2020-05-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Kan det vara så att de kör ”good cop” med henne - spelar förstående och ställer snällare frågor med förhoppning om att hon ska öppna sig?
De lär ju känna till henne sedan tidigare och veta att hon snackar sig ur de flesta situationer, och att hennes vidriga advokat är slipad.
Fast å andra sidan kan de ju inte köra den taktiken i alla förhör och på rättegång - för då får ju ingen några svar.

Eller så ser de henne som ännu en svag, kuvad kvinna som är styrd av sin man och begår brott för att hålla honom nöjd.

Lite spännande att hon är smart nog att hålla fast vid sin version (och ha anledningar till varför hon minns vissa saker tydligt men andra inte alls). Över lag tycker jag att båda är förvånansvärt talföra och språkligt begåvade i både skrift och tal. Men samtidigt är hon korkad nog att namnge HA-ledare och knarkkontakter?!?
Och hävdar ungefär att hon inte kan tjalla ner Putte, för då kommer hon få HA efter sig.
Det är väl inte omöjligt att hon får HA efter sig, men då lär det vara pga att hon sitter o namnger dem i förhör och/eller pga att hon har mördat sitt barn, inte för att hon snackar skit om Putte.
Smart o smart.. Dem köper sina droger på darknet, för att sedan hålla kontakt ang drogerna på vanliga sms o Instagram, och inte i ngr krypteterade appar, vilket e standard om du beställer drogerer med posten. ganska korkat, då det va hög risk o bli granskade då dem va under uppsikt av myndigheterna.
Citera
2020-05-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Bra att du gör vad du kan för lilla Es upprättelse! Berätta gärna hur det gått om du vill.

All information man har bör polis få. Dom får avgöra vilket värde den har.
Citera
2020-05-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Om hon är psykopat betvivlar jag sjmord. Bara nåt hon använder för att manipulera.

Så tror jag med. Jag har själv arbetat med missbruk och samsjuklighet är högst VANLIGT, svårt att säga vad som orsakat vad. Har man börjat missbruka pga dåligt mående eller har man fått dåligt mående av missbruk. Jag tror hon agerat som hon gjort BÅDE utifrån missbruk och någon diagnos så när missbruket tas bort kommer hon ändå inte ha ånger över det hon utsatt E för därför att hon är okapabel till det. Vidriga jävla människa!!!
Citera
2020-05-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Anknytningsteori är kanske inget annat än vad namnet anger. Finns inget vetenskapligt om anknytning utan är mer flum från socionomer och psykologer.

Måste hålla med dig här!
Den här teorien används flitigt av socionomer främst. Många utredningar bygger på utredarnas uppfattning om barnens anknytning bland annat.
Det är bara en teori. Det finns många andra aspekter som kan göra att ett barn upplevs på ett särskilt sätt. Npsd tex vilket oftast inte märks eller är utrett när barnen är små.
Om vi kollar internationellt så finns det barn som växer upp i krig, misär och fattigdom. Hur blir deras anknytning?
Nä, det är en västerländsk, i-lands TEORI och ingen absolut fakta!
Citera
2020-05-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Om en person där av avtändning på benzo exempelvis.
Är det av organsvikt då? Eller vad händer rent fysiologiskt?

Brukar vara kramper. EP anfall. Grand mal
Citera
2020-05-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Jag är utbildad socionom och har på sidan av läst en hel del om aknytningsteori bland annat.
Av det som framkommit kan det tyda på att E har otrygg/ambivalent anknytning till bioföräldrarna kanske till och med en desorganiserad anknytning.

En trygg anknytning bygger på trygghet. Att föräldrarna svarar på barnets signaler. Tröstar när denne är ledsen. Ger mat när denne är hungrig och byter blöja när blöjan blir obehaglig. Barnet vågar utforska. Testa. Försöka utan rädsla att misslyckas. För den trygga famnen kan man alltid gå tillbaka till. Ett tryggt barn vågar trotsa. Vågar skratta. Vågar testa nya saker. Man vågar springa ifrån föräldrarna. Man vågar visa blyghet och osäkerhet för nya personer.

Ett barn med en otrygg anknytning kan inte lita på föräldrarna. De ignorerar dess behov. Svarar inte på uppmärksamhetssökande. Dessa barn ignorerar ofta föräldrarna. Förväntar sig inte att bli sedda. Bryr sig inte att bli lämnade på förskolan t ex och visar sällan tecken på glädje när föräldrarna kommer för att hämta.
Ett barn med en otrygg anknytning är obrydda i föräldrarna.

Barn till föräldrar i missbruk eller depression t ex utvecklar ofta en otrygg/ambivalent anknytning. Föräldrarna tillgodoser ibland behovet av trygghet och ibland inte (ofta beroende på dagsform och grav av berusning). Dessa barn visar ofta stor rädsla för att bli lämnade. Har mycket separationsångest och oro. Söker ständigt uppmärksamhet från föräldrarna. Klänger. Gnäller. Söker ständigt bekräftelse. T ex genom utbrott. Många av dessa barn beter sig likt barn med ADHD. Vissa barn utvecklar istället ett introvert mönster som hämmar deras utveckling. Dessa barn kan i vissa fall gråta vid separation, men ibland inte.

En desorganiserad anknytning utvecklas när barnet är rädd för sin anknytningsperson. Blir misshandlad, försummsd och hånad. Kan aldrig lita på anknytningspersonen. Dessa barn kan bete sig väldigt underligt. Gömma sig när föräldern kommer. Hålla händerna för ansiktet eller till och med gå baklänges mot föräldern när denne ska gå till föräldrarna. Detta hade varit E om några månader till...

Jag skulle tro att E inte kommit så långt som till en desorganiserad anknytning men var nog på god väg. Rädslan fanns där, men hon har inte blivit utsatt under tillräckligt lång tid. Anknytningen utifrån det man kan läsa sig till när nog otrygg/ambivalent.

Att E är klängig, nära hela tiden tyder på detta. Ett tryggt barn hade till en början kunnat vara klängig för att sedan våga utforska omgivningen. E var som ett plåster hela tiden. Kunde inte lita på föräldrarna. Fick utbrott och trotsade för att få uppmärksam.

Varför hon uppfattades som glad och tyckte om föräldrarna var nog just därför. I en miljö som t ex julafton visade hon tydligt rädsla. Tittade ängsligt och frågande på föräldrarna när hon skulle ta emot julklapp, vågade inte säga att hon ville ha saft etc.

Jag har också läst anknytningsteorin. Men ser den som en teori och ingen absolutism. Att låsa sig och dela upp barn i olika anknytningar blir fel tycker jag. Då ser man inte helheten. Vårt yrke innebär att man ska se helheten och jag tycker att psykologer ska stå för den psykologiska bedömningen vid barnutredningar, för dem har den kompetensen. Det behövs förändring och det behövs ett nytänk.
Citera
2020-05-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Smart o smart.. Dem köper sina droger på darknet, för att sedan hålla kontakt ang drogerna på vanliga sms o Instagram, och inte i ngr krypteterade appar, vilket e standard om du beställer drogerer med posten. ganska korkat, då det va hög risk o bli granskade då dem va under uppsikt av myndigheterna.

Har en dum fråga..
Vad är darknet?
Citera
2020-05-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Har en dum fråga..
Vad är darknet?
En sida där du kan handla på nät apotek , droger ALLA droger i olika former finns där. Köper oftast med bitcoins el andra krypto valutor, och får leverans med post. Du måste använda en krypterad webbläsare typ (thor browser oftast) för att komma åt sidan. Du kan även köpa vapen, sptängdeg allt möjligt..
Citera
2020-05-23, 10:03
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Så du tror det blir en p7a? El antagligen den större undersökningen. Att hon får en diagnos, och det blir rättspsyk? Det tror inte jag! man kan knarka bort sina känslor och empati oxå. Men det kommer ifatt en. Men du verkar känna henne sen tonåren. Va ja läst av vittnen vad det då hon kom i kontakt med droger. Självklart har hon inte knarkat hela sitt liv sen hon föddes. Men det börja i tonåren.

Vi umgicks dagligen från att vi var 13 år tills 19 ungefär sen bröt jag kontakten med henne. Hon var ingen snäll kompis precis...
Jag HOPPAS av hela mitt hjärta att hon inte döms till vård. Och jag HOPPAS verkligen att hon någonstans därinne lider som fan över vad hon gjort. Jag hoppas att det aldrig går över.
Tyvärr, om hon fortfarande är den Rebecka jag kände så mår hon troligtvis inte dåligt över händelsen. Hon mår nog bara dåligt över den situation hon hamnat i och att hon riskerar fängelse osv...
Citera
2020-05-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Vi umgicks dagligen från att vi var 13 år tills 19 ungefär sen bröt jag kontakten med henne. Hon var ingen snäll kompis precis...
Jag HOPPAS av hela mitt hjärta att hon inte döms till vård. Och jag HOPPAS verkligen att hon någonstans därinne lider som fan över vad hon gjort. Jag hoppas att det aldrig går över.
Tyvärr, om hon fortfarande är den Rebecka jag kände så mår hon troligtvis inte dåligt över händelsen. Hon mår nog bara dåligt över den situation hon hamnat i och att hon riskerar fängelse osv...
Hon mår nog mest dåligt av att inte få använda, "sin stora kärlek i livet" , droger! På ett par år iaf.
Citera
2020-05-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Brukar vara kramper. EP anfall. Grand mal

Då borde egentligen det upptäckts kan man tycka, (om de nu var pga benzo-utsättning) å sådana anfall brukar vara rätt dramatiska och ordna yttre skador på kroppen i med fall och kramper?
Tycker dödsfallet borde utredas då, då det i såfall begåtts fel i omhändertagandet av den häktade, att inte medicinera/ ge advekat nedtrappning till en missbrukare är som att förvägra en diabetiker insulin.
(ja, jag ser beroendesjukdom som andra sjukdomar människor kan drabbas av)

Vet dock inte hur ofta de har tillsyn på natten i häktet.
På rättpsyk kollar vi alla "patienter 1ggr /timme om de inte satts på högre gradvak, då är det oftare.
Citera
2020-05-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Då borde egentligen det upptäckts kan man tycka, (om de nu var pga benzo-utsättning) å sådana anfall brukar vara rätt dramatiska och ordna yttre skador på kroppen i med fall och kramper?
Tycker dödsfallet borde utredas då, då det i såfall begåtts fel i omhändertagandet av den häktade, att inte medicinera/ ge advekat nedtrappning till en missbrukare är som att förvägra en diabetiker insulin.
(ja, jag ser beroendesjukdom som andra sjukdomar människor kan drabbas av)

Vet dock inte hur ofta de har tillsyn på natten i häktet.
På rättpsyk kollar vi alla "patienter 1ggr /timme om de inte satts på högre gradvak, då är det oftare.

Vet inte heller vilken koll dem har på häktet..
Men har hört många missbrukare som vittnar om brutal behandling där dem har fått ligga och tända av med fara för deras liv. Tror inte barnamördare är högt prioriterade för personalen. Men det är bara vad jag tror. Vilket fall så kommer vi nog aldrig få reda på det..det kommer säkert mörkas.
P verkar mixat massor av substanser och i enorma mängder så det kommer säkert vara svårt att fastställa dödsorsak...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in