2020-05-23, 18:20
Medlem
Dags för löfven att hålla pressträff på måndag med skrivna manus och skrivna frågor?
Citera
2020-05-23, 18:20
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Säsongsinfluensa är det ju möjligt att vaccinera sig emot. Dessutom är dödligheten för influensa bara en tiondel jmf med Covid 19, om ens det för de som blir smittade...

Ett misstag var också att jämföra med influensa, när det egentligen inte finns några likheter förutom viss inledande symtom. Det här är SARS 2.0. Inget annat.
Nej

Titta till exempel på säsongsinfluensan 1993 som hade fler döda än Coronan i april

Finns i mitt tidigare inlägg och som dansk press rapporterat om
Citera
2020-05-23, 18:21
Medlem
Norge och Danmark och Finland rapporterar inga dödsfall längre.
Sverige rapporterar 67 dödsfall idag.
Byt strategi snarast annars det fortsätter med samma tema ett bra tag till.
Citera
2020-05-23, 18:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det finns sedan lång tid tillbaka väldigt många smittsamma sjukdomar på jorden tror aldrig ALLA har blivit allvarligt sjuka av någon av dessa så varför skulle det ha skett nu? Tror förövrigt att detta Corona virus är lika smittsamt som tidigare corona virus och vanlig influensa.

Som jag förstår det är denna pandemi bara i sin början. Återkom 2022 så kan vi diskutera dödssiffror.
Citera
2020-05-23, 18:23
Medlem
Gusselbys avatar
Ok, nu är det ytterligare en i nära bekantskapskretsen som är sjuk i Covid-19 och ligger nedsövd kopplad till respirator. 80 år, kvinna, halvblind men annars tidigare frisk utomhussportare från Västra Götaland. Ingen vet var hon kan ha fått det ifrån.
Är förvånad över att nu känna så många som blivit sjuka.
Citera
2020-05-23, 18:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Varför säger du att det är fake news?

För att det är nyheter i syfte att försöka förminska de faktum att vi har ett ganska stort antal äldre som dör i förtid på grund av Covid-19.

" folk dör i alla fall... inget att se här, cirkulera...?"
Citera
2020-05-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är riktigt - och det beror på att det finns dubbelt så många svenskar som finländare.

Sverige: 10 miljoner invånare

Finland: 5,5 miljoner invånare

Jo, jag förstår det.

Jag förstår inte vad all denna yl om hur man tar livet av folk på äldrevården kommer ihåg om nu siffrorna visar att det inte stämmer.
Citera
2020-05-23, 18:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nej

Titta till exempel på säsongsinfluensan 1993 som hade fler döda än Coronan i april

Finns i mitt tidigare inlägg och som dansk press rapporterat om
Vad går du då på för siffror?

Vad jag kan utläsa dog 755 personer 1993 och det är ju fördelat över hela influensasäsongen, dvs mellan v 40 - v 20. Under april i år dog mer än 2 000 personer av covid.

Hur får du ihop att säsongsinfluensan skördade fler liv?
Citera
2020-05-23, 18:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Säsongsinfluensa är det ju möjligt att vaccinera sig emot. Dessutom är dödligheten för influensa bara en tiondel jmf med Covid 19, om ens det för de som blir smittade...

Ett misstag var också att jämföra med influensa, när det egentligen inte finns några likheter förutom viss inledande symtom. Det här är SARS 2.0. Inget annat.

Ett klokt inlägg!
Tyvärr verkar det fortfarande finnas personer som tror att COVID-19 är bara en vanlig influensa.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
För att det är nyheter i syfte att försöka förminska de faktum att vi har ett ganska stort antal äldre som dör i förtid på grund av Covid-19.

" folk dör i alla fall... inget att se här, cirkulera...?"

Det är tragiskt! Men Sverige är inte unikt alls, skulle snarare vilja säga att Sverige lyckats bra med att låta vården jobba utan rejäl överbelastning. Hur det blir nu när länder öppnar upp igen, vi får se...
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Personligen tror jag att ett U-land har väldigt mycket bättre förutsättningar att stänga ner sina gränser än ett liberalt skitland som Sverige. I U-länder har man oftast stenhård kontroll och ett starkt försvar samt polisväsende som kan stänga gränserna.
I Sverige har vi ett nästan obefintligt gränsskydd, ingen stark polismakt eller försvar.
Egentligen som jag har sagt tidigare så hade Sverige aldrig någon chans till att stänga ner våra gränser.

Se bara vad som hände i asylkaoset 2015.

Du har bra poänger och jag håller med om att Sverige känns rätt nedmonterat på många ställen.

Men samtidigt införde vi ju inreseförbud i mars, men bara för länder utanför EU. Om alla vetat att det krävdes karantän vid inresande så hade det nog droppat rejält även bland folk från EU-länder. Att isolera och testa inresande svenskar hade vi ändå fixat om vi verkligen velat, tror jag!
Senast redigerad av RoyalTrash 2020-05-23 kl. 18:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ett hedervärt beslut - men kan visa sig tyngre i praktiken än du anar. Det är inte lätt att ta hand om demenspatienter hemma..

Utgår du ifrån mina kommentarer härinne att mina föräldrar är dementa

Om ett år slutar jag med "dagjobb" och lever som landlord. Vi har jobbat mot detta mycket pga. vi vet att vi kommer få ta hand om föräldrar när dom blir äldre och det går inte om man jobbar 9-5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in