2020-05-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att han kommer dömas för brott mot griftefriden (dvs för att ha styckat kroppen m.m) råder det ingen tvekan om. Däremot finns det för många alternativa förklaringar till dödsfallet för att jag ser det sannolikt att han ska dömas för mord. Det är inte ställt bortom rimligt tvivel att dödsfallet har skett på något annat sätt än genom våld från honom.

Men som sagt, jag är inte insatt i hur man hanterat dessa frågor i praxis och bedömer detta endast från ett teoretiskt plan.

Jag förutsätter däremot att försvaret kommer framställa ett antal alternativa dödsorsaker, bland annat självmord, vilket kommer göra familjen illa.
Jag tror att många har fått en färgad bild av beviskraven för mord genom avvikande fall (i relation till praxis) som
Blattelito/Alm/Chen etc där uppenbart skyldiga personer friats för att det inte kunnat EXAKT bevisas vissa saker angående de faktiska dödsfallen. Men de flesta som döms för, inte bara mord, men öht, i Sverige fälls på BETYDLIGT mer osäkra grunder.

Bortom allt rimligt tvivel är en subjektiv och relativ bedömingsgrad, där domstolen ofta påverkas av mediabilden, vittnens/målsägande/åklagades uppförande i rätten, eller hur väl advokaten styrt narrativet. Sture Bergvall dömdes för brott där det inte fanns någon faktiskt bevisföring, vapen eller övrigt öht - det beror alltid på omständigheterna runt fallet och rättegången. De gör ofta även felbedömningar, tro det eller ej.

Att Tishko KAN bli frikänd är självklart, men det är nog 95% säkerställt att han blir dömd. Det finns redan en tydlig bild om honom som skyldig gärningsman även om domstolen skall vara objektiv i bedömningen. Det är inte heller så att Tishko har presenterat något alternativt händelseförlopp så om han inte lyckas med detta UTOMORDENTLIGT bra under rättegången finns det inte särskilt mycket att sätta tvivel i relation till.

Det krävs faktiskt inte att kroppen hittas. Det är inte så enkelt att frias för ett mord sålänge du inte filmas när du begår brottet och sedan lyckas trolla bort kroppen (även om du sparar huvudet i garderoben....).
Citera
2020-05-23, 22:06
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det får vi vid gud hoppas. Själv vill jag ha mord, med livstid. Jag vill alltid att mördare skall åka dit, men det är ju ibland svårt att bevisa.
Ja, känner dock tillit till åklagaren och även GW och Bosse.
Finns säkert en del som är sekretess på, som inte kommit ut offentligt men försvaret fått ta del av.
Citera
2020-05-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleonbakelsen
Ja, jag läste som sagt artikeln. Vad menade du med det citatet? Att du tänker att hon inte haft något stort antal vittnen, om ens någon, som hon skulle ha kallat?
Jag menade inget alls. Men alla kanske inte kommer åt artikeln, och därför lade jag in citat, eftersom du inte gjorde det. Vet inte heller om det var en plusartikel.
Citera
2020-05-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Jag tror att många har fått en färgad bild av beviskraven för mord genom avvikande fall (i relation till praxis) som
Blattelito/Alm/Chen etc där uppenbart skyldiga personer friats för att det inte kunnat EXAKT bevisas vissa saker angående de faktiska dödsfallen. Men de flesta som döms för, inte bara mord, men öht, i Sverige fälls på BETYDLIGT mer osäkra grunder.

Bortom allt rimligt tvivel är en subjektiv och relativ bedömingsgrad, där domstolen ofta påverkas av mediabilden, vittnens/målsägande/åklagades uppförande i rätten, eller hur väl advokaten styrt narrativet. Sture Bergvall dömdes för brott där det inte fanns någon faktiskt bevisföring, vapen eller övrigt öht - det beror alltid på omständigheterna runt fallet och rättegången. De gör ofta även felbedömningar, tro det eller ej.

Att Tishko KAN bli frikänd är självklart, men det är nog 95% säkerställt att han blir dömd. Det finns redan en tydlig bild om honom som skyldig gärningsman även om domstolen skall vara objektiv i bedömningen. Det är inte heller så att Tishko har presenterat något alternativt händelseförlopp så om han inte lyckas med detta UTOMORDENTLIGT bra under rättegången finns det inte särskilt mycket att sätta tvivel i relation till.

Det krävs faktiskt inte att kroppen hittas. Det är inte så enkelt att frias för ett mord sålänge du inte filmas när du begår brottet och sedan lyckas trolla bort kroppen (även om du sparar huvudet i garderoben....).

Som sagt, jag är inte tillräckligt insatt i praxis för att uttala mig om verkligheten varpå jag får förhålla mig till det teoretiska. I detta fall anser jag att det finns för många, sannolika, möjliga händelseförlopp för att det ska anses bortom rimligt tvivel att han dödat henne. Inte heller åligger det honom att lägga fram ett alternativt händelseförlopp. Rätten ska bevisa hans skuld, han ska inte bevisa sin oskuld.
Citera
2020-05-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag menade inget alls. Men alla kanske inte kommer åt artikeln, och därför lade jag in citat, eftersom du inte gjorde det. Vet inte heller om det var en plusartikel.

Ah, jag fattar. Tack för det!
Citera
2020-05-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja, känner dock tillit till åklagaren och även GW och Bosse.
Finns säkert en del som är sekretess på, som inte kommit ut offentligt men försvaret fått ta del av.

Det var ändå förhållandevis lite av FUP:en som var under sekretess så tror vi har en ganska bra bild av bevisläget.

I övrigt borde någon få sparken för det rent utsagt bedrövliga genomförandet av sekretessen... Det som är svärtat i en mening är helt öppet i nästa.
Citera
2020-05-23, 22:16
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Jo, det klart man "skjuter brett" i ett sånt här fall. Men även avseende misshandel och vållande så saknas det helt teknisk bevisning. Möjligtvis något vittnesmål att Wilma berättat att han slagit henne men då talar vi på sin höjd ringa misshandel och bevisningen är ytterst knapphändig.

Problemet är att vi helt enkelt inte vet hur hon dött, således blir det oerhört svårt att få en fällande dom avseende dödsfallet.
Tror du har fel, ingen annans avtryck eller DNA finns, blod blandat med bådas DNA.
För några månader sedan kom det upp i nån artikel att även vid avsaknad av kropp kan den åtalade dömmas för mord så i nutid behöver inte ens en kroppsdel finnnas.
Citera
2020-05-23, 22:17
Medlem
Killen är ju rätt dum i huvudet som nekar till något som är så lätt att kontrollera. Han har ju t o m identifierat sig för poliserna på torsdagskvällen. Var han så väck att han inte mindes? Gick hjärnan i spinn efter mordet? Inte omöjligt faktiskt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/det-gjorde-ex-pojkvannen-timmarna-efter-wilma-anderssons-forsvinnande/

Ex-pojkvännen, i dag 23 år gammal, berättar om hur han och Wilma grälat, varpå hon lämnat hans lägenhet och inte hörts av sedan dess.

23-åringen får frågan igen – är han verkligen helt säker på att han bara var hemma kvällen efter att Wilma lämnat lägenhet?

– Ja, jag var hemma.

Men det stämmer inte.

/.../

Tillbaka till polisförhöret den 19 november.

Förhörsledaren konstaterar att man vet att 23-åringen, tvärtemot vad han själv just har berättat, inte alls befann sig hemma i lägenheten kvällen efter att Wilma Andersson försvann.

– Okej, vart har jag varit, det hade jag i så fall berättat, svarar 23-åringen.

Förhörsledaren: Du har inget minne av var du har varit?

23-åringen skakar på huvudet.

Säger det dig något om jag säger att du har varit kontrollerad av polis på kvällen den 14 november?

– Kontrollerad varför då, varför skulle de göra de?

Du har alltså inte varit hemma den kvällen som du sagt.

– Jag har varit hemma.
Citera
2020-05-23, 22:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Jo, antar att det blir så när det inte har kommit ut något nytt de senaste veckorna. Förhoppningsvis blir det lite mer seriöst när rättegången börjar...

Ja, hon pratade både med mamma och syster, men min poäng är väl densamma i vilket fall som helst?

Om man vill presentera en så kallad alternativ teor så bör man göra det utifrån en faktagrund.

Vid att man vill bortse från alla rimliga antagelser, presentation från åklagare och alla andra vittnesmål och ändra tiden för mordet till 22-tiden, så kan man inte BÖRJA med det - först krävs det att man styrker detta iallafall med en tankegång. Det går inte bara att "anta" detta för att Göran säger det, först måste ni förklara varför detta är något vi bör acceptera som troligt eller möjligt.

Annars så sprids det en falsk och otydlig bild i tråden om vad som faktiskt har hänt.

Ja det kan ju komma upp nya saker under rättegångens tid men det som inte får göras är medvetet återhålla saker, men saker kan framföras under rättegången. Om det skulle hittas en kropp, nytt vittnesmål hittas osv...

Exakt VAR har jag framfört någon "alternativ" teori????????????
Jag jobbar med samma bevismaterial som du och de flesta andra FUP. Sedan kanske jag ställer andra frågor än just du, till detta bevismaterial.

Vi vill väl nästan alla här att T blir fälld för mord, men vi vänder lite på olika stenar.

Sluta upp med att vara så dryg och nedvärderande!
Citera
2020-05-23, 22:19
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Det var ändå förhållandevis lite av FUP:en som var under sekretess så tror vi har en ganska bra bild av bevisläget.

I övrigt borde någon få sparken för det rent utsagt bedrövliga genomförandet av sekretessen... Det som är svärtat i en mening är helt öppet i nästa.
Ja, även den polisen som läckte om att huvudet hittats i lägenheten 🤨
Dåligt sätt
Citera
2020-05-23, 22:19
Medlem
Citat:
Tror du har fel, ingen annans avtryck eller DNA finns, blod blandat med bådas DNA.
För några månader sedan kom det upp i nån artikel att även vid avsaknad av kropp kan den åtalade dömmas för mord så i nutid behöver inte ens en kroppsdel finnnas.

Jag hoppas jag har fel men är förhållandevis säker på att jag inte har det.
Som sagt, att han har styckat henne råder det ingen som helst tvekan om. Blod överallt i lägenheten, hans fingeravtryck och DNA-spår på insidan av "paketet" osv. Hans bortförklaringar är så långsökta att det heter härliga till.

Att han är skyldig till att ha dödat henne råder det däremot mer tvekan om.

Men nu upprepar jag mig bara. Grunden är att vi inte vet hur hon dött, och i.om att vi inte vet hur hon dött så kan vi inte heller fastställa att hon mördats. Till detta hör även att det finns en tidigare historik av självskadebeteende varpå försvaret har ett väldigt "bra" utgångsläge.
Citera
2020-05-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, även den polisen som läckte om att huvudet hittats i lägenheten 🤨
Dåligt sätt

Nåja, det skulle ju kommit fram för eller senare. Även om det naturligtvis är beklagligt med läckor under pågående förundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in