Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Ok, jag kan mkt väl ha fel. Men av det lilla jag läst av denna evighetstråd är det mkt fokus på alla "onödiga" dödsfall. Samtidigt dör 100-tals människor dagligen av andra orsaker, där det troligen direkt eller indirekt går att härleda omständigheter till en "onödig" död. Där av mina misstankar att många fått en existentiell väckarklocka därav all upprördhet.
Delar inte din analys där. Har även läst enorma mängder av tråden... Min uppfattning är att upprördheten handlar om att människor med empati inte tycker det är okej att smittan fått spridas nästan helt fritt och att det gör folk extra ont att det är försvarslösa äldre som skall drabbas. I många människor finns nog en sådan drivkraft att de som är svaga, skall skyddas extra mycket, särskilt i en pandemi osv.
Det är också så Sverige har marknadsfört sig för medborgarna och utlandet, att vara humanitär stormakt, dvs. bry sig om utsatta. Coronahanteringen går stick i stäv med detta.
Sen utöver det finns även en upprördhet hos många över inkompetensen hos myndigheter, samt den synpunkten att man inte får det man upplevt sig betala mkt hög skatt för.
Sen en personlig uppfattning är att en sådan här pandemi som snabbt slår över världen, naturligtvis får mer uppmärksamhet än andra "vanliga" risker osv, det i sig känns inte konstigt tycker jag. Det är ju en extraordinär situation. Ses på att tråden har över 300.000 inlägg, vilket bör vara det största i Flashbacks historia.
Ovan är iaf min uppfattning av upprördheten i tråden och varför så många engagerat sig, du får ha en annan uppfattning om du vill.