2020-05-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Även de dummaste medborgarna förstår väl numera att FHM agerat som idioter.

Ibland måste man stå upp för det som är rätt även om det ger ett kortsiktigt bakslag i opinionen,

Det lär vända när svekdebatten börjar. Att Socialdemokraterna offrat så många äldre gör att de aldrig mer kan prata om att ta de svagas parti.

75-80% står bakom FHM nu. Tegnellgruppen på fb har 90 tusen maniska följare. Och löfven går bättre än på länge.

När allt blåst över står mitt hopp till det. Men det är svagt. Allt skylls redan på privatiserade äldreboenden etc. Moderaternas fel osv.

Men ja att vara högljutt emot nu och tappa men sedan efteråt kunna stoltsera med hur rätt man hade hade vunnit valet åt det partiet...
Citera
2020-05-24, 00:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Inte mina siffror. Det är Svenska Intensivvårdsregistrets siffror.

Men jag skulle vilja hålla med dig.

Jag jämförde deras siffror med Region Skånes siffror och fick inte riktigt ihop det. Jag tog Helsingborg som exempel.

Enligt RS så har de just nu 7 på intensiven och för att få ihop den siffran hos SIR fick jag gå tillbaka nästan en hel månad och till dags dato. Vilket betyder att de 7 som ligger på intensiven i Helsingborg just nu, då är där minst en som legat en månad och resten har legat mellan en månad och fram till nu.

Du kan ju tänka dig hur mycket Rehab det kommer att behövas för en vuxen som legat stilla i en säng i över en månad. Det är denna typ av eftervård som verkligen kommer att pröva Sverige det kommande året.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Trist för oss svenskar men helt rätt beslut.

Play stupid games, win stupid prices....

Vem fan bryr sig om Cypern släpper in oss eller inte? Är ni verkligen så sorgliga ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Frågan är väl om det var möjligt att göra.

Visst jag tycker också att Svenska myndigheter var långsamma att komma med åtgärdrr men testkapaciteten fanns nog inte tidigare.

Och vems fel var det?

Svenska myndigheter och speciellt Socialdemokraterna är naturligtvis skyldiga till att inga resurser fanns eller finns.

Nästan alla andra länder klarar av att få igång masstestning.

Sverige sist på bollen som vanligt. Vi har knappt en boll längre. VAKNA!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På det värsta boendet rapporteras tom hälften ha dött inom samma tidsperiod. Egentligen borde ansvariga åtalas för vållande till annans död för att inte välja någon ännu allvarligare brottsrubricering. Att man tar så lätt på säkerhetsföreskrifter vad gäller rutiner och skyddsutrustning i ett sådant här läge är inget annan än skandal. Asymptomatisk smittspridning har ju varit känt under flera månader. Ändå jobbar personalen utan skyddsutrustning under den värsta pandemin på 100 år bland de allra sköraste. Det är ju ungefär som om man skulle gå runt på bussen och köra rysk roulette med en revolver mot slumpmässiga passagerare. Ibland smäller det, ibland inte. Förstår inte hur man kan vara okej med det.
Ja det där är helt riktigt. Äldrevården har eftersatts i Sverige.

Däremot kan du glömma att någon hålls ansvarig för eländet.
Citera
2020-05-24, 00:42
Medlem
Citat:
En bättre äldrevård hade gett Sverige betydligt bättre siffror än de vi har idag.

Samma strategi som andra länder hade gett bättre siffror än idag.
Hur många procent dog på äldreboenden i grannländerna vs här?
Citera
2020-05-24, 00:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Kan det vara så att Covid-19 redan har förbrukat en stor del av dom sköraste svenskarna? I så fall så bränner Covid-19 nu igenom befolkningsskikt som inte brinner lika snabbt. Kan det vara så att, av någon märklig anledning, så har trängseln minskat på Sveriges ålderdomshem? Med med mindre trängsel på ålderdomshemmen, så har epidemin svårare att sprida sig bland dom allra sköraste svenskarna?
Ja, det är en rimlig tanke. Men då borde samma princip gälla för andra länder. Men det kan naturligtvis finnas någon annan orsak som i alla fall JAG inte känner till.
Citera
2020-05-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har en kompis som har sommarhus i Grekland och han bilar alltid ner på sommarlovet med familjen. Antar att han inte skall ha några problem att göra det igen till sommaren, Eller?

Haha, du skämtar kanske, annars är du mer än lovligt naiv!!!?
Citera
2020-05-24, 00:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Frågan är väl om det var möjligt att göra.

Visst jag tycker också att Svenska myndigheter var långsamma att komma med åtgärdrr men testkapaciteten fanns nog inte tidigare.

Uppenbarligen är det fullt möjligt i 99% av alla andra länder, men i Sverige tycks ingenting vara möjligt av någon anledning. Det finns aldrig några resurser. När snälla näringsidkare vill bjuda vårdpersonal på gratis lunch, ja, då verkar det i vart fall finnas massor av resurser för att utreda huruvida det ska förmånsbeskattas eller inte. Men att se till att ordna fram ordentliga munskydd och visir, det går inte. Man undrar hur det har kunnat bli så här.
Citera
2020-05-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Samma strategi som andra länder hade gett bättre siffror än idag.
Hur många procent dog på äldreboenden i grannländerna vs här?
Det går inte att jämföra med alla länder men om man tar Norge som exempel är den Svenska situationen katastrofal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag säger inte att de SKALL göra det, men av naturliga skäl så gör de det i andra länder. När antalet smittade går ned så följer antalet döda efter. Och tvärtom. Titta här på Italien och UK t.ex. så ser du hur snarlika kurvorna är. I princip alla länder har liknande kurvor. Förutom Sverige...

https://cdn-32.forumfiles.com/haPc7523o5/82274016-1590274170/Screenshot%202020-05-23%20at%2023.39.16.png

Det är för vi antingen inte testar alls, eller lite hipp som happ.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tittar man på t.ex. de sista 20 dagarna så har Sverige en svagt nedåtgående trend när det gäller dödsfall.

Det märkliga är att Sverige är ett av få länder där antalet döda inte korrelerar med antal smittade.

Antal smittade i Sverige ligger i princip på samma nivå nu som det gjorde i början på April. Det har varit en liten topp i slutet på April, men i princip ligger antalet nya smittade på en konstant nivå.

https://cdn-05.forumfiles.com/t9Zd5a27ob/f8ef6435-1590269346/Screenshot%202020-05-23%20at%2022.18.46.png

Nej, jämförbara nyregistrerade fall har minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i april. Det gör att vi inte kommer att ha tillräcklig immunitet när vi går in i nästa virussäsong.

I slutet på januari är Sverige förmodligen nedsläckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in