2020-05-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Överdödligheten från mars20 till exempelvis mars21 i respektive land blir intressant att se. Det är ju uppenbart att pandemin kommit olika långt i olika länder, och just nu utifrån olika samhälleliga strategier.

När tror du att den informationen kommer att publiceras?
Citera
2020-05-23, 18:39
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Sweden is pretty unique, it stands in the top ten for deaths per 1,000,000. I also wouldn’t claim hospitals collapsing to the point of both triage and pre-triage is an indicator of success. We will see what happens as countries re-open, but I have faith in the Hammer and the Dance.

The big question-mark is what happens here when a second wave comes?

Do you see any inconsistencies in reporting of deaths between countries, and do you think there’s a value in looking a deaths/infected using anti-bodies as an indicator of the latter?
Citera
2020-05-23, 18:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram

Varför är det meningslöst?
Därför att eventuellt virusinfekterade ickesjuka eller mindre sjuka kommer ofta ha låga virusmängder, och kan missas (falskt negativa).

Den som är positiv vid provtagning kan mycket väl vara smittfri när provsvar kommer 1–2 dagar senare. Den som var negativ däremot då kan ha smittats.

Den som är positiv kan redan ha smittat ned sin omgivning, och isolering får därför begränsat värde.

Graddn av pågående smittsamhet i en befolkning mäts enklare med antal coronabekräftade vårdsökande sjuka som måttstock.
Citera
2020-05-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dags för löfven att hålla pressträff på måndag med skrivna manus och skrivna frågor?

Ja, skulle tro att det blir pressträff med honom då det kommit en del kritik mot svenska strategin på sistone, samt vi passerar 4.000 döda. Dock tror jag som du, att allt blir extremt skriptat, dvs förberedda frågor, inget spontant...
Citera
2020-05-23, 18:43
Medlem
9 av 10 som avlidit är över 70 år. Hälften av dessa bor på äldreboende. Jag förstår inte riktigt faran för oss övriga. Jag litar inte heller på statistiken över döda. Det rör sig ofta om människor som redan var döende. Hade dom viruset i kroppen men det var inte det som dödade dom? Dock anges covid-19 som orsak eftersom det fanns i kroppen. Jag spekulerar bara. Fullt möjligt i en del fall.
Citera
2020-05-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, skulle tro att det blir pressträff med honom då det kommit en del kritik mot svenska strategin på sistone, samt vi passerar 4.000 döda. Dock tror jag som du, att allt blir extremt skriptat, dvs förberedda frågor, inget spontant...
Hahaha, spontanitet är bättre än eftertänksamhet och analys. MTV- typ?
Citera
2020-05-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste väl ändå förstå att om smittspridningen i samhället minskas betydligt av en lockdown får det en direkt effekt på antalet smittade ute i samhället. Detta i sin tur leder till att färre som arbetar med äldre blir smittade ute i samhället varför detta då leder till färre smittade som bor på äldreboenden.

Och hur länge tänkte du man skulle springa o gömma sej för viruset?
Det är ju inte så det kommer försvinna😀
Citera
2020-05-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Do you see any inconsistencies in reporting of deaths between countries, and do you think there’s a value in looking a deaths/infected using anti-bodies as an indicator of the latter?

Every country has different methods of reporting their deaths. One country doesn’t include clinically diagnosed deaths whereas other countries might, for example. Then the amount of missed deaths vary based on country.

Yes. I believe if you can find the true number of deaths, then x100 will give a rough estimate on infections. The lethality of the virus will vary based on hospital collapse and demographics infected, so it won’t be precise — but it should get you most of the way.
Citera
2020-05-23, 18:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Du kanske skall byta umgängeskrets (jag känner INGEN som blivit sjuk...).
Nä, tänker inte byta umgängeskrets för detta.

Den här damen har jag inte träffat på ett bra tag. Hennes barn förstår inte var hon kan ha fått det ifrån eftersom hon har hållit sig hemma och har haft hjälp att handla (möjlig smittkälla?). Hennes barnbarn hälsade på henne för ett litet tag sedan men hon stod utanför och hennes nu sjuka mormor stod på sin balkong.

De flesta jag känner som har blivit sjuka bor inte i samma stad (utom två) och om jag eller mina närmaste skulle bli sjuka så beror det inte på dem.
Citera
2020-05-23, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag har gått närmast fanbäraren i förstamajtåget.

Precis. Så man kan nästan säga att
den slog hårdare eftersom vi var färre
Nej. Dom bakteriella.
En bakteriell pneumoni som uppstår parallellt med Corona bör bekämpas med antibiotika.

Det var inte det du skrev Bättre kan du.
Citera
2020-05-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Som jag förstår det är denna pandemi bara i sin början. Återkom 2022 så kan vi diskutera dödssiffror.
Normalt räknar man döda per år eller säsong varför ska vi göra annorlunda med Corona?
Citera
2020-05-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Och hur länge tänkte du man skulle springa o gömma sej för viruset?
Det är ju inte så det kommer försvinna😀
EXAKT. Detta virus kommer finnas kvar i åratal och något vaccin kommer vi högst troligen inte se än på väldigt länge. Ska vi stänga ned samhället i flera år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in