2020-05-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är vågat, att ha dina bostadspengar i aktier. Det är ju garanterat så, lagen om alltings jävlighet, att precis när du ska köpa bostaden så dippar dina aktier. Jag tror det är bättre åt andra hållet, bostad först, när lånet är ganska amorterat, börja med aktier.

Jag håller med i teorin. Den ekonomiska oskickligheten inleddes när jag belånade kontot strax före kraschen, så varför skulle jag ha bättre timing nästa gång. Nu har mitt konto hur som helst dippat så mycket att jag istället höjt risken ännu mer. Hade blivit om möjligt ännu mer knäckt om jag ställde mig vid sidan nu och börsen tog igen allt på nytt.

Finns ju ett alternativ också att låna det mesta när vi ska köpa och ha kvar aktierna. Blir högre ränta förstås. Får se hur jag gör.
Citera
2020-05-23, 01:11
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Själv är jag helt dum i huvudet. Ända sedan jag missade TSLA på 350$ och fegade ur för att den var på 425 när jag väl kom till skott så har det grämt mig att jag inte fått vara med på NASDAQ-surgen. Har väntat och vänta på att Nvidia ska dippa till ett pris som det inte vrider sig helt i magen av. Nu kunde jag inte hålla mig längre, så jag går in på ATH fredag innan stängning. Efter 34%+ på en månad och 12%+ på en vecka. Så ni kan ju tacka mig sen nästa vecka när den sjunker som en sten och guldlägena uppenbarar sig. Det är lite av en naturlag i mitt fall.

Ja, jag har druckit några öl. Gränserna mellan investering och sportbetting suddas ut efter några kalla.
När folk sitter hemma i karantän så äter och dricker de, surfar på internet och kollar på Netflix samt nätshoppar.

Har tankat på Intel, Visa, Coffee Holding Co, Textron, RICK och några alkoholaktier samt några REIT's.
Citera
2020-05-23, 10:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
När folk sitter hemma i karantän så äter och dricker de, surfar på internet och kollar på Netflix samt nätshoppar.

Har tankat på Intel, Visa, Coffee Holding Co, Textron, RICK och några alkoholaktier samt några REIT's.

Hur mycket plus är du?
Citera
2020-05-23, 17:09
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Guldmynt känns trevligt att ha hemma. Jag hade själv gamla Engelska Sovereigns, vill minnas att det är 7 gr guld i dem, går att köpa i myntaffärer. Jag köpte 30st första gången ca 1990 när hela Sverige svajade ekonomiskt. De kostade 720 kr/st då. Sedan stod de totalt stilla i 18 år... Guld var en ofattbart dålig investering, 1980/90-talet är eran när alla gick över till börsen. Sedan kom det äntligen en ny topp och jag sålde kanske kring år 2008? Fick 1200 kr/st. Nu står de i 3000 kr, men jag säljer alltid för billigt.

Kan man lära sig något av denna historia? Att man måste ha tålamod. Och att ingenting är säkert. Inte ens guld.

Jag trodde att jag skulle behöva vänta måånga år innan jag såg någon större ökning på mitt fysiska guld. Tänkte att det var mer en kul grej att visa barnbarnen. Hade definitivt tur med timingen. Har dock inte sålt något än, men det kliar lite i fingrarna med tanke på dagens priser. Vet inte om det är tålamod eller snålhet som håller mig tillbaka.
Citera
2020-05-23, 17:14
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be

Sålde både mina Intel och AMD alldeles för tidigt. Likt Nvidia så letar jag lägen att köpa in mig igen, men lättare sagt än gjort med tanke på hur hypeade de där aktierna är. Dessa köp är tänkt som kortsiktiga sådana från sin sida då med andra ord?
Citera
2020-05-23, 20:27
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Givet att det inte är tänkt att alla äldre skall flytta till avfolkningsbygder så återstår problemet med att hitta alla dessa mindre och billigare boenden.

Mindre och billigare boenden är attraktiva för fler grupper. Jag har själv varit med på några budgivningar där pensionärer trissat upp priser på lite mindre objekt till en nivå som gjorde att jag inte kunde räkna hem någon vinst på att flytta. Priserna hamnade ibland på en nivå som torde ätit upp det mesta av pensionärernas vinst. Troligen var deras främsta drivkraft för bostadsbytet inte vinsten utan ett bekvämare liv.
Lån för att köpa aktier vid en Corona krasch kan vara en god ide. Lån som strategi för att överleva som pensionär är inte en god ide.

Få vår så offensiva som jag under coronadippen. Bara korkat att jag inte maxade superlånet på Avanza också.. Hmmm. I efterkott är det lätt att veta hur man skulle ha gjort.

Fast nu vet jag varken ut eller in. Tror jag avvaktar tills i höst..
Citera
2020-05-23, 21:44
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Sålde både mina Intel och AMD alldeles för tidigt. Likt Nvidia så letar jag lägen att köpa in mig igen, men lättare sagt än gjort med tanke på hur hypeade de där aktierna är. Dessa köp är tänkt som kortsiktiga sådana från sin sida då med andra ord?
REIT's och Pref har jag som högutdelare med syfte att få mer pengar för små spontana testköp. Coffe Holding säljer jag när den är 30-40% plus eftersom att den är cyklisk och aldrig kommer att bli så mycket större. RICK förväntar jag mig ökar till nära det dubbla efter Corona och den har en ganska okej tillväxt historiskt och samma sak gäller mina Airbus.
Citera
2020-05-23, 21:56
Medlem
tazzos avatar
Är det läge att gå in i Scandic, eller tror ni den faller mer?
Citera
2020-05-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
En bostad binder en ju till en plats. Har man pengarna på börsen istället kan man ju flytta runt och göra vad man vill i övrigt.

Fast man måste ju ändå bo någonstans och då hellre i en trevlig bostad som man kanske kan belåna mera om man är duktig på att investera. Flytta runt brukar kosta mer pengar i längden och vara slitsamt.
Citera
2020-05-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Är det läge att gå in i Scandic, eller tror ni den faller mer?

Daytrada den kanske, men skulle inte köpa långsiktigt innan de gjort sin NE.
Citera
2020-05-23, 23:43
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VZY
Tror Swedbank är ganska så rökt, väntar själv på runt 70 ish på Swedbank, håller inte det lär det bli ganska så blodigt. Nästa stop lär bli 24 kr/styck.
https://imgur.com/a/lRD3k93

Absolut förstår hur du tänker kring TA - och bara den ser dålig ut som du visar.

När fundamenta kommer in i bilden att den svenska banksektorn sitter taskigt till så kommer Swedbank offras till förmån för SEB/Investor.
Personligen skulle jag inte gå in i Swedbank öht utan istället hoppas på att SEB / Investor rasar kraftigt då jag tror att de kommer överleva trots allt som händer.
Sedan är frågan huruvida de stryps eller ej.
Mer och mer uppdagas om konflikten mellan svenska industrialister och mer eller mindre övriga världen (ff Trump).

Läs om Trump och hur han jagar på fam W , Ericsson, A - C i Kina osv.
P.g.a att Ericsson, helt öppet nu, avlyssnat praktiskt taget halva jorden och däribland US och att Trump belyser det tror jag kommer få konsekvenser för svensk del.

Därav anser Mike Pompeo Ericsson vara ett ’threat to national security’.
För vem ger de infon först?
Klart är att Trump inte fått kontroll över CIA, FBI osv. De agerar helt på egen hand, likaså FED.

Gamla nyheter (US vill köpa upp 5G företagen i Norden - Ericsson och Nokia för att mota Huawei) - vad händer efter ?
- förslag om att förstatliga företag...

https://www.google.se/amp/s/www.washingtonpost.com/national-security/barr-warns-against-chinese-dominance-of-5g-super-fast-networks/2020/02/06/1da26794-48ec-11ea-9164-d3154ad8a5cd_story.html%3foutputType=amp

Sverje sitter med pungen i skruvstädet vad det verkar, Corona eller inte.
Citera
2020-05-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Absolut förstår hur du tänker kring TA - och bara den ser dålig ut som du visar.

När fundamenta kommer in i bilden att den svenska banksektorn sitter taskigt till så kommer Swedbank offras till förmån för SEB/Investor.
Personligen skulle jag inte gå in i Swedbank öht utan istället hoppas på att SEB / Investor rasar kraftigt då jag tror att de kommer överleva trots allt som händer.
Sedan är frågan huruvida de stryps eller ej.
Mer och mer uppdagas om konflikten mellan svenska industrialister och mer eller mindre övriga världen (ff Trump).

Läs om Trump och hur han jagar på fam W , Ericsson, A - C i Kina osv.
P.g.a att Ericsson, helt öppet nu, avlyssnat praktiskt taget halva jorden och däribland US och att Trump belyser det tror jag kommer få konsekvenser för svensk del.

Därav anser Mike Pompeo Ericsson vara ett ’threat to national security’.
För vem ger de infon först?
Klart är att Trump inte fått kontroll över CIA, FBI osv. De agerar helt på egen hand, likaså FED.

Gamla nyheter (US vill köpa upp 5G företagen i Norden - Ericsson och Nokia för att mota Huawei) - vad händer efter ?
- förslag om att förstatliga företag...

https://www.google.se/amp/s/www.washingtonpost.com/national-security/barr-warns-against-chinese-dominance-of-5g-super-fast-networks/2020/02/06/1da26794-48ec-11ea-9164-d3154ad8a5cd_story.html%3foutputType=amp

Sverje sitter med pungen i skruvstädet vad det verkar, Corona eller inte.

När Danmark inte ville sälja Grönland slutade det med att jänkarna blev ledsna. Denna vända med Ericsson och Nokia lär väl ha ungefär samma utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in