Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Personlighetsstörd är rätt ord. Men jag tror det blir jätte svårt att döma henne till vållande till annans död då det inte finns tillräckliga bevis för hennes delaktighet. Hon har ju ett garantansvar och borde dömas för det, men jag har jätte svårt att se utgången av detta åtal. Jag bara hoppas att hon kan hållas ansvarig. Två pundare med två drogade barn och ett obduktiosprotokoll som visar att Esme utsatts för trubbigt våld av annan person ett flertal ggr. Nä fy fan
Det finns absolut tillräckligt underlag för att döma henne för vållande samt misshandel, däremot tror jag tyvärr inte att bevisningen räcker för mord. I det här fallet infaller det så kallade garantansvaret, vilket innebär att det räcker med att hon rimligtvis bort ha insett att barnet riskerade att ta skada, samt att hon hade möjlighet att ingripa. Vållande kan man dömas för om man har agerat ansvarslöst och genom sin ansvarslöshet försatt sig själv i en situation där man inte kunnat ingripa trots att man borde det, vilket inkluderar om man medvetet berusar sig i en situation där man har särskilt ansvar. Så jag tror absolut att åtalet kommer anses vara styrkt vad gäller grovt vållande till annans död samt misshandel (genom underlåtenhet att ingripa), däremot är det mycket osäkert vad utfallet blir vad gäller mord och misshandel genom eget agerande.
Som man kan se i förhören så trycker förundersökningsledaren en del på att hon ska erkänna att hon hade ansvar för barnen, vilket hon även gör. Detta är för att de vill styrka att hon varit medveten om att hon har ansvaret, vilket hon ju också erkänner. Misshandel, vållande etc genom underlåtenhet, dvs då garantansvaret är aktuellt, kräver mer eller mindre enbart att man varit medveten om sitt ansvar och inte tagit det.
Min förhoppning är att R bryter ihop under förhör, eller åtminstone tabbar sig nog för att det ska gå att styrka att hon varit delaktig. Men jag tror tyvärr inte att det blir så och att utfallet blir att hon döms för misshandel genom underlåtenhet samt vållande till annans död.