2020-05-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
De sa vel at de oppfattet ham vel som samarbeidsvillig. Men jeg tenker de taktisk ville vente med lange avhør til lengre uti varetekten for å skape usikkerhet omkring evt ransakingsfunn og forklaringer fra medsammensvorne, og derved økt sjansen for at han sprakk i avhør. Så ble han overraskende løslatt, og den muligheten glapp.

Det er lite snodig formulering. Og spørsmålet i seg selv, noe som ikke stemmer helt.

"Det er gjennomført et kort avhør av siktede på pågripelsesdagen, og vi har planlagt nye avhør og satser på at det vil la seg gjennomføre fremover."
Citera
2020-05-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Avvik i forlaringer peker mot han. (14:33)

Fotavtrykk fra en sprox-sko er funnet på åstedet og politiet hevder det er funnet biologiske spor som beviser at disse avtrykkene ble laget etter at Lisbeth ble utsatt for det som politiet mener at kan være et drap.(16:21)

Fra krimpodden her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mMB6x/paagripelsen-hoer-foerste-episode-i-krimpodden-om-loerenskog-saken-naa

Det ble også nevnt i krimpodden at spor på åstedet var todelt: Noen spor peker i retning av kidnapping (strips, brev, konvolutt) og andre spor kunne kobles til et mulig drap.

2 typer spor:
En type spor som viser hva som faktisk har skjedd, og en type spor som er plassert der for å villede.

Det er også intervju med flere:
Bl.a.:
Intervju med en som sa at det første som slo han var konedrap. Vedkommende kontaktet politiet og fortalte om ting fra fortiden.

Intervju med en niese av Tom og Lisbeth.

Om det fetade: Da tenker jeg at det ev ble funnet biologiske spor oppå slepespor og at det ble funnet sproxavtrykk oppå dette/disse biologiske sporet/sporene

I hvilken podkast kan man høre snakk om sprox-sko avtrykkene som ble laget etter at AEH ble utsatt for det som kan være et drap?
Citera
2020-05-23, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Hei. Etter hva jeg forstår, styrker dette hypotesen.
Ja, handlingen er planlagt, altså ikke en affekthandling.
Det finnes en siktet nordmann, som kan ha hjulpet til, både med å skape oppmerksomhet om TH og lyst til å presse ham for penger.
At TH ikke utlovet eller utlover dusør, trenger heller ikke skyldes at han er en kald fisk, som ikke savner kona si eller ikke er opptatt av sitt gode navn og rykte. Det kan jo også være at han føler seg litt sterkere nå, enn han gjorde på 90-tallet. Politiet frarådet ham mot dette opprinnelig. Og nå kan det virke såpass håpløst å finne forlengst forduftede østeuropeere, at han ikke ser et poeng i å utlove dusør.

Jeg foredler hypotesen litt.

Hypotese 3: EFH ble drept av profesjonelle, kriminelle østeuropeere, med tilknytning til Sverige. Handlingen ble planlagt i god tid. De drepte henne på stedet, og forventet at TH ville respondere med å utbetale penger umiddelbart.
RU bidro til at forbrytelsen skjedde gjennom, i kryptomiljøet, å fremstille TH som en svært rik person.
Det var meningen at han, som har krytpokompetanse, skulle ta kontakt med TH og bidra til at han fikk betalt.
Det meste skar seg fordi TH gikk til politiet. Så østeuropeerne skrinla saken.
En god stund senere tenkte de: «Kanskje vi kan få ut noen penger likevel» og sender avgårde en kryptert mail til Holden.

Jeg tror heller ikke på denne hypotesen. Jeg vil bare at dere som vet mer om saken enn meg, skal gjøre det dere kan for å motbevise hypotesen.
Ja, det har du rett i! Vi vet ikke hvor vidt TH er en "kald fisk" eller ikke. Jeg har ikke forutsetning til å bekrefte eller avkrefte det. Jeg forventer heller ikke en forklaring på det i media. Det har ikke nødvendigvis noe med skyldspørsmålet å gjøre.
Citera
2020-05-23, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CapDi
Har merket at folk nevner et intervju med Kapital. Hva var det som stod i dette?
Artikkelen i Kapital:
Citera
2020-05-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Etter det jeg kan skjønne når jeg har gått forbi der noen ganger og sett litt, skal det ikke være noe problem å rygge seg helt inntil inngangsdøren på det huset og være godt skjermet for røpende innsyn egentlig. En bil kan klare å blokkere for innsyn mot døren. Vinduer på enden av den blokka har ikke vinkel nok til å se inn mot inngangspartiet etter hva jeg kan bedømme. Det er etter hva jeg kan bedømme kun innsyn fra selve porten til eiendommen til det huset, fra forbipasserende der, og kanskje spesielt elektrikeren sitt hus som ligger i den retningen som har syn ned mot inngangspartiet, men det blir jo på lang avstand. Litt usikker om naboen i det brune huset fra sin 2 etg klarer å se over den høye hekken og inn mot inngangspartiet, men tror ikke det.

Som du ser her:
https://www.dn.no/anne-elisabeth-hagen/tom-hagen/krim/vg-hagen-familien-fikk-nytt-pengekrav-har-betalt-penger-for-livsbevis/2-1-648434

Det er en god del lenger avstand fra porten og til døren enn det ser ut som på bildet synes jeg. Parkeringsplassen foran huset er ikke så liten. Kan vel dreie seg om 30 meter ca kanskje...fra porten til inngangsdøren.
Hvis en varebil/SUV står med ryggen helt inn mot den inngangsdøren så ser ikke naboer og forbipasserende hva som skjer bak den bilen, når bagasjeluke også er med å skjermer for innsyn. Og det tar vel ikke særlig lang tid å lempe inn i bil. Det kan gå veldig raskt tenker jeg.

Jeg synes det virker utenkelig at noen skulle valgt å styre på baksiden av huset der, for det er ganske høye gjerder mot og gangsti hvor folk spaserer på, så tenk om man driver å lemper over gjerdet når det kommer forbipasserende, og det blir jo mye mer bæring og mer spor for man må gå i terrenget osv. Det er bare mine tanker om akkurat den biten.

Letteste og mest logiske løsning er å rygge seg inntil døren. Jeg ville anse det som ganske safe uten å bli lagt merke til. Åsted er vel som vi er kjent med også ganske rett innenfor den døren.

Takk for info, men ettersom jeg har forstått i media var det gangveien(grusveien) bilen ble rygget inn på, hvis den hadde rygget mot huset hadde den heller ikke blitt fanget opp av kamera.
Hvorfor skulle bilen rygge mot gangveien hvis den hentet noen fra foran garasjen. Da ville den vel fortest mulig kommet seg avgårde.
Det er så klart en mulighet for at bilen som ble fanget opp av kamera ikke hadde noe og gjøre med dette, men siden jeg forutsetter at sjåføren da hadde meldt seg til politiet høres det ikke riktig ut.

Det jeg også gjerne skulle visst var om det finnes en dør som går ut fra garasjen på motsatt side. Mener du at det er usannsynlig at AEH er fraktet ut fra denne siden?

Har studert mange bilder fra denne saken, men sliter med å finne ut hva som kommer etter hekken, og om det finnes en bakdør fra garasjen?
Citera
2020-05-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Men det du sier og tenker motbeviser på ingen måte min hypotese.

Vet ikke om det på dette tidspunkt har så mye for seg og engasjere privatetterforskere, men det han definitivt burde gjøre er å utlove dusør til tips som fører til oppklaring, det er flere grunner til det, først og fremst og få svar på hva som skjedde med kona hans gjennom nesten 50 år. I tillegg vil en slik avgjørelse være med på å svekke mistanken mot TH.
Så han har altså gode grunner til å åpne lommeboka.

Så blir neste spørsmål, selv om jeg leser at dette er vurdert av han siden høsten 2019, har han altså ikke gjort dette, det jeg kjenner at jeg veldig gjerne skulle hatt svar på er "HVORFOR"

Er TH så gjerrig at han ikke kan spandere småpenger på å få svarene på gåten, og hva sier dette om hvor opptatt TH er av penger dessverre. Hvor langt er en "onkel skrue" villig til å gå for å slippe og redusere formuen.

Er det verdt og leve med mistanken over seg resten av livet han har igjen. Finnes det i det hele tatt noen som helst forklaring på at TH ikke gjør dette?

Sånn sett er det veldig enkelt og forstå hvorfor politiet mistenker han, det er ikke sikkert det er han, men det er nok lenge siden politiet har stilt seg spørsmålet om hvor langt han er villig til å gå for hegne om formuen sin. Han trenger ikke være GM, men har avslører med dette hvor mye penger betyr for han.

Vil tro mange har sendt signaler til han om at han burde gjøre dette, men han står imot. Det er da jeg stusser når han fremstilles som familiekjær ektemann og far.
Tviler sterkt på dette, men kan være han er det, men tydelig at penger er det viktigste i livet til TH, noe som sikkert har voldt mye smerte for familien hans. Det er ikke det minste rart om AEH gikk lei av og leve med en gjerrigknark. Etter som årene gikk og han ikke engang sluttet og jobbe er det lett og forstå hennes frustrasjon.
Man kan si at AEH ikke hadde det ille økonomisk totalt sett, da ser man vekk fra at dette ikke var en vanlig mann, men en mann med en formue større enn de fleste.

Man kan undres over TH sin tankegang, tror han at han kan ta disse pengene med seg i graven. Hva er planen tro?
Citera
2020-05-23, 17:58
Medlem
Om e-poster med "hjelp*" til politiet.

Dagbladet papiravis i dag skriver at politiet har vurdert "at Hagens innspill inngikk i en bevisst villedning ...", og at de "oppfattet innspillene som et forsøk på å lede politiet i feil retning, og å avlede oppmerksomhet fra seg selv."

Videre skriver Dagbladet papir at politiet "skal ha oppfattet Hagen som både tverr og motvillig i avhør og øvrig kommunikasjon".

Jeg fant tilfeldigvis på nettet oppslag om et "arsenikkmysterium på Hamar" på 60-tallet. Legger lenker i spoiler om det er noen som er interesserte.

Citera
2020-05-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthseeker77
Når skal Adrtrt begynne å poste igjen mon tro? Mye bra.

Jeg følger fortsatt tråden. Det meste er spekulert i, og det er til tider mye ræl å brøyte seg gjennom.
Ser det er noen som mener jeg har løpt ærend for potensielle medvirkere. At jeg skal ha spredd rykter for å knekke TH. Det er jo litt artig, om ikke annet.

Men over til saken, politiet ser ut til å være på rett spor. Jeg forventer minst en pågripelse til.
Umulig å spekulere videre slik saken står nå. Det er kun politiet som sitter med fasiten, på det de ser ut til å mene er et klart bilde.
Citera
2020-05-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Dagbladet papiravis i dag skriver at politiet har vurdert "at Hagens innspill inngikk i en bevisst villedning ...", og at de "oppfattet innspillene som et forsøk på å lede politiet i feil retning, og å avlede oppmerksomhet fra seg selv."

Videre skriver Dagbladet papir at politiet "skal ha oppfattet Hagen som både tverr og motvillig i avhør og øvrig kommunikasjon".

Jeg fant tilfeldigvis på nettet oppslag om et "arsenikkmysterium på Hamar" på 60-tallet. Legger lenker i spoiler om det er noen som er interesserte.

Det er sikkert riktig at TH er sur og tverr i avhør, er vel en oppfatning jeg har hatt av han hele tiden. Som en surpomp som ikke gidder å bruke tid på ting som ikke interesser han. Men det gjør han ikke til morder av den grunn. Finnes mange middelaldrene surpomper her i verden.
Citera
2020-05-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Takk. Det var som jeg har trodd da. Han har ikke vært spesielt medgjørlig. Politiet uttalte seg på et spesielt vis da TH satt i varetekt. De "håpet" at avhør ville la seg gjennomføre. Det smakte litt merkeligt.
Citera
2020-05-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anmsu
TH er funnet død.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tom-hagen-selvmord/3423941679.html

"Det var forbipasserende som lørdag ettermiddag meldte fra om observasjon av en livløs mann i en bil som sto parkert utenfor et hus i Kjennveien i Lørenskog. Ambulanse og politi ble tilkalt, og det ble satt i gang hjerte og lungeredning. mannen ble konstatert død på stedet av lege. Den døde mannen er nå identifisert som siktede Tom Hagen fra forsvinningssaken på Lørenskog."

Det hadde jeg aldri trodd.

Og det er vel ikke sant heller.
Citera
2020-05-23, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där låter ju inte trevligt. Norge sålde ut sin OL-investerare? Eller sökte man efter nån som var girig nog att svälja betet?

Finns det substans kring det där? Personliga problem?
Det vet jeg ikke, men i tilfellet så var det for over 30 år siden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in