Citat:
Ursprungligen postat av
johannajack
Tyvärr är det så att hon nu sitter på ett guldkort sen P dog. Hon kan lägga över allt på honom. Vilket hon verkar ha pratat ihop sig om de dagar hon va ute me exet R, det är efter det hon börjar måla upp en sämre bild av P i förhören. Och det blir svårt att bevisa vadsom egentligen hänt. Att hon inte erkänner sig vara en barnamördare är fullt förståligt, skammen i det brottet hade fått vemsomhelst att neka. Men all data och alla analyser av hon knarkat i 12 månader tbx, det e bara så löjligt att förneka. Hon kunde lätt kört på en historia, att erkänna sig vara en pundare, men att P va våldsam och kontrollerande mot henne o barnen. Att P va själv me Esmeralda den kvällen i badrummet /sovrummet, att hon inte såg /minns vad som hände. Men särskilt smart e hon inte. Dem har båda börjat knarka direkt efter dem fått hem E och Silas föddes. Sen har det blivit mer o mer, och tyngre o tyngre. Är så jävla rädd för hur utgången blir i denna rättegång.
Att P var kontrollerande och aggressiv visar sig ju redan vid den förra utredningen av den äldre sonen för ett antal år sedan. men det utesluter ju inte att R är lika skyldig till det som hänt nu. Går man på hennes första förhör där hon tycks minnas mycket mer av E´s död än senare efter det att P dött, och slår samman den kunskapen med hennes missbruk osv, så får man ändå fram en bild.
A sa i tidigare utredning att R var tvungen att passa honom på natten så han inte sov för att P ville det, han fick inte sova, utan väcktes regelbundet, samt sov iklädd plastpåsar istället för kläder. Jag tror mycket mer på A än jag tror på R och P. Helt sjukt att han fick bo med P igen. Har all sympati för A, hoppas verkligen att han får en bättre framtid och får ett bra hem.
R är en vuxen människa och har ansvar för barnen oavsett. Det spelar egentligen ingen roll hur kontrollerande P var, när det börjar gå över i psykisk misshandel av två av barnen bör hon be om hjälp eller lämna P, annars är hon medskyldig.
Det finns ett par saker som gör att jag tror att R var lika delaktig, en sak är när hon smsar vid ett tillfälle att hon inte alls blivit arg på E den dagen, som att hon alltid blir det, att "hon får panik" när S inte somnar på kvällen, hennes negativa ton när hon pratar om E, plus att hon reagerar mycket starkare på att S var drogad än att E var det.
Om det rör sig om misshandel som lett till döden så tror jag att det skett i affekt när någon av dem fått panik. Eftersom både R och P pratar om att det var P som badade E, så tror jag att det var P som stod för det ev dödliga våldet, men jag tror att R var med hela tiden innan E dog. Och jag tror att hon också hade potential att utföra fysiska bestraffningar just för att hon sa sig få panik i pressade situationer.