Citat:
Ursprungligen postat av
zirconium2020
Jag är medveten om WHOs rekommendationer men skulle vilja ha förstå motiven med tanke på hur många som har en annan uppfattning.
Både dina motiv och en gissning om FHMs motiv.
Personligen tror jag avsaknad av munskydd varit en stark bidragande anledning till smittspridningen bland äldre så det är ingen fråga det lätt går att vifta bort.
Folk dör.
Hej igen,
Motiv? Jag antar att du menar min motivering. Stämmer det?
Motiv betyder något annat och ger väldigt negativ klang.
Har du läst mina inlägg? Där framkommer tydligt min motivering. Jag har t o m skrivit en liknelse varför jag tycker munskydd ger en falsk säkerhet. Läs gärna den.
Mitt enkla svar är att den största smittspridningen sker genom fysisk nära kontakt inomhus där man umgås med en smittat person under en längre tid.
Om man följer FHMs rekommendationer om 2 m avstånd så är smittorisken väldigt liten.
Att man ska bli smittad när man passerar någon på 2 avstånd i matbutik eller på stan är således oerhört liten. Om du måste passera någon på kortare avstånd alt om det inte går att undvika avstånd ex i kollektivtrafiken så ska man framförallt undvika ansikte mot ansikte. Detta är enligt mig det viktigaste.
I situationer där man måste ha nära fysisk kontakt ex i sjukvården eller i äldreomsorgen så tycker jag självklart att det är nödvändigt med adekvat skyddsutrustning.