2020-05-23, 18:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men vi tycks ju ha dubbelt så många döda som ex Finland även under vanliga åren..

I Sverige ca 90.000 döda per år. I Finland ca 49.000 döda per år.

Det är riktigt - och det beror på att det finns dubbelt så många svenskar som finländare.

Sverige: 10 miljoner invånare

Finland: 5,5 miljoner invånare
Citera
2020-05-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Mer fakenews strategi och försök till bortkollring av korten.

Om man räknar bort de som dött på äldreboenden, varför man inte ska räkna dem måste man vara iskall inhuman för att begripa?, så har Sverige i alla fall dubbelt så många döda som resten av Norden ihop.

Varför säger du att det är fake news?
Citera
2020-05-23, 18:14
Medlem
Detta verkar helt normalt trots allt folk dör ju ändå och de flesta döda i Covid 19 är gamla eftersläpningar.
Citera
2020-05-23, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara som jämförelse :

-4000 döda i corona i sverige, resultat : en axelryckning, msm svamlar på, inga kritiska frågor !

-Paolo Roberto köpte sex, resultat : hans huvud på ett fat, msm går bananaz, röster höjs för skärpta straff !

Så fucking tragiskt. Är det möjligt att det finns en massa blinda människor som inte ser det?

Paolo äckligaste människa på jorden. Reagera reagera!!!!!!!
Tegnell: nåväl, han gör bara sitt jobb eller ?!?!?!? Plus mamman dog (ähhhhhhhhhhhhhh????)

Javisst, samma jobb som Goebbels gjorde en gång i tiden.
Citera
2020-05-23, 18:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Personen jag pratade med tyckte vi lyckats med ekonomin under corona som han tyckte var det viktiga. Jag svarade att om man bara kallt räknar utgifter och inkomster och har avsaknad av all empati och framförhållning för sin egen ålderdom så har han väl rätt. Det är bara att börja skjuta av de tärande. Undra vad nästa grupp blir? Handikappade?

Genom sossarnas beslut om att försämra LSS så har väl redan folkmordet mot handikappade startat i Sverige.
Citera
2020-05-23, 18:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag tycker det är mer läskigt att folk ens är villiga att tänka sig ta ett påskyndat vaccin, inte bara skulle det vara det första vaccinet någonsin mot ett Corona virus, det kommer bli testat i ett par månader vilket normalt kräver år för att försöka förstå alla långsiktiga bieffekter vaccinet kan ha. Jag ställer mig sist i kön för ett vaccin som giriga läkemedelsföretag som troligen får Boeing att se ut som änglar tagit fram.

Beror på hur stor risken är att bli sjuk av det levande viruset. Ser det som en riskkalkyl och om risken är mindre med vaccin så är jag beredd att ta det.

Tengele var ju villig smitta ner 60 procent med ett nytt virus så ett vaccin som testats ett halvår känns mindre riskfyllt än covid19.
Citera
2020-05-23, 18:17
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men vi tycks ju ha dubbelt så många döda som ex Finland även under vanliga åren..

I Sverige ca 90.000 döda per år. I Finland ca 49.000 döda per år.
Sverige har ca dubbla befolkningsmängden jämfört med Finland.

OnT: Att jämföra sverige med Italien, Brasilien och Spanien är inte helt enkelt.
Det mest rättvisande är att jämföra med övriga nordiska länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-en-fruktansvard-situation-vi-har-hamnat-i/

“Jag är väldigt tveksam till att vi hade kunnat göra så väldigt mycket mer, för den väldigt komplicerade verksamheten som finns där, där det finns så många olika aspekter man skulle kunna skärpt upp. Det är väldigt vanligt att man kommer med den kritiken, och säger att om vi hade stängt ned så hade man kunnat göra mycket innan, men när jag ställer frågan om vad, exakt, vi skulle kunnat ha gjort som hade förändrat så mycket så får jag inte så många svar längre.”

1) Lockdown
2) Contact Tracing + Mass Testing
3) Proper use of masks and education on how to use them if required
4) Quarantine for an entire household if a member of the household is infected

There’s four right there, FittTegnell. Fucking idiot.
De metoder användes av de smarta länder
Tyskland, Sydkorea,Tyskland, Island,Turkiet med mera och kommit långt . De har mycket lågt dödstal och nytt fall. De har öppnat samhället och fortsätter öppna .
Utan lockdown
Munskydd och effektiv kontakt spårning kan rädda minst 50% oskyldiga människoliv .
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Kallar du min far för skröplig din jävla..

Min far som jobbat hårt sen han var 16 år, och nu är 75. Vad har du gjort för samhället fjolla?
Jag har gått närmast fanbäraren i förstamajtåget.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Panamainfluensan 1993 är intressant. Halvtomma skolor och arbetsplatser. Men dagens vuxna har glömt bort de dödstal som uppstod.

Sveriges befolkning var också mindre på den tiden.
Precis. Så man kan nästan säga att
den slog hårdare eftersom vi var färre
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du ska alltså behandla en viral lunginflammation med antibiotika? Och tro att du botar den? Omvärlden är nog otroligt glad om du inte jobbar inom sjukvården.
Nej. Dom bakteriella.
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror redan att vi har lärt oss att COVID-19 lunginflammationer inte har någon hjälp av antibiotika...
En bakteriell pneumoni som uppstår parallellt med Corona bör bekämpas med antibiotika.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja

Det enda man borde ha stoppat från början var inflygningen av nya smitthärdar

Men att gamla dör, har dött och kommer att dö vid framtida säsongsinfluensor är bittert och oundvikligt.

Säsongsinfluensa är det ju möjligt att vaccinera sig emot. Dessutom är dödligheten för influensa bara en tiondel jmf med Covid 19, om ens det för de som blir smittade...

Ett misstag var också att jämföra med influensa, när det egentligen inte finns några likheter förutom viss inledande symtom. Det här är SARS 2.0. Inget annat.
Citera
2020-05-23, 18:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Rätt galet att han säger så nu efter att faktiskt visade lite ödmjukhet i Skavlan för nån månad sen när han erkände att de hade kunnat göra mer i början. Känns som det inte bara är alarmisterna i denna tråd som står för ryggdunkande som jag sett många skriva

Först och främst testa mer direkt som mängder av andra mindre avancerade länder än Sverige gjort. Karantän och tester för inresande direkt. Fortsätt testa. Testa mkt vårdpersonal, främst inom äldrevården. Bara dessa grejer hade gett en mer långsam smittspridning och mindre död. Men känns som de snöade in på flockimmunitet rätt tidigt när de insåg hur de klantat till det i början.

Orkar inte ens gå in FHM:s förnekande av asymtomatisk smitta och munskydd...

Personligen tror jag att ett U-land har väldigt mycket bättre förutsättningar att stänga ner sina gränser än ett liberalt skitland som Sverige. I U-länder har man oftast stenhård kontroll och ett starkt försvar samt polisväsende som kan stänga gränserna.
I Sverige har vi ett nästan obefintligt gränsskydd, ingen stark polismakt eller försvar.
Egentligen som jag har sagt tidigare så hade Sverige aldrig någon chans till att stänga ner våra gränser.

Se bara vad som hände i asylkaoset 2015.
Citera
2020-05-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du är medveten om att vi har stängt ner halva Sverige?
Hur många hade dött annars tror du?
Vad är din poäng, att vi har stängt ner i onödan?

Men nu förstår jag inte. Nyss lät det ju som så att vi inte har gjort NÅGONTING för att stävja det här jäkla viruset. LOCKDOWN skulle ha varit det enda rätta.

Nu säger du att halva landet är stängt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in