Citat:
Jag tror att många har fått en färgad bild av beviskraven för mord genom avvikande fall (i relation till praxis) som Att han kommer dömas för brott mot griftefriden (dvs för att ha styckat kroppen m.m) råder det ingen tvekan om. Däremot finns det för många alternativa förklaringar till dödsfallet för att jag ser det sannolikt att han ska dömas för mord. Det är inte ställt bortom rimligt tvivel att dödsfallet har skett på något annat sätt än genom våld från honom.
Men som sagt, jag är inte insatt i hur man hanterat dessa frågor i praxis och bedömer detta endast från ett teoretiskt plan.
Jag förutsätter däremot att försvaret kommer framställa ett antal alternativa dödsorsaker, bland annat självmord, vilket kommer göra familjen illa.
Men som sagt, jag är inte insatt i hur man hanterat dessa frågor i praxis och bedömer detta endast från ett teoretiskt plan.
Jag förutsätter däremot att försvaret kommer framställa ett antal alternativa dödsorsaker, bland annat självmord, vilket kommer göra familjen illa.
Blattelito/Alm/Chen etc där uppenbart skyldiga personer friats för att det inte kunnat EXAKT bevisas vissa saker angående de faktiska dödsfallen. Men de flesta som döms för, inte bara mord, men öht, i Sverige fälls på BETYDLIGT mer osäkra grunder.
Bortom allt rimligt tvivel är en subjektiv och relativ bedömingsgrad, där domstolen ofta påverkas av mediabilden, vittnens/målsägande/åklagades uppförande i rätten, eller hur väl advokaten styrt narrativet. Sture Bergvall dömdes för brott där det inte fanns någon faktiskt bevisföring, vapen eller övrigt öht - det beror alltid på omständigheterna runt fallet och rättegången. De gör ofta även felbedömningar, tro det eller ej.
Att Tishko KAN bli frikänd är självklart, men det är nog 95% säkerställt att han blir dömd. Det finns redan en tydlig bild om honom som skyldig gärningsman även om domstolen skall vara objektiv i bedömningen. Det är inte heller så att Tishko har presenterat något alternativt händelseförlopp så om han inte lyckas med detta UTOMORDENTLIGT bra under rättegången finns det inte särskilt mycket att sätta tvivel i relation till.
Det krävs faktiskt inte att kroppen hittas. Det är inte så enkelt att frias för ett mord sålänge du inte filmas när du begår brottet och sedan lyckas trolla bort kroppen (även om du sparar huvudet i garderoben....).