2020-05-23, 13:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Bra initiativ! Hoppas du får svar och att det kan tillföra CA-tråden något positivt.

Vill inte ange svaret ordagrant, men han mindes inte var han fick sina uppgifter ifrån, men bad mig säga ifall det var något han kunde bidra med i övrigt.

Förståeligt eftersom det var så längesedan artikeln blev skriven.

Det jag eventuellt tänker på är om man skulle kunna kontakta SvD och höra med dem ifall de sitter på någon slags arkivinformation där man sparat källhänvisningar till de artiklar man tidigare publicerat.
Annat vore ju konstigt, eftersom medier titt som tätt blir ifrågasatta, och måste då kunna presentera sina källor.

Har slängt iväg ett mail till SvD, tvivlar på att jag får något svar, men vi får hoppas, måste gå till botten med dessa "nya" uppgifter.
Citera
2020-05-23, 14:24
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
Artikeln var från augusti 1999 och blev sedan uppdaterad i februari 2003. Med andra ord borde det vara denna SvD-artikel från augusti 1999. En del intressanta grejer där. Man får nästan bilden att de antingen frågat grannar om honom eller har en bra poliskälla som pratat om klädseln, med mera.

https://tidningar.kb.se/1767385/1999-08-09/edition/11670/part/1/page/4/

Jag får lite kalla kårar av alla detaljer som staplas här. Vill nog säga att det här är den vassaste artikeln om honom från sent 90-tal, hittills.

Jag får inte länken att funka men här är annan länk till samma artikel: https://imgur.com/6V9pNCf

Edit: Missade att fungerande länk redan hade ordnats tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
https://m.imgur.com/a/9W9o1o7

Så där.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-23 kl. 14:30.
Citera
2020-05-23, 14:29
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vill inte ange svaret ordagrant, men han mindes inte var han fick sina uppgifter ifrån, men bad mig säga ifall det var något han kunde bidra med i övrigt.

Förståeligt eftersom det var så längesedan artikeln blev skriven.

Det jag eventuellt tänker på är om man skulle kunna kontakta SvD och höra med dem ifall de sitter på någon slags arkivinformation där man sparat källhänvisningar till de artiklar man tidigare publicerat.
Annat vore ju konstigt, eftersom medier titt som tätt blir ifrågasatta, och måste då kunna presentera sina källor.

Har slängt iväg ett mail till SvD, tvivlar på att jag får något svar, men vi får hoppas, måste gå till botten med dessa "nya" uppgifter.

Tack för tiden du lägger ner! Kanske ljuset i tunneln blev lite svagare angående svar från SvD på detta, men undrens tid är inte förbi. Och snart måste ju KP påkalla uppmärksamhet....Lennart Gustafsson sade ju i något Youtube-klipp här i tråden att PU hade "massvis/massor" (minns inte exakta citeringen) som han inte kunde lämna ut. Kanske ingår där glasögon, rock och mössa, dvs ett mördarkit a la 1986...
Citera
2020-05-23, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Citatet om grönsakshandlaren och grafikern är sannolikt åtminstone någorlunda korrekt (stånkningar och stön borttagna). Det verkar vara en del av ingressen.

Jag brottades lite med google och lyckades uttyda en liten spillra till av artikeln:

"Polisen har under de senaste tre åren hört flera personer om just Skandiamannen, men det kan ha sin naturliga förklaring menar Leif GW Persson".

En liten smula till från länkning på Robert Lauls twitter i februari:

"GW tror på Skandiamannen eller dubbelgångaren"

https://twitter.com/RobbieLauler/status/1233308729770115077

Tack, har läst artikeln nu.

Att det skulle vara antingen eller citeras väl inte direkt av GW, utan den textraden ser det ut som aftonbladet själva skrivit. Han citeras däremot när han säger ungefär att mellan dessa två så tror han mer på dubbelgångaren än skandiamannen och att han får en känslan av att det är skandiamannen som eventuellt kommer presenteras med tanke på alla skriverier. Men det är ju långt ifrån att han faktiskt tror det är någon av dessa. Han argumenterar också varför han tror det inte är SE i samma artikel.

Han säger egentligen inte att han gett upp eller inte tror på andra spår, även om det är lite märkligt uttalande av GW. Han borde ju åtminstone vara mer insatt än de flesta. Alarmerende om han verkligen tror det är SE som kommer presenteras.

Men det är klart, det betyder ju ingenting. Spänningen är tamejfan olidlig just nu.
Citera
2020-05-23, 19:55
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Han säger egentligen inte att han gett upp eller inte tror på andra spår, även om det är lite märkligt uttalande av GW. Han borde ju åtminstone vara mer insatt än de flesta.

Tror varken GW, Tommy Lindström, Hans Ölvebro, Mårten Palme eller någon annan "involverad" som inte längre aktivt arbetar med målet, är informerade av KP & co. om det egentliga läget, vilket bara är bra.

Detta förklarar också varför det är så tyst, det är ingen som läcker information som under Holmers tid, vilket tyder på professionalism.
Citera
2020-05-23, 20:34
Medlem
En sak med är ju att KP säger så säkert att han ska presentera lösningen under första halvåret. Inte året, som gett dom mer tid... med en sån tidsgräns måste det ju redan då vara klappat och klart. Fast de kanske behöver sammanställa bevis eller avfärda/förklara hur andra misstänkta passar in eller inte i pusslet först.

När de frågar honom om han vet vem som mördade Palme drar KP på svaret väldigt länge. Men klokt att inte säga Ja i det läget. Då hade han inte fått en lugn stund.

Och CA var ju huvudmisstänkt under 10 år fram till sin död iaf.
Citera
2020-05-23, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tror varken GW, Tommy Lindström, Hans Ölvebro, Mårten Palme eller någon annan "involverad" som inte längre aktivt arbetar med målet, är informerade av KP & co. om det egentliga läget, vilket bara är bra.

Detta förklarar också varför det är så tyst, det är ingen som läcker information som under Holmers tid, vilket tyder på professionalism.

Visst är det så, men då borde ju inte GW med sin expertis och erfarenhet yttra det.
Citera
2020-05-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
En sak med är ju att KP säger så säkert att han ska presentera lösningen under första halvåret. Inte året, som gett dom mer tid... med en sån tidsgräns måste det ju redan då vara klappat och klart. Fast de kanske behöver sammanställa bevis eller avfärda/förklara hur andra misstänkta passar in eller inte i pusslet först.

När de frågar honom om han vet vem som mördade Palme drar KP på svaret väldigt länge. Men klokt att inte säga Ja i det läget. Då hade han inte fått en lugn stund.

Och CA var ju huvudmisstänkt under 10 år fram till sin död iaf.

Jag delar din analys i att det måste vara "klappat och klart", men också att det måste varit så under en längre tid.

Så var passar i så fall topsningarna av SEs släktingar in, om man redan hade bevis mot SE?
Jag VILL i så fall tro att dessa handlar om att kunna avföra, annars måste dna testerna utförts redan för länge sedan, långt innan vi fick se en självbelåten KP lova uppklarning.
Citera
2020-05-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Jag delar din analys i att det måste vara "klappat och klart", men också att det måste varit så under en längre tid.

Så var passar i så fall topsningarna av SEs släktingar in, om man redan hade bevis mot SE?
Jag VILL i så fall tro att dessa handlar om att kunna avföra, annars måste dna testerna utförts redan för länge sedan, långt innan vi fick se en självbelåten KP lova uppklarning.

Exakt. Skulle KP varit inne på SE och sen gör topsning och det inte gav resultat. Vad skulle han då säga vid redogörelsen? - "Palme gick på bio och på hemvägen blev han skjuten. Mer vet jag inte" 😂

Tror SE utreds mer för att man vill få klarhet i vad han verkligen gjorde. Och man kan ge en bild av sanningen kring hans faktiska rörelsemönster. Om han tex var med och vände på Palme.

Tror som du att de har vetat länge. Och den som ligger närmast är nog den man vars namn förekommer i diskussionstrådens titel
Citera
2020-05-24, 09:31
Medlem
Nästan oavsett vad kP kan tänkas säga,så finns här så stora saker som ligger och skaver när det gäller Christer Andersson att de tarvar någon form av förklaring.

I en jämförelse med SE utifrån det kända materialet så är det ingen match.CA är oerhört mycket mera sannolik som GM.

Det är omöjligt för gemene man att kunna komma fram till vad som troligen de facto är rätt slutsats utan tillgång till i varje fall visst material som i nuläget icke är känt.Skulle exempelvis Anette K ha backat upp ALGs ursprungliga tidsuppgift angående när Stig Engström återkommer till Skandiahuset på kvällen 28 Februari 1986 så faller i stort sett arbetshypotes Stig Engström.

Jag anser som tidigare sagt att det är rimligt att anta att KP har tittat noga på Åsgårds GMP,utifrån hans tidigare erfarenheter av vad detta kan ge via Lasermannenmålet.Har han gjort det,så är och förblir CA den mest intressante personen i utredningen.GMP stämmer klart och tydligt bättre överens med CA jämfört med SE till exempel.
Citera
2020-05-24, 11:53
Medlem
bergsturks avatar
Några dumma frågor:

Vissa uppgifter gör väl gällande att tre skott avfyrades? Vart tog i så fall den tredje kulan vägen?

Om man vet vad för skytteklubb CA var medlem i innan mordet, finns i så fall skjutvallen kvar? En utgrävning av den kommer innehålla kulor från hans vapen.

Den skiss som postats i tråden av gärningsmannen, som är en yngre man än det senare tagna passfotot av CA som man vanligen ser, vem gjorde den skissen? Den innehåller tre markanta detaljer som stämmer in på CA: ögonbrynen, munnen med kraftigt neddragna mungipor, och påsarna under (de relativt små) ögonen.
Citera
2020-05-24, 13:02
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran

Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Exakt. Skulle KP varit inne på SE och sen gör topsning och det inte gav resultat. Vad skulle han då säga vid redogörelsen? - "Palme gick på bio och på hemvägen blev han skjuten. Mer vet jag inte" 😂

Tror SE utreds mer för att man vill få klarhet i vad han verkligen gjorde. Och man kan ge en bild av sanningen kring hans faktiska rörelsemönster. Om han tex var med och vände på Palme.

Tror som du att de har vetat länge. Och den som ligger närmast är nog den man vars namn förekommer i diskussionstrådens titel

Efter Filters rapportering om Stig Engström har jag in i det längsta försökt att gå på linjen att SE är mördaren.

Och kanske får jag äta upp detta men magkänslan har aldrig riktigt velat köpa SE som den skyldige. Pusslet funkar inte för mig. Möjligtvis om det var planerat och fanns medhjälpare, men aldrig som spontandåd av honom.

Den enda som ger en ren klang i min mördarklocka är Christer Andersson. Frågan är då vad utredarna funnit som gör att de ger intryck av att de verkligen tror att det är rätt man?

Kan de verkligen ha funnit mordvapnet och att det kan knytas till CA? Har de inhämtat info som till slut kan knyta honom till mordplatsen? För att sådana genombrott inte ska läcka ut måste det ju vara en extremt liten krets som sitter på detta.

Så många frågetecken men tack och lov får vi svaren snart.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-24 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in