Citat:
Ursprungligen postat av
hemorojdbiff
Dom kan ha bättre skydd inom äldreomsorg och att det kom in där pga slarv, kan vi inte beskylla FMH för...
Men som det står på FHM´s sida, se nedan, så undrar jag vem du anser vi kan beskylla? Nån har ju tagit beslut, och bör rimligen ha ett ansvar? Moraliskt eller juridiskt.
Jag resonerar som så att har jag mitt barnbarn hos mig, så är jag ansvarigt för honom, oavsett, och får ta ett straff eller vad efterföljden nu kan tänkas bli, om något händer honom.
Ser man ur Nordiskt perspektiv, så har ju Sverige misslyckats katastrofalt, och såklart kan man säga att det är politikernas fel, som ju också stämmer, enligt mig.
MEN, ändå, ett ansvar hos myndigheten att se till att skydda befolkningen och där har man misslyckats, och detta pga politisk dold agenda och total ryggradslöshet, och i min värld straffas sådant.
Folkhälsomyndigheten har det övergripande nationella ansvaret för befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och samordnar smittskyddet på nationell nivå. Vi tar fram föreskrifter, rekommendationer och vägledningar till hälso- och sjukvårdspersonal för att säkerställa ett effektivt smittskyddsarbete. Några av myndighetens ansvarsområden är vaccinationer, beredskapsplanering inför utbrott av smittsamma sjukdomar samt nationella beredskapslager av smittskyddsläkemedel. Vi samordnar även det nationella arbetet med antibiotikaresistens och vårdhygien. Ett annat arbetsområde är det förebyggande arbetet mot hiv och STI (sexuellt överförda infektioner), där myndigheten även ansvarar för nationell samordning.