Eftersom bevisen för att munskydd fungerar på befolkningsnivå fortfarande tycks vara skralt har jag gjort ett försök att analysera det på egen hand.
Det bör nämligen inte vara svårt att se om munskydd fungerar. Det är bara att jämföra ett land där allmänheten i stor utsträckning använder munskydd (Östasien) med ett land där allmänheten aldrig använder munskydd (Västvärlden) och se om de skiljer sig märkbart i antal luftvägssjukdomar.
Praktiken visade sig tyvärr vara betydligt svårare än teorin. Jag har förgäves sökt efter någon data över förkylningar per land. Det verkar inte finnas. För influensa finns det lite bättre data, men fortfarande inte imponerande.
Det jag till slut lyckades skrapa ihop var måttligt tillförlitliga uppgifter på antalet influensadöda i USA respektive Japan. För USA har Wikipedia en bra
sammanställning över dödsfall och för Japan har japanska folkhälsomyndigheten engelskspråkig information om varje
influensasäsong.
För säsongen 2018/19 var antalet influensadöda i USA 34000 medan det i Japan bara dog 3400 under samma säsong. Det är en högst markant skillnad, särskilt som det mest är gamlingar som dör av influensa och Japans skeva åldersstruktur gör att de har nästan lika många 65+ som USA, 35 miljoner 65+ mot 42 miljoner i USA enligt Wikipedias demografisidor.
Nu är det svårt att göra några tillförlitliga jämförelser med just influensa eftersom det beror på fler saker än ren smittspridning, framförallt vaccinationsfrekvensen. Både Japan och USA verkar vaccinera ganska friskt mot influensa men jag lyckas inte hitta siffror för att faktiskt jämföra dem båda.
En annan intressant detalj är att enligt
japanska Wikipedia så har antalet influensadöda i Japan gått ner kraftigt. Säsongen 1994/95 dog 40000 och 2006 dog fortfarande 20000, men på 2010-talet har dödstalen begränsats till några tusen per år. Det skulle kunna bero på kraftigt expanderad vaccination men det skulle också kunna bero på kraftigt ökat användande av munskydd. Som jag har förstått det är munskydd hos allmänheten ett relativt nytt fenomen även i Östasien.
Sammanfattningsvis inga egentliga bevis för att munskydd fungerar, möjligtvis lite indicier. Betydligt bättre än att jämföra influensa hade varit att jämföra förkylningar eller luftvägssjukdomar i allmänhet mellan olika länder. Men sådan data har jag som sagt inte lyckats hitta. Om någon annan känner för att fortsätta studierna så vore det en välgärning. Kan man bara hitta lite tillförlitlig data borde det vara fullt möjligt att med hög sannolikhet belägga nyttan med munskydd. Så ut och tråla de medicinska databaserna alla munskydds-förespråkare och munskydds-motståndare. Må bästa sida vinna.