2020-05-24, 01:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag tycker det är mer läskigt att folk ens är villiga att tänka sig ta ett påskyndat vaccin, inte bara skulle det vara det första vaccinet någonsin mot ett Corona virus, det kommer bli testat i ett par månader vilket normalt kräver år för att försöka förstå alla långsiktiga bieffekter vaccinet kan ha. Jag ställer mig sist i kön för ett vaccin som giriga läkemedelsföretag som troligen får Boeing att se ut som änglar tagit fram.

Antagligen så kommer våra giriga politiker med sina familjer att begära att först få vaccinet. Vi får väl se hur de tar det eftersom pöbeln kommer sist.
Citera
2020-05-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men ser du verkligen inte själv svagheten i det hela?

Socialstyrelsen redovisar hur många som dött mellan v 1 och v 19.

Under mer än hälften av den tiden hade vi ingen spridning och/eller inga dödsfall i covid-19. Vårt första dödsfall inträffade v 11.

Den andra invändningen är att v 19 till v 21 faller bort - under den tiden dog ytterligare 2 000 personer (fel, se min edit).

Så man blandar bort korten. Jämförelsen är totalt missvisande och det är fult av Socialstyrelsen att lura sådana som dig.

Edit: Fel av mig, sedan v 19 har ytterligare 800 dött inte 2 000.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast på vissa äldreboenden har mellan 20 till 25 procent av de äldre avlidit på grund av COVID-19.

Bland annat judiska hemmet i Stockholm har drabbats hårt av COVID-19.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA2zRk/vi-forlorar-viktiga-vittnesmal-om-en-tid-vi-inte-far-glomma

HG, ville bara uppmärksamma dig på Tinuviels utmärkta inlägg, (ovan), där hon/han har kastat mycket ljus över den missvisande senaste informationen ifrån Socialstyrelsen....det verkar tyvärr som om de, medvetet eller omedvetet, har räknat felaktigt "förmildrande", när det kommer till avlidna i covid på äldreboenden, i ett försök att i princip "likställa" det med influensa.... (känner vi igen såna förmildrande uträkningar från nånstans ).
Citera
2020-05-24, 01:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Eftersom det undgår ditt intellekt så är jämförelsen mellan länder med liknande förutsättning, demografi och persontopologi.

Att dra in brasilen har ingen som helst relevans.

Nej, Brasilien kör nog sitt egna race i denna pandemi. Kanske har de sin egna Corona-Bob Tegnell som står och säger att allt är okey
Citera
2020-05-24, 01:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, jämförbara nyregistrerade fall har minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i april. Det gör att vi inte kommer att ha tillräcklig immunitet när vi går in i nästa virussäsong.

I slutet på januari är Sverige förmodligen nedsläckt.
Nej, det har inte minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i April. Folk har oerhört svårt för att ta det till sig, men det är i princip ingen minskning att tala om. ANtalet smittade ligger ganska konstant, eller möjligen en svag minskning, men den är marginell.

Du kan inte ta en enskild topp och sedan jämföra med det minsta värdet i en serie och sedan kalla det för en minskad trend. Jag kan visa här hur det ser ut sedan den absoluta toppn 24/4.Det är alltså då du menar att det skett en minskning med 30%?

https://cdn-32.forumfiles.com/tfg09f24o4/d257b508-1590276254/Screenshot%202020-05-24%20at%2000.13.53.png
Citera
2020-05-24, 01:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är en rimlig tanke. Men då borde samma princip gälla för andra länder. Men det kan naturligtvis finnas någon annan orsak som i alla fall JAG inte känner till.

Det har du rätt i. Kan det bero på att Sverige har valt en strategi där elden får brinna i sin egen takt? Det bränsle som lättast tar eld, brinner upp först? Andra länder har valt en strategi som kraftfullt kväser elden, oavsett var det brinner?

Kan dessa olika strategier ge utslag i dödstal i förhållande till smittotal?
Citera
2020-05-24, 01:18
Medlem
"Resultater fra en ny studie ser ut til å bekrefte at ebola-medisinen Remdesivir har effekt mot covid-19."

Jens Lundgren, professor i infeksjonsmedisin ved Rigshospitalet i København understreker at effekten bare sees om Remdesivir gis på riktig tidspunkt og før pasienten havner i respirator.

"Dersom legemiddelet brukes på riktig tidspunkt, kan det redusere koronadødeligheten med 80 prosent, skriver danske medier.

De lovende resultatetene kommer frem i en studie publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet New England Journal of Medicine. 1063 pasienter deltok i den randomiserte studien."

https://www.tv2.no/nyheter/11463118/

Dette er positive nyheter hvis medisinen virkelig virker så bra

Røttingen sa til TV 2 at han mener at NIHs studie alene ikke er nok til at Remdesivir kan anbefales som koronabehandling.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-24 kl. 01:32.
Citera
2020-05-24, 01:19
Medlem
Citat:
Nej, Brasilien kör nog sitt egna race i denna pandemi. Kanske har de sin egna Corona-Bob Tegnell som står och säger att allt är okey

Det gör de kanske, men oavsett så är det ett land som skiljer enormt från vårt egna.

Jämförelser är så klart enbart relevanta med länder som har liknande förutsättningar och snarlik bebyggelse som Norge, Danmark, Finland och Island.

Det syns tydligt att den strategi vi har inte fungerat överhuvudtaget och faktum är att förmodligen har vi ändå kommit mycket mer lindrigt undan än vi hade gjort om folk enbart gått på FHMs riktlinjer, det är mängder med folk som jobbar hemifrån idag oavsett de är sjuka eller inte, det är troligtvis den största bidragande orsak till att utvecklingen saktat ner så mycket.
Citera
2020-05-24, 01:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Lena Hallengren (S) erkänner att hon har varit ”naiv” när hon utlovade att 100 000 coronavirustester i veckan skulle kunna genomföras. (ur artikeln).

Haha.😂😂 vad var det jag sa här inne för nån dag sen, att det kommer väl snart nån tomte till politiker som pratar om "naivitet", i relation till Corona...

Vi har varit naiva.
Vi såg det inte komma.
Vi var sena på bollen.
(Ja Socialstyrelsen har faktiskt sagt så, under pandemin!)

Som att lyssna på en trasig skiva...

Den trasiga skivan går bara runt och runt och runt. Nu i veckan som kommer så kommer vi nog att få höra den trasiga skivan flera gånger.
Citera
2020-05-24, 01:20
Medlem
Citat:

Mjo dom har en President som inte vill tappa ekonomin.

Deras egna "liknande" hälsominister ville stänga ner, men nja det vill inte Presidenten.
Citera
2020-05-24, 01:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i. Kan det bero på att Sverige har valt en strategi där elden får brinna i sin egen takt? Det bränsle som lättast tar eld, brinner upp först? Andra länder har valt en strategi som kraftfullt kväser elden, oavsett var det brinner?

Kan dessa olika strategier ge utslag i dödstal i förhållande till smittotal?
Ja, så skulle det kunna vara. I synnerhet om man jämför med länder som Norge och Finland där man inte verkar fått in smittan på äldreboenden i samma omfattning. Italien spelar nog i en egen liga pga generationsboende, men annars så...
Citera
2020-05-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Inte mina siffror. Det är Svenska Intensivvårdsregistrets siffror.

Men jag skulle vilja hålla med dig.

Jag jämförde deras siffror med Region Skånes siffror och fick inte riktigt ihop det. Jag tog Helsingborg som exempel.

Enligt RS så har de just nu 7 på intensiven och för att få ihop den siffran hos SIR fick jag gå tillbaka nästan en hel månad och till dags dato. Vilket betyder att de 7 som ligger på intensiven i Helsingborg just nu, då är där minst en som legat en månad och resten har legat mellan en månad och fram till nu.

Ja jag blir fundersam över vissa långa tider på IVA. Men, en av de läkarna som avled efter IVA i Sverige, där minns jag att personen avled efter ca 46 (?) dar. Bara efter minnet, men det verkar som en del får väldigt långa vårdtider. Kanske att man verkligen vill försöka extra länge med en del personer? Om de är runt 60 eller så kanske speciellt, då förväntad livstid är ju egentligen 20 år till, eller så.

Minns bara Schumacher som väl fick ligga i koma i ett halvår eller så, han levde ju sedan. Helt annan orsak förvisso men, menar bara på att man kanske vill försöka extra mkt/länge med personer som har lång förväntad livstid...
Citera
2020-05-24, 01:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
LENA HALLENGREN AVGÅ SNARAST !

”Trodde naivt att regionerna skulle testa fler“

Hon är totalt värdelös , bara prat och ingen verkstad.

Minst 100 000 personer skulle testas för coronasmitta varje vecka nu i mitten av maj. Det utlovade socialminister Lena Hallengren i början av månaden, men så har det inte blivit. Inte ens en tredjedel så många prov togs förra veckan.

Enligt Lena Hallengren finns*det inte någon enkel förklaring till att Sverige inte har fått fart på provtagningarna.

Men faktum kvarstår att till exempel Danmark, som har ungefär hälften så många invånare som Sverige, ändå har gjort nästan dubbelt så många coronatester.

Varför det ser ut på det sättet vet inte Lena Hallengren.

FULLSTÄNDIG KATASTROF !

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7480173

Lena Hallengren kommer inte att avgå men kanske kan hon få en bättre tjänst inom FN eller EU i framtiden för att hon skötte sitt uppdrag och höll tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in