2020-05-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Just lyssnat på avsnitt 35, YouTube kanalen "Rättegången". Det är forensikern som undersöker brottsplatsen som vittnar.

Han berättar först om att höger arm och hand är i en konstig ställning, där hon håller uppe armen. Orsaken till det tolkar han som att någon har flyttat på kroppen lite grann för att nå till exempelvis fickorna.

Citat:

Å: Jag vet att i ditt protokoll som du har skrivit också, så beskriver du också blodspår på låren.

F: Ja

Å: Förklara, i samband med då, med just, eller av förflyttning av kroppen...

F: Ja, eh..Det är egentligen två; det är avsaknad av blod och att det finns blod. Men får man, ligger man på, stilla helt och får blod på låren och det hinner då helt stelna lite grann, så blir det sådana markeringar, där, där blodet stelnat. Och när vi är och tittar på platsen så är benen något särade, och an kan se en ganska tydlig linje. Det vi uppfattar det som att benen har varit ihop när blodet torkar och sen har dom hamnat i en annan position, om någon har flyttat på kroppen.

Där finns det ju; hon har legat så där medvetslös och själv vaknat av någon anledning och rört på sig. Men jag tror på det första mer att; skadorna som hon hade var väldigt massiva, och jag tror hon har legat och blodet torkat in. Hon har legat avliden och sedan har någon flyttat på henne.

-------------------------------------------------------------------------

Vad ska man tänka?

Som jag har förstått det har mobilen flyttats från mordplatsen bara minuter efter mordet. Nu kommer jag inte in i FUP, men som jag minns det handlar det om ca 10 minuter på brottsplatsen och strax därefter förflyttas Lenas mobil till en plats nära brottsplatsen.

Det betyder att genom letandet i Lenas fickor skede strax efter mordet, och den förflyttning av kroppen som ledde till att armen kom i den konstiga positionen skedde då förmodligen.

För att blod ska torka in så att det lämnar tydliga linjer mellan lår som ligger blodiga ihop, då pratar man om betydligt längre tid än minuter.

En mycket hemsk tanke är ju att Lena vaknat upp och själv ändrat läge. Men enligt forensikern, verkar det osannolikt med de massiva skador hon har.

Ska gm återvänt till brottsplatsen på nytt? Av vilken anledning då, om mobilen redan har omhändertagits?

Kan det ha skett i samband med att mobilen hämtas från ett gömställe och slutligen stängs av?
Av vilket skäl i sf?

Har gm velat försäkra sig om att hon är död?
Ser han att han kan dra in kroppen lite till för att försäkra sig om att kroppen ligger med undanskymd?
Eller vill gm att det ska se ut som en våldtäkt? Villospår?
Eller ännu värre? Att det var då sperman kom på kjolen?

Det här är min spekulation och inte vad forensikern säger, men kan det vara så att det tog ett tag för benen att hamna i tältläger, trots att ingen rörde BO och trots att hon inte vaknade? Alltså att det övre benet långsamt sjönk ner på det under?
Citera
2020-05-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det här är min spekulation och inte vad forensikern säger, men kan det vara så att det tog ett tag för benen att hamna i tältläger, trots att ingen rörde BO och trots att hon inte vaknade? Alltså att det övre benet långsamt sjönk ner på det under?

Vet inte riktigt vad Du menar med "tältläger" men jag misstänker att det kan ha varit något djur där och nosat/bökat under den långa tiden som förflöt innan hon blev hittad.

Tror inte att någon ville få det att se ut som en våldtäkt då hade nog kläder (läs trosor) varit i en annan (o)ordning (som var en tidigare spekulation, dock inte från Dig).
Citera
2020-05-23, 14:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Inlägg från 2018-06-06

EnGodTanke, har du någon insyn i hur Hanna sköter sin mammaroll just nu?

Jag tvivlar på att EGT numer har någon insyn överhuvudtaget i familjen Ds liv
Citera
2020-05-23, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Kom att tänka på detta när jag läste ditt inlägg

Hittar dock inte ursprungsinlägget nu och vet inte hur stora växlar man ska dra, fyndplatsen ska ju även vara mordplatsen.

Det där med sperman är ju en läskig tanke..

Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Benen var smutsiga. Det var va som hann ses i paniken

Lite intressant också, personen verkar ha någon slags insyn:

Citat:
Ursprungligen postat av anonym9645
Det är Lena som hittats. På mage vid buskage vid motorvägen i Hjärsta.

Finns fler intressanta inlägg tidigt i tråden från postaren.
Citera
2020-05-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vet inte riktigt vad Du menar med "tältläger" men jag misstänker att det kan ha varit något djur där och nosat/bökat under den långa tiden som förflöt innan hon blev hittad.

Tror inte att någon ville få det att se ut som en våldtäkt då hade nog kläder (läs trosor) varit i en annan (o)ordning (som var en tidigare spekulation, dock inte från Dig).
Tältläger var det autokorrekt som fixade. Jag menar att de hamnade i det läge som beskrivits: alltså att blodet torkat innan de kom nära varandra. Djur är förstås också en möjlighet.
Citera
2020-05-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tvivlar på att EGT numer har någon insyn överhuvudtaget i familjen Ds liv
Okey? Vad grundar du det uttalandet på? Att SD är mer eller mindre utfryst ur samhället kan jag begripa, men ändå.
Citera
2020-05-23, 15:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Okey? Vad grundar du det uttalandet på? Att SD är mer eller mindre utfryst ur samhället kan jag begripa, men ändå.

Alla människor runt SD och HD har i och med FUP avslöjat var de står. De vet att de inte kan lita på någon.
Citera
2020-05-23, 15:14
Medlem
Citat:
Alla människor runt SD och HD har i och med FUP avslöjat var de står. De vet att de inte kan lita på någon.
Jag hoppas verkligen att någon myndighet gör en bra analys för vilka risker detta innebär för HD och flickornas liv och hälsa. Socialt isolerade med den i FUP beskrivne...
Citera
2020-05-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Btw. En annan (eventuellt?) litet spooky detalj är att LW har "aquired" fyra carneval-souvenirer under perioden 27/3-6/4 2019 (dvs. efter hennes död). Baserat på följande information kan souvenirer bl.a. förvärvas genom att geocacharen aktivt genomför digitala åtgärder alternativt "med geocaching-appen för iPhone eller Android när man befinner sig i souvenir-området":

About Souvenirs

Souvenirs are virtual pieces of art that you can discover and display on your profile page. They are associated with a particular location and may also be bound by time.

There are two ways to discover a souvenir. The first is to log a geocache within the souvenir zone. For instance, if there were a souvenir for Hollywood, CA and you logged a geocache in Hollywood, you would be awarded the souvenir. The second is to search for a geocache using the Geocaching Application for iPhone or Android when you are within the souvenir zone. Text on your profile page will indicate whether the souvenir was discovered by logging or through an application.

If there is a time parameter to the souvenir, as there will be with those discovered at Mega-Events, the souvenir zone will expire at the end of the period. You can still obtain the souvenir by logging your attendance online.

If you have previously logged a cache in a souvenir zone, the souvenir will be added to your profile at a later date.

https://www.geocaching.com/about/souvenirs.aspx

Mer info om geocaching-souvenirer:

Souvenirs

Souvenirs are virtual pieces of art displayed on your public profile. There are two main types of souvenirs.

Geographical locations, or eventsTo earn the country souvenir for France, log any geocache in that country as “Found it”.To earn a Mega-Event souvenir, log that Mega-Event as “Attended”. To earn a GeoTours souvenir, complete the required caches for that GeoTour.

Dates, or time periods

To earn a promotional souvenir like “International EarthCache Day”, follow the instructions provided by Geocaching HQ.
https://www.geocaching.com/help/index.php?pg=kb.chapter&id=29&pgid=453

(Det kan noteras att HD, SD och JG har "aquired" samma karnevals-souvenirer i samma tidsperiod).

Kan det tolkas som om souvenirerna har tillkommit automatiskt eller till följd av en aktiv åtgärd?

Är ditt inlägg viktigt i utredningen av mordet på L W?
Citera
2020-05-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jag vill inte sitta och gissa men finns ju ett antal tänkbara scenarier utöver det som presenterats i åtalet.

...tänkbara scenarior som du inte vill redovisa.
Citera
2020-05-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Är ditt inlägg viktigt i utredningen av mordet på L W?
Nu verkar det som om GilGrissom hittade en förklaring till souvenirerna, men annars har tråden funderat över HUR och VEM som orsakat olika aktiviteter på BOs geokonto. Det är inte omöjligt att GM intresserat sig för det och MGM hade nog lösenord mm. För min del, som inte kan GC världen, har det varit värdefullt att ta del av GilGrissoms spaningar. Litet nyfiken på vad som fick dig att reagera så?
Senast redigerad av Elsa2020 2020-05-23 kl. 15:54.
Citera
2020-05-23, 16:34
Medlem
Citat:
Det var ju klokt av dom. Nej, de står väldigt ensamma nu. Men en mördare SKA stå ensam. Han är frikänd då bevisen inte räckte ända upp. Något liknande sa även domaren Lindén. Men jag har inget alls emot att SD ränner omkring i skogen en sista sommar - eller vad jag HOPPAS är hans sista sommar i livet. Det här målet är knepigt då mest indicier finns. Men HR kan döma annorlunda i tingsrätten och se till de sammantagna indicierna än tingsrätten som tog dem en och en. Jag vet inte hur de brukar göra. Vi får väl se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in