2020-05-24, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det går inte att jämföra med alla länder men om man tar Norge som exempel är den Svenska situationen katastrofal.

Ja men jag hade gärna vetat hur många procent som dött på äldreboenden där vs här om det nu är så enorm skillnad och katastrof som jag hör hela tiden
Citera
2020-05-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Uppenbarligen är det fullt möjligt i 99% av alla andra länder, men i Sverige tycks ingenting vara möjligt av någon anledning. Det finns aldrig några resurser. När snälla näringsidkare vill bjuda vårdpersonal på gratis lunch, ja, då verkar det i vart fall finnas massor av resurser för att utreda huruvida det ska förmånsbeskattas eller inte. Men att se till att ordna fram ordentliga munskydd och visir, det går inte. Man undrar hur det har kunnat bli så här.
Att Sverige skiljer sig så mycket jämfört med andra länder beror på att vi inte skyddat de gamla.

I åldersgrupprrna under 60 skiljer vi oss inte särskilt mycket från andra Europeiska länder.
Citera
2020-05-24, 00:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja det där är helt riktigt. Äldrevården har eftersatts i Sverige.

Däremot kan du glömma att någon hålls ansvarig för eländet.

Och det är väl just det som gör att det kan fortsätta också. Det handlar bara om pengar.
Hade det däremot kostat att släppa in smittan och att "kunderna" dör, eller om det funnits någon form av personligt ansvar hos ansvariga hade det nog sett väldigt mycket annorlunda ut. Då hade sjuka stannat hemma och personal i yttre tjänst hade burit adekvat skyddsutrustning och dödligheten hade bara varit en bråkdel på dessa boenden. Det är jag fullständigt övertygad om. När det kostar att göra fel brukar det bli rätt. Pengar är ett språk som alla förstår.
Citera
2020-05-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja men jag hade gärna vetat hur många procent som dött på äldreboenden där vs här om det nu är så enorm skillnad och katastrof som jag hör hela tiden
Det är färre än 200 patienter under 60 som dött i covid-19 i Sverige. Hur det ligger till i andra länder vet jag inte så det kan jag inte svara på.
Citera
2020-05-24, 00:50
Medlem
Citat:
Och det är väl just det som gör att det kan fortsätta också. Det handlar bara om pengar.
Hade det däremot kostat att släppa in smittan och att "kunderna" dör, eller om det funnits någon form av personligt ansvar hos ansvariga hade det nog sett väldigt mycket annorlunda ut. Då hade sjuka stannat hemma och personal i yttre tjänst hade burit adekvat skyddsutrustning och dödligheten hade bara varit en bråkdel på dessa boenden. Det är jag fullständigt övertygad om. När det kostar att göra fel brukar det bli rätt. Pengar är ett språk som alla förstår.
Ja. Jag kan bara hålla med.
Citera
2020-05-24, 00:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Perfekt uttryckt!
Citera
2020-05-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Norrmännen ränner runt som kor på grönbete nu. Unga och kärnfriska och riskgrupper tillsammans.
0 döda i flera dagar nu och runt 10 nya smittade.
Sluta röra till det. Gör som Norge.

Ja, jag kan utan skam säga att jag avundas Norge lite, samtidigt som jag självklart är otroligt glad för deras skull, att de undvikit många döda.

Tror deras känsla av självbild, stolthet över nationen, enighet, vilja att bygga upp tillsammans, kan vara ganska god i detta läge..sådana saker är inte att underskatta, när det gäller att bygga upp ett land, en ekonomi, en verksamhet, eller vad som helst...

Anekdotiskt bevis men jag minns en gammal arbetsgivare i ungdomen, som plötsligt skarpt drog in på en pytteliten men uppskattad förmån. Alla anställda slutade genast komma in gratis innan arbetstid för att preppa, man slutade känna sig som en "del av teamet". Gjorde inte ett extra handtag.

Tänk då att sända budskapet som stat, att: Vi låter era äldre släktingar dö (underförstått: de är ju inte lika mkt värda).

Psykologin i detta är nog underskattad, i Sveriges hantering av covid. Behandla folk som andra klassens medborgare, som slavar, som folk som kan "avvaras"....och de kanske reser sig upp mot det, till slut...
Citera
2020-05-24, 00:54
Medlem
Citat:
Att Sverige skiljer sig så mycket jämfört med andra länder beror på att vi inte skyddat de gamla.

I åldersgrupprrna under 60 skiljer vi oss inte särskilt mycket från andra Europeiska länder.

Nä, och särskilt inte om man, på goda grunder, antar att vi har fler smittade ( men OBS! Jag säger inte att det var rätt att släppa på smittan, inte heller att det var fel, principiellt, däremot visade sig äldrevården illa skött...).
Citera
2020-05-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, jag kan utan skam säga att jag avundas Norge lite, samtidigt som jag självklart är otroligt glad för deras skull, att de undvikit många döda.

Tror deras känsla av självbild, stolthet över nationen, enighet, vilja att bygga upp tillsammans, kan vara ganska god i detta läge..sådana saker är inte att underskatta, när det gäller att bygga upp ett land, en ekonomi, en verksamhet, eller vad som helst...

Anekdotiskt bevis men jag minns en gammal arbetsgivare i ungdomen, som plötsligt skarpt drog in på en pytteliten men uppskattad förmån. Alla anställda slutade genast komma in gratis innan arbetstid för att preppa, man slutade känna sig som en "del av teamet". Gjorde inte ett extra handtag.

Tänk då att sända budskapet som stat, att: Vi låter era äldre släktingar dö (underförstått: de är ju inte lika mkt värda).

Psykologin i detta är nog underskattad, i Sveriges hantering av covid. Behandla folk som andra klassens medborgare, som slavar, som folk som kan "avvaras"....och de kanske reser sig upp mot det, till slut...

....det har väl pågått ganska länge innan Coronan, att politikerväldet trampar på svensken.....
Citera
2020-05-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
https://ourworldindata.org/grapher/total-deaths-covid-19?time=2020-03-19..&country=DNK+EST+FIN+GRL+ISL+NOR+SWE+BRA

Eftersom det undgår ditt intellekt så är jämförelsen mellan länder med liknande förutsättning, demografi och persontopologi.

Att dra in brasilen har ingen som helst relevans.
Citera
2020-05-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vet inte, faktiskt. Skulle gissa att de negativa effekterna inte är linjära.
Jag är ganska övertygad om att UK har underrapporterat fram till mitten på April då processerna för rapportering skärptes ordentligt på grund av kritik från statistikerna på ONS.

Rekommendationerna för att certifiera dödsfall ändrades långt tidigare men på grund av den dåliga testningen utanför NHS-sjukhusen blev många dödsfall inte certifierade på ett sådan vis att de kunde kopplas till COVID-19. De attesterna uppdateras eftersom och statistiken revideras löpande.

Kanske. Men titta på Englands siffror och Spanien och Italien och titta på siffrorna om överdödlighet.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Du har rätt i hur det gick till och folk är redan begravda men överdödlighet är vad som kommer räknas på. De har nog missat runt 30-50000 döda och har 1200-1600 per 100 000.
Citera
2020-05-24, 01:06
Medlem
Citat:
På det värsta boendet rapporteras tom hälften ha dött inom samma tidsperiod.

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in