2020-05-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad ser du för signaler om att Sverige skulle klara det nästa gång och våra grannar misslyckas? Alltså, allvarligt ärligt talat. Nu när flockimmunitetsvillfarelsen är avfärdad dessutom på bred front. Det finns liksom ingen logik i att våra grannar med de läxor de har lärt sig både av sina egna åtgärder och bristen på våra att de skulle välja fel metoder och misslyckas under en andra våg i höst.

Jag tror att Sverige riskerar att dras ner ännu mer om vi inte nu verkligen skärper till oss och gör rent hus med alla dessa charlataner till epidemiologer. Framförallt om vi inte snabbt tillsätter kompetenta och beslutsfähiga politiker, ministrar och tjänstemän på våra myndigheter.

Annars kommer vi att gå en dyster framtid tillmötes och då har jag inte ens kommit in på de ekonomiska utsikterna.

För att Danmark och Norge kan inte hålla på och stänga allt i flera månader om och om igen.
Citera
2020-05-23, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Lojal mot sina favoritresmål är väl inget konstigt.
Men jag och de absolut flesta reser inte på semester till ett land för att vi tycker synd om landet.
Jag åker till Grekland för jag älskar Grekland på sommaren.
Inte för att jag tycker synd om greker ekonomiskt.

Igen, det finns tusentals och åter tusentals som skulle åka dit för att stödja sina små hotell, pensionat och restauranger. För man älskar inte bara landet, utan även folket till länderna man åker till.

Du får nog skilja på dig som åker till Grekland eller något annat en gång om året med de som åker ett par gånger om året.

Samma sak med alla Spanien älskare.
Citera
2020-05-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Igen, det finns tusentals och åter tusentals som skulle åka dit för att stödja sina små hotell, pensionat och restauranger. För man älskar inte bara landet, utan även folket till länderna man åker till.

Du får nog skilja på dig som åker till Grekland eller något annat en gång om året med de som åker ett par gånger om året.

Samma sak med alla Spanien älskare.

Jo, men då älskar du de länderna av anledningen att du trivs där och gillar omgivningen.
Inte för att syssla med ekonomiskt bistånd.
Vilket dock blir en följd nsturligtvis också.
Citera
2020-05-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Han blev väl helt enkelt rädd. Kanske hade de kidnappat hans barn innan

Eller sen var det samma sak som han anklagar Tegnell för: han var inte förberedd. Han tordes inte ställa de tuffa frägorna. Han vågade inte berätta sin egen åsikt om hur man borde ha gjort.

Han ville gärna visa sig i tv-studion, men egentligen till ingen nytta, eftersom "oppositionen" visade sig hålla med regeringen = Tegnell.
Citera
2020-05-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo, men då älskar du de länderna av anledningen att du trivs där och gillar omgivningen.
Inte för att syssla med ekonomiskt bistånd.
Vilket dock blir en följd nsturligtvis också.

Det är samma sorts argument som man påstår att turisterna kommer hit pga kungahuset. Nope. Ingen har angivit det som orsak för sin vistelse. Utan man älskar naturen, tycker om den svenska kulturen, vill känna friheten av allemansrätten, anser att ex Stockholm är Europas vackraste stad, osv.
Citera
2020-05-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Lena Hallengren (S) erkänner att hon har varit ”naiv” när hon utlovade att 100 000 coronavirustester i veckan skulle kunna genomföras. (ur artikeln).

Haha.😂😂 vad var det jag sa här inne för nån dag sen, att det kommer väl snart nån tomte till politiker som pratar om "naivitet", i relation till Corona...

Vi har varit naiva.
Vi såg det inte komma.
Vi var sena på bollen.
(Ja Socialstyrelsen har faktiskt sagt så, under pandemin!)

Som att lyssna på en trasig skiva...
Så ansvarig minister säger sig ha varit på ett barns mentala nivå när hon gav löfte om tester. Löfven skyllde immigrations kaoset på att han och överheten inte haft bättre mental kapacitet och analysförmåga ån små barn. De hade varit "naiva".

Det kanske är dags att svenska folket väljer in vuxna som är vuxna och inte barn i vuxens kropp i Riksdagen?
Citera
2020-05-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är samma sorts argument som man påstår att turisterna kommer hit pga kungahuset. Nope. Ingen har angivit det som orsak för sin vistelse. Utan man älskar naturen, tycker om den svenska kulturen, vill känna friheten av allemansrätten, anser att ex Stockholm är Europas vackraste stad, osv.

Ja, jag tror man blir förtjust i ett ställe, land och därför åker dit regelbundet.
Sedan kan man säkert lära känna olika så ägare på plats och vilja gynna dem.
Men värt kungahus behöver vi inte gynna längre om vi nu tar det som exempel.
Förvisso en jäkla tur Victoria är den som står på tur för de andra två tomtomskallarna hade varit katastrof.
Citera
2020-05-23, 17:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
För att Danmark och Norge kan inte hålla på och stänga allt i flera månader om och om igen.
Nu har man för det dragit igång allmän testning så man kommer ha full kontroll på kluster och kan sätta in lokala åtgärder. Inget konstigt i det. Det är traditionellt smittspårningsarbete.

Men det kräver att man har koll från början och både vet vilka och har de resurser att sätta in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante

Om man vill tjäna pengar på besöksnäringen även i framtiden är det helt hopplöst att försöka samtidigt stänga gränserna.

Som jag skrev tidigare hade ex Grekland 32miljoner turister förra året. HUR skulle de organisera testning, spårning, karantän osv ?

Och om man bara kan öppna portarna till 10% - då tjänar man ju inga pengar att tala om. Då svälter man istället.
Citera
Bannlyst
I Sverige tvättar vi händerna och sätter oss på uteserveringar.

Spanien utlyser tio dagars landssorg över de virusdöda. Landet har förlorat över 28 600 personer i sjukdomen covid-19, ett av de värst drabbade i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, jag kan mkt väl ha fel. Men av det lilla jag läst av denna evighetstråd är det mkt fokus på alla "onödiga" dödsfall. Samtidigt dör 100-tals människor dagligen av andra orsaker, där det troligen direkt eller indirekt går att härleda omständigheter till en "onödig" död. Där av mina misstankar att många fått en existentiell väckarklocka därav all upprördhet.

Delar inte din analys där. Har även läst enorma mängder av tråden... Min uppfattning är att upprördheten handlar om att människor med empati inte tycker det är okej att smittan fått spridas nästan helt fritt och att det gör folk extra ont att det är försvarslösa äldre som skall drabbas. I många människor finns nog en sådan drivkraft att de som är svaga, skall skyddas extra mycket, särskilt i en pandemi osv.

Det är också så Sverige har marknadsfört sig för medborgarna och utlandet, att vara humanitär stormakt, dvs. bry sig om utsatta. Coronahanteringen går stick i stäv med detta.

Sen utöver det finns även en upprördhet hos många över inkompetensen hos myndigheter, samt den synpunkten att man inte får det man upplevt sig betala mkt hög skatt för.

Sen en personlig uppfattning är att en sådan här pandemi som snabbt slår över världen, naturligtvis får mer uppmärksamhet än andra "vanliga" risker osv, det i sig känns inte konstigt tycker jag. Det är ju en extraordinär situation. Ses på att tråden har över 300.000 inlägg, vilket bör vara det största i Flashbacks historia.

Ovan är iaf min uppfattning av upprördheten i tråden och varför så många engagerat sig, du får ha en annan uppfattning om du vill.
Citera
2020-05-23, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
I och med att Sverige är glest och vi hade ett litet försprång på vad som kommer så befarar jag att Sverige har haft ett ovanligt långt intro i förhållande till andra hårt drabbade länder och att vi nu är på väg in i intermezzon pga av alla ickehandlingar och falsk trygghet. Den osynliga smittan har nu hunnit få fäste alltmer i Sverige och den sprider sig nu ut med sina förgreningar. Den är osynlig så länge vi inte testar och smittspårar och detta gör att den är utom kontroll i Sverige. Det är det vi ser just nu och kommer att få se i statistiken framöver.

Jag tror likadant. Döda på boenden kanske minskar något. Men i resten av samhället är det tvärtom. Dessutom märks det att många har tagit ned garden och agerar mindre försiktigt. Det är då det börjar. Det här tror jag inte är över på långa vägar. Vi måste lära oss leva med smittan och skydda oss så mycket det bara går till vi har ett vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in