2020-05-23, 15:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tråkigt att en enkel fråga får dig att gå i personangrepp.
Jaha, men Vikinglinjens färjetrafik är relevant för ämnet, tycker du?
Citera
2020-05-23, 15:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tack, jag såg den. Mycket komiskt, jag har gjort en liknande tankebana, medan de står och yrar på sveavägen så åker frivilliga svenskar mot kusten och försvarar landet.
Citera
2020-05-23, 15:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, kanske.

Eller så är det tvärtom, att folk efter 2 månader börjar slappna av och ”fuska” lite. Gå och klippa sig, sluta jobba hemma varje dag, gå till kiropraktorn, träffa kompisarna över en kaffe, gå till gymet och så vidare

Så har jag levt de senaste två månaderna.
Citera
2020-05-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
90% av de som dör är över 70 år. De har inga jobb och kan väl själva sätta sig i karantän? Varför ska yngre friskt folk sitta inlåsta för att rädda livet på folk som inte har vett att hålla sig distanserade utan som ska springa runt i affärerna vid de tider när de vet att det yrkesverksamma folket kommer för att handla?

Ja man vet ju inte hur du reagerar om man får det, blir man frisk? får man livslånga men? finns ju tydligen dokumenterat att man kan få komplikationer som ung och frisk, många är tydligen sjuk i månader. Hur kan man vara säker på att man inte hör till den skaran?

Tycker iaf att man ska vara väldigt försiktig med ett okännt virus
Citera
2020-05-23, 15:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vågar man gissa sig på att idag blir det 7st dödsfall med viss eftersläpning?

Ja det var 60 hasande och släpande zombies som kröp efter, så din siffra var i princip korrekt, du hade missat 6-an före sjuan bara.

Fast nu släpar de inte mer, arma människor.
Citera
2020-05-23, 15:26
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så har jag levt de senaste två månaderna.
Vilket är helt okej bara man följer de rekommendationer som gäller.

Själv så blir jag oroad av de som suttit hemma och knappt lämnat lägenheten på 2 månader.
Trots att de varken är sjuka eller hör till en riskgrupp.

När ska dessa hemmasittare veta att "faran över, kom ut" är en äkta signal?
Eller kommer man inte att våga riskera 2 månaders karantän och sitter 1 månad till?
Citera
2020-05-23, 15:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
varför vidtas inte strängare åtgärder då? jag står lite fundersam, över 4k döda tycker jag högst oroad över.. vad håller vi på med?
Ja, varför man inte gör större insatser mot spridningen på äldreboenden undrar jag med. Men det kan ju också vara så att statistikgubbarna ser en minskning även där och att det inte är nån större vinning i att slänga in massa pengar i onödan.

Kollar man på sidor som presenterar döda per dag (Rätt dödsdag) så är vi ner på under 20 döda per dag senaste 7 dagarna. Många av de 67 eller vad det var som rapporterades idag var ju folk som dött tidigare. Även om det även för denna vecka kommer trilla in siffror senare så går antalet döda stadigt ner. Så som nån skrev lär vi vara nere nära noll till midsommar.

Kanske har den där flockimmuniteten ändå slagit till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Märklig känsla, stämmer ej in på mig i alla fall, tror mest det är dina egna väldigt färgade tolkningar. För mig handlar det mer om helt normal mänsklig empati.
Ok, jag kan mkt väl ha fel. Men av det lilla jag läst av denna evighetstråd är det mkt fokus på alla "onödiga" dödsfall. Samtidigt dör 100-tals människor dagligen av andra orsaker, där det troligen direkt eller indirekt går att härleda omständigheter till en "onödig" död. Där av mina misstankar att många fått en existentiell väckarklocka därav all upprördhet.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Därför tror jag faktiskt folket klarar sig bättre än Landet Grekland. Dvs företag kommer växa och jobb kommer skapas men staten får inte sin del.

Men så gör ju även italienare. Alla jobbar svart en del..Och spanjorerna. Den som betalar skatt är dum i huvet.

Men varför ska vi och finnarna och tyskarna då över plånböckerna direkt när katastrofen är ett faktum?

Din analys är rätt men Grekerna sticker ut. Spanien och Italien har fortfarande problem men likväl så har man mycket bättre koll än Grekerna.

Sverige plånbok kommer säkerligen sina då vi kommer ha över 1 miljoner som går på bidrag till hösten. Det kommer inte vår ekonomi klara samt att vi andra utgifter i form av andra bidrag än arbetslösheten.

Finnarna har jag inte så stor koll på men jag gissar att de kommer få det hyfsat tufft då Finland är kanske inte det första land Européer reser till.
Tyskland kommer säkerligen också behöva hjälp men har en större apparat att styra.

Jag tror Italien och Sverige är de som kommer få det tuffast. Men När folk börjar vallfärda för stötta Italien så kommer vi få stå kvar på perrongen. Glöm inte att länder som har haft en Lockdown kommer få större sympatier än länder som Sverige. Det är jag övertygad om.
Citera
2020-05-23, 15:29
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Undrar hur många som dör hemma/äldreboende/sjukhus?

Att majoriteten döda inte får IVA borde driva upp dödligheten i Sverige.

Jag bor väldigt nära ett ganska stort demensboende och har lagt märke till att det mer sällan kommer ambulanser till boendet.

Innan Coronapandemin kom det flera gånger i veckan ambulans med tjutande sirener och körde fram där men den senaste tiden har det varit alldeles tyst.
Citera
2020-05-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Länken är ju död.

https://www.dn.se/sthlm/ainos-operation-stalldes-in-maktlos-
infor-hennes-lidande/
Citera
2020-05-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Givetvis inte. Det finns många andra anledningar till varför det skulle minska.

Och dom är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in