the 31 household transmission clusters that were identified, 9.7% (3/31) were identified as having a paediatric index case.

Alltså, i tre av de 31 fall i undersökningen där familjer smittades var index-fallet (den som introducerar smittan i en familj) ett barn. Jag tar det igen: ett barn smittade ned hela familjen. I ungefär 10% av fallen.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.26.20044826v1

Ser du bilden nu!? Nej..?
Citera
2020-05-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Barn blir inte sjuka i den här här sjukdomen"
"Barn utgör 20% av befolkningen och är naturligt immuna."

Och sedan slutklämmen:
"Detta är ett typexempel på någon som inte ser hela bilden"

Haha, ja herrejävlar...