2020-05-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Nu var det väl ''makthavarens'' utsaga det gällde?

Utsago till viss del, den bör ju inte vara skriptad på så sätt att man bara läser ett papper rakt upp och ner.

Men om du hade läst vad jag skrev så skrev jag även frågorna. Frågorna är ju viktigast.
Citera
2020-05-23, 19:34
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Wow... Du är liksom mitt i det hela?

Näe, det skulle jag verkligen inte vilja säga. Lever ganska lugnt och vanligt.
Citera
2020-05-23, 19:36
Medlem
Mindbusinesss avatar
Riktigt pinsamt blir FHMs alla räknefel om man tänker på vad epidemiologi betyder.

” Epidemiologi är läran om sjukdomsförlopps demografi. Bland annat studeras epidemier och andra sjukdomar som är tillräckligt vanliga för att det ska vara möjligt att få ett statistiskt underlag”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Epidemiologi
Citera
2020-05-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
From the same columnist who wrote what amounts to a propagandist love poem for the guy a month or so ago.

This shit is ridiculous. It’s a joke. This country has turned into some abyssal bizarro-world where all dignity, ethics and common sense has ceased to exist.

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Thats the common Swede in crisis.

Unfortunately, that´s the common Swede!!
Citera
2020-05-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är väl syrgasbehandlingen samt andra mediciner.

Ja, "andra mediciner" mot bakterologiska infektioner som kommer ovanpå CV19 i lungorna!
Citera
2020-05-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det stämmer inte. Fram till den 10 maj hade drygt 4.000 fler dött jfrt. med 2019 (37070 mot 32812), som dock hade ett lågt årsvärde mot tidigare på 2010-talet. Det är enkelt att kolla i SCB's statistik....vilket jag gjorde.

Däremot håller jag med om att det inte är väldigt stor överdödlighet, när året är slut tippar jag ett par tusen, med argumentet att den skärpta vården kommer att spara en del liv också, den som lever får se.....Men, självklart är det för dj@vligt att det ska till en pandemi, innan de flesta förstår hur lurade svenskarna är, "en sjukvård i världsklass", " vi tar hand om våra äldre", mm. av förljugen propaganda.

En kommentar, man bör ju räkna med att en del dör i diverse sjukdomar, som inte får adekvat vård/operation pga Corona, så siffran gällande Coronaoffer + övrigt blir nog inte rolig att läsa framöver.
Citera
2020-05-23, 19:42
Medlem
Det är skönt att vi har en sån vettig snubbe som Tegnell . Det har blivit alltmer tydligt att Folkhälsomyndigheten med Tegnell är de enda man behöver lyssna på . I början av pandemin visste man ju inte vilken av alla hundratals självutvalda experter som var värda att lyssna på.
Och visst har de rätt i att de höga dödstalen tyvärr inte hade kunnat stoppats av någon form av utegångsförbud eller skolstängningar . Att smittan kommit in på äldreboenden är pg.a. den dåliga och otrygga arbetssituationen orsakad av en okänslig högerpolitik som Sverige drivit under de senaste 20-30 åren inom vården , även Socialdemokraternas vårdpolitik har varit alldeles för högerinriktad .
En stor del av de anställda inom vården har otrygg anställning och låg lön med timanställningar, och en stor andel är också utlandsfödda. Många av dessa har en arbetsmoral som gör att de ofta går till jobbet även när de borde ha stannat hemma, och är knappast sådana som rattar in P1 14.00 varje dag för att höra de senaste råden från FHM. Detta har troligen varit en faktor för de höga dödstalen i Sverige .
Citera
2020-05-23, 19:45
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
En kommentar, man bör ju räkna med att en del dör i diverse sjukdomar, som inte får adekvat vård/operation pga Corona, så siffran gällande Coronaoffer + övrigt blir nog inte rolig att läsa framöver.

Precis.

Och då tittar vi på överdödlighet om 9-12 månader, och ser hur bra det gått - eller inte.

Då Italien fick lägga till 19 000 igår, så hoppas man ju att vi om ett år ser att det gått bättre här och i andra länder.
Citera
2020-05-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Jag blir mäkta imponerad över alla bortförklaringar av Coronadöden i Sverige. Tegnell skulle säker kunna bortförklaringa sex miljoner döda i nazisternas koncentrationsläger.
”Många var äldre med underliggande sjukdomar och skulle ändå dö snart...”

Korrekt, och dom skötte varken hygien eller kostcirkeln.

Det är en teknik, naturligtvis, att kommentera kritik med "Vad exakt hade vi kunnat göra som hade förändrat så mycket?"
Citera
2020-05-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bröd, skådespel och dimridåer.

I praktiken tror jag att det ligger en mycket cynisk kalkyl bakom.

Man offrar hellre 1% av av befolkningen, varav många tillhör de svagare grupperna, än gör en partiell nedstängning, sätter in karantän, smittspårar osv. Det senare kostar för mycket pengar och det saknades resurser redan innan. Tycker de senaste två veckorna ändå att det blivit väldigt uppenbart att Denmark, Norge och Finland som vi faktiskt kan jämföra oss med, har köpt sig väldigt mycket tid. Kan de hålla i det hela några månader till kan de faktiskt klara sig tills vi har vaccin. De här länderna har inte haft några rapporterade dödsfall senaste dagarna. Skillnaden mot Sverige är gigantisk. Jag vet inte vad som skulle kunna ske som gör att Sverige kommer bättre ur det här. Faktum är ju att inte ens ekonomin klarar sig särskilt mycket bättre i Sverige, eftersom vi är ett litet exportberoende land, så vår öppenhet ger inte så stor boost åt ekonomin som man skulle kunna tro. Det är mest inom servicenäringen som pizzabagare och krogar man har tjänat på det hela, men hur stor andel utgör de för vår BNP eller bytes- och handelsbalans? Det är försvinnande små siffror vi pratar om i sammanhanget.
Det är just som du säger. Det ser ut att det är helt enkelt acceptabelt att offra en del av befolkningen i Sverige. Det är ju bara siffror. Det måste vara någon kulturell skillnad, jag tror att här i Finland medien skulle ha korsfäst regeringen, FHM och alla inblandade länge sen om de hade försökt något liknande. Ibland känns det att svenska journalister är ganska snälla, eller kanske är de bara blodtörstiga i Finland
Citera
2020-05-23, 19:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-har-ar-en-stad-som-slutat-folja-tegnells-presskonferenser/

Alex Schulman påstår att Stockholmarna slutat intressera sig för Corona och Tegnells presskonferenser och springer ute som aldrig förr. Någon som bor i Stockholm som kan bekräfta detta?

Jag tycker också att det verkar så. Det är väl då man ska bli orolig på riktigt. Risken är ju att det blir proppen ur s.a.s. Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur folk tänker. Många har uppenbarligen en väldigt deterministisk livssyn. Att man inte kan påverka sitt liv.
Citera
2020-05-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Svara på frågor fritt vad han själv tycker.. skulle vara intressant.
Inte vad nån annan har skrivit åt honom när han sitter i garderoben.

Vad han själv TYCKER?

Hur är det mer intressant än vad någon annan tycker? Läs lite ledarsidor om tyckande är så kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in