Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Norrmännen ränner runt som kor på grönbete nu. Unga och kärnfriska och riskgrupper tillsammans.
0 döda i flera dagar nu och runt 10 nya smittade.
Sluta röra till det. Gör som Norge.
Ja, jag kan utan skam säga att jag avundas Norge lite, samtidigt som jag självklart är otroligt glad för deras skull, att de undvikit många döda.
Tror deras känsla av självbild, stolthet över nationen, enighet, vilja att bygga upp tillsammans, kan vara ganska god i detta läge..sådana saker är inte att underskatta, när det gäller att bygga upp ett land, en ekonomi, en verksamhet, eller vad som helst...
Anekdotiskt bevis men jag minns en gammal arbetsgivare i ungdomen, som plötsligt skarpt drog in på en pytteliten men uppskattad förmån. Alla anställda slutade genast komma in gratis innan arbetstid för att preppa, man slutade känna sig som en "del av teamet". Gjorde inte ett extra handtag.
Tänk då att sända budskapet som stat, att: Vi låter era äldre släktingar dö (underförstått: de är ju inte lika mkt värda).
Psykologin i detta är nog underskattad, i Sveriges hantering av covid. Behandla folk som andra klassens medborgare, som slavar, som folk som kan "avvaras"....och de kanske reser sig upp mot det, till slut...