2020-05-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Hvis man antar at AEH kjente sin gjerningsmann, (noe som ville gjøre det enklere å gjennomføre denne handlingen uten at hun gjorde motstand/skrek) kan det være relevant at GM befinner seg i miljøet datteren en kort periode vanket i.
Det kan tenkes at hun åpnet døren, så denne mannen som hun engang kjente via datteren og ikke engang ble redd, bare nyskjerrig på hvorfor han oppsøkte henne.

Sitter og ser på tegninger fra huset og tomten, når media skriver at denne mistenkelige bilen som rygget opp denne gangveien antar jeg at de mener grusveien som går forbi hus og garasje.

Forutsetter at sjåføren hvis han ikke var innblandet i saken hadde meldt seg for politiet. Det er vanskelig og se på bildene om det er lett og bære en person bak garasjen og inn i en bil som står der uten å bli sett. På motsatt side av denne gangveien er det blokkleiligheter som jeg antar ville ha gode muligheter for å få med seg hendelsen. Så hvis hun ble fraktet vekk i denne bilen har jo GM hatt flaks også, sett at det sto en på terrassen og røykte da dette pågikk.

Jeg tror derfor at det må ha vært en annen person som holdt øye med blokken mens dette pågikk. Det går en tujahekk ved denne gangveien. For dere som bor i nærheten, er det gjerde etter denne tujahekken, eller er det bare og frakte et lik fra baksiden av garasjen og rett inn i en bil som står klar.

Etter det jeg kan skjønne når jeg har gått forbi der noen ganger og sett litt, skal det ikke være noe problem å rygge seg helt inntil inngangsdøren på det huset og være godt skjermet for røpende innsyn egentlig. En bil kan klare å blokkere for innsyn mot døren. Vinduer på enden av den blokka har ikke vinkel nok til å se inn mot inngangspartiet etter hva jeg kan bedømme. Det er etter hva jeg kan bedømme kun innsyn fra selve porten til eiendommen til det huset, fra forbipasserende der, og kanskje spesielt elektrikeren sitt hus som ligger i den retningen som har syn ned mot inngangspartiet, men det blir jo på lang avstand. Litt usikker om naboen i det brune huset fra sin 2 etg klarer å se over den høye hekken og inn mot inngangspartiet, men tror ikke det.

Som du ser her:
https://www.dn.no/anne-elisabeth-hagen/tom-hagen/krim/vg-hagen-familien-fikk-nytt-pengekrav-har-betalt-penger-for-livsbevis/2-1-648434

Det er en god del lenger avstand fra porten og til døren enn det ser ut som på bildet synes jeg. Parkeringsplassen foran huset er ikke så liten. Kan vel dreie seg om 30 meter ca kanskje...fra porten til inngangsdøren.
Hvis en varebil/SUV står med ryggen helt inn mot den inngangsdøren så ser ikke naboer og forbipasserende hva som skjer bak den bilen, når bagasjeluke også er med å skjermer for innsyn. Og det tar vel ikke særlig lang tid å lempe inn i bil. Det kan gå veldig raskt tenker jeg.

Jeg synes det virker utenkelig at noen skulle valgt å styre på baksiden av huset der, for det er ganske høye gjerder mot og gangsti hvor folk spaserer på, så tenk om man driver å lemper over gjerdet når det kommer forbipasserende, og det blir jo mye mer bæring og mer spor for man må gå i terrenget osv. Det er bare mine tanker om akkurat den biten.

Letteste og mest logiske løsning er å rygge seg inntil døren. Jeg ville anse det som ganske safe uten å bli lagt merke til. Åsted er vel som vi er kjent med også ganske rett innenfor den døren.
Citera
2020-05-23, 14:33
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Det er hakket mer komplisert enn du fremstiller det, men jeg forstår jo godt at du vil inn på et spor der det tilsier skyld.

F.eks:
- Uansett hvem han hanker inn så vil de ikke ha tilgang til en rekke tekniske spor og avhør, for ikke å snakke om at de bare kan snakke med andre som frivillig stiller opp. Handlingsrommet er dermed begrenset.
- En alternativ etterforskning utført på vegne av Tom Hagen kan svært lett bli oppfattet som et aktivt forsøk på å begrense nåværende etterforskning og at den hovedmistenkte mer eller mindre betaler for å bli oppfattet som uskyldig.

Skal en gjennomgang utført av tredjepart finansieres, så må det enten hovedsaklig dreie seg om å lete etter liket eller så må det vente til etterforskningen er ferdig
Gode og realistiske poeng du kommer med her.
Citera
2020-05-23, 14:39
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:
Det er hakket mer komplisert enn du fremstiller det, men jeg forstår jo godt at du vil inn på et spor der det tilsier skyld.

F.eks:
- Uansett hvem han hanker inn så vil de ikke ha tilgang til en rekke tekniske spor og avhør, for ikke å snakke om at de bare kan snakke med andre som frivillig stiller opp. Handlingsrommet er dermed begrenset.
- En alternativ etterforskning utført på vegne av Tom Hagen kan svært lett bli oppfattet som et aktivt forsøk på å begrense nåværende etterforskning og at den hovedmistenkte mer eller mindre betaler for å bli oppfattet som uskyldig.

Skal en gjennomgang utført av tredjepart finansieres, så må det enten hovedsaklig dreie seg om å lete etter liket eller så må det vente til etterforskningen er ferdig

Politiet får heller ikke svar fra folk som ikke vil svare. Han må selvsagt ikke stå i veien for politiets etterforskning, men står jo fritt til å supplere/grundigere undersøke spor politiet har forlatt. For at det skal føre fram er han vel avhengig av at noen vet noe, kan gi beviser for det de hevder og at de er villige til å snakke. Money talks.
Citera
2020-05-23, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Du har et poeng, men jeg velger å opprettholde min hypotese, siden så mange her, inklusive brøskefolkene, mener at likhundenes markering bekrefter at hun døde i Sloraveien.
Hypotese 2: EFH ble drept av profesjonelle, kriminelle østeuropeere, med tilknytning til Sverige. De drepte henne på stedet, forventet at TH ville respondere med å utbetale penger umiddelbart (Muligens var det meningen at en nordmann med krytpokompetanse skulle hjelpe TH med betalingene). Det meste skar seg fordi TH gikk til politiet. Så de skrinlegger saken. Men en god stund senere tenker de, «kanskje vi kan få ut noen penger» og sender avgårde en kryptert mail til Holden.

Jeg tror ikke på denne hypotesen, jeg vil bare at dere som vet mer om saken enn meg, kan hjelpe meg å forstå hvorfor dette ikke er sannsynlig
Du må jo legge til hypotesen;

- at politiet har grunn til å tro at handlingen er planlagt.

- at TH har blitt fremstilt av RU som en "hval" (svært rik person) i kryptomiljøet.

- at TH er tidligere intervjuet i Kapital, ang at han hadde en "knekk" på 90-tallet pga ryktespredning på privat plan.

- at TH er kjent for å være en steinhard forretningsmann, men intervjuet i Kapital, illustrerer og beviser, at han er en meget privat person, og at han lar seg "knekke" av ryktespredning på det plan.

- at gjerningsmennene kan ha undersøkt hva ryktene handlet om.

- at RU kan ha blitt brukt som informant ang ryktene, siden han er en bekjent med sønnen
(eller noen andre i bekjentskapkretsen til sønnen eller døtrene, kjenner til ryktene som ble referert til i Kapital).

- at ryktenespredningen (bl.a. andre ting gjerningsmennene kan ha brukt), kan skyve mistanke over på TH, og det i seg selv kan brukes som et pressmiddel mot TH.

- at ved å spre rykter på sosiale medier, så presses TH til å betale løsepengene, uten at kidnapperne trenger å forhandle (noe særlig) på "den tilrettelagte kommunikasjonsplattformen" (som kanskje egentlig er flashback, fordi andre norske forum sletter slike rykter).
Citera
2020-05-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
De hadde planlagt omfattende kryssforhør av ham som ikke ble gjennomført fordi han ble løslatt. Premissene for forhør er helt annerledes nå.

Trusselbildet er vel ren spekulasjon fra din side? Skal godr gjøres å skade TH og hans nærmeste nå med all publisitet saken har fått - og gjett om politiet hadde kastet seg over noe sånt som hunder - det er altfor risikabelt for en ekstern GM å gå etter TH m/fam nå. Han har ingenting å tape på dusør, med mindre.........
Jaha, de kan jo kryssforhøre selv om han er løslatt ? Og de hadde to uker på seg, og var kjent ned faren for at han kunne bli løslatt.
De hadde altså fisken i garnet, men det var ikke viktig med avhør. Det jeg prøver å si et at det brenner et blått lys som sier at det skurrer veldig. Tror vi må innse at dette er et blindspor, og arrestasjon var basert på synsing, ikke fakta og kriminaltekniske spor. Og det ender med tidenes fiasko.

Ditt spørsmål:
Nei, jeg diskuterer utfra informasjon i media, og det er vel kjent for de fleste at det er fremsatt trusler i brevet.
Citera
2020-05-23, 15:06
Medlem
Citat:
Politiet får heller ikke svar fra folk som ikke vil svare. Han må selvsagt ikke stå i veien for politiets etterforskning, men står jo fritt til å supplere/grundigere undersøke spor politiet har forlatt. For at det skal føre fram er han vel avhengig av at noen vet noe, kan gi beviser for det de hevder og at de er villige til å snakke. Money talks.

Hvem er det som ikke vil svare ?
Citera
2020-05-23, 15:08
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Jaha, de kan jo kryssforhøre selv om han er løslatt ? Og de hadde to uker på seg, og var kjent ned faren for at han kunne bli løslatt.
De hadde altså fisken i garnet, men det var ikke viktig med avhør. Det jeg prøver å si et at det brenner et blått lys som sier at det skurrer veldig. Tror vi må innse at dette er et blindspor, og arrestasjon var basert på synsing, ikke fakta og kriminaltekniske spor. Og det ender med tidenes fiasko.
Politiet mente og mener trolig fortsatt at bevisene peker mot mer enn nok skjellig grunn, men de har nok feilberegnet lagmannsrettens vurdering rundt alibiet og at medhjelperhypotesen var for vagt utredet.
Citera
2020-05-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

- at TH har blitt fremstilt av RU som en "hval" (svært rik person) i kryptomiljøet.

- at TH er tidligere intervjuet i Kapital, ang at han hadde en "knekk" på 90-tallet pga ryktespredning på privat plan.

- at TH er kjent for å være en steinhard forretningsmann, men intervjuet i Kapital, illustrerer og beviser, at han er en meget privat person, og at han lar seg "knekke" av ryktespredning på det plan.

- at RU kan ha blitt brukt som informant ang ryktene, siden han er en bekjent med sønnen
(eller noen andre i bekjentskapkretsen til sønnen eller døtrene, kjenner til ryktene som ble referert til i Kapital).

- at ryktenespredningen (bl.a. andre ting gjerningsmennene kan ha brukt), kan skyve mistanke over på TH, og det i seg selv kan brukes som et pressmiddel mot TH.

- at ved å spre rykter på sosiale medier, så presses TH til å betale løsepengene, uten at kidnapperne trenger å forhandle (noe særlig) på "den tilrettelagte kommunikasjonsplattformen" (som kanskje egentlig er flashback, fordi andre norske forum sletter slike rykter).

Har merket at folk nevner et intervju med Kapital. Hva var det som stod i dette?
Citera
2020-05-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Hei. Etter hva jeg forstår, styrker dette hypotesen.
Ja, handlingen er planlagt, altså ikke en affekthandling.
Det finnes en siktet nordmann, som kan ha hjulpet til, både med å skape oppmerksomhet om TH og lyst til å presse ham for penger.
At TH ikke utlovet eller utlover dusør, trenger heller ikke skyldes at han er en kald fisk, som ikke savner kona si eller ikke er opptatt av sitt gode navn og rykte. Det kan jo også være at han føler seg litt sterkere nå, enn han gjorde på 90-tallet. Politiet frarådet ham mot dette opprinnelig. Og nå kan det virke såpass håpløst å finne forlengst forduftede østeuropeere, at han ikke ser et poeng i å utlove dusør.

Jeg foredler hypotesen litt.

Hypotese 3: EFH ble drept av profesjonelle, kriminelle østeuropeere, med tilknytning til Sverige. Handlingen ble planlagt i god tid. De drepte henne på stedet, og forventet at TH ville respondere med å utbetale penger umiddelbart.
RU bidro til at forbrytelsen skjedde gjennom, i kryptomiljøet, å fremstille TH som en svært rik person.
Det var meningen at han, som har krytpokompetanse, skulle ta kontakt med TH og bidra til at han fikk betalt.
Det meste skar seg fordi TH gikk til politiet. Så østeuropeerne skrinla saken.
En god stund senere tenkte de: «Kanskje vi kan få ut noen penger likevel» og sender avgårde en kryptert mail til Holden.

Jeg tror heller ikke på denne hypotesen. Jeg vil bare at dere som vet mer om saken enn meg, skal gjøre det dere kan for å motbevise hypotesen.
Citera
2020-05-23, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007

Ditt spørsmål:
Nei, jeg diskuterer utfra informasjon i media, og det er vel kjent for de fleste at det er fremsatt trusler i brevet.

Du mener at det har stått i trusselbrevet at hvis TH utlover dusør, så får han straff?

Når det gjelder avhør, så kanskje det var slik at TH var vanskelig å avhøre? at han ikke ville la seg avhøre? At det var derfor at det ikke ble gjort så mange avhør? Dessuten vil det ikke ha samme effekt å avhøre noen som ikke sitter i varetekt. Hvis han sitter i varetekt og føler et press, så vil man få et bedre resultat. Hvis arrestasjonen hadde vært basert på synsing, hvorfor ventet de da i så lang tid?
Citera
2020-05-23, 15:30
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:

F.eks:

Citera
2020-05-23, 15:31
Medlem
Citat:

Hvorfor gjentar du ditt forrige innlegg når jeg spør hvem det er som ikke vil svare ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in