2020-05-23, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar varför så få svarade. Det var väl bara runt hälften? Folk som inte är vana kanske inte tycker om att sticka sig i fingret, och när de inte ens skulle få veta sitt eget resultat, då var det visst inte värt besväret. Många vill inte offra ens en minimal droppe av sitt eget blod för vetenskapens skull.

Jag tror att folk blev sura och ogina, just för att de inte skulle få veta sitt eget resultat. Det skulle jag också ha blivit. Gör om, gör rätt!
Citera
2020-05-23, 08:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Även om Sverige hade stängt ner allt hade det smygit in på äldreboenden det kan du inte belasta AT för...
Vad det beror på kommer säkert utredas, men pga av nedskärning i flera år så har vi fått den vård vi betalar vi betalar för..
Sjukdomen covid19 är så konstig att 80% får knappt symtom och då har den förmodligen kommit in på det viset..

Obligatorisk testning av all personal borde däremot gjorts hela tiden för att kontrollera status

Munskydd för vårdpersonalen.

Det begriper t om vi: du och jag och alla andra vanliga människor.

Det är inte rocket science.

Det är sunt förnuft och försiktighet och omsorg.

Allt annat är galenskap när det gäller ett virus som smittar via andningsvägarna.
Citera
2020-05-23, 08:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte om intensivvård hade funkat så bra på mycket gamla i alla fall inte respirator. Men de hade kunnat få syrgas och dropp till exempel. Men man ser förmodligen till att ge de gamla näringsfattig kost så att de har d-vitaminbrist när smittan slår till. Sedan när patienten blir sjuk så är det morfin som gäller tills patienten avlider.

Det är klart de ska ha syrgas och dropp och antibiotika när det behövs.

Det vill jag ha när jag är gammal och blir sjuk!

EDIT: Adekvat vård
Citera
2020-05-23, 08:08
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är klart de ska ha syrgas och dropp och antibiotika när det behövs.

Det vill jag ha när jag är gammal och blir sjuk!

EDIT: Adekvat vård
Citera
2020-05-23, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Kära Tegnell! Du har fastnat i dina lögner för längesedan. Nu framkommer detaljer som gör den nyligen publicerade studien än mer ifrågasättbar. Är det därför jag inte har fått svar på min begäran om att få underlagen till studien?:
Den 21 april publicerade Folkhälsomyndigheten resultaten från en matematisk modell som använts för att mäta spridningen av covid-19 i Stockholms län. Enligt rapporten skulle ungefär 26 procent av stockholmarna vara smittade med covid-19 omkring den första maj, och 17 procent skulle ha varit smittade den 11 april.

När myndigheten tidigare i veckan presenterade resultaten från den första antikroppsstudien var det därför många som blev förvånade över den relativt låga andel stockholmare som hade utvecklat antikroppar vid vecka 18 – endast 7,3 procent.

Eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar speglar siffrorna smittoläget från tidigare i april – runt vecka 15, beräknade statsepidemiolog Anders Tegnell.

Enligt Tegnell kan det finnas flera förklaringar till den stora skillnaden mellan prognos och resultat.

Dels är det inte helt klarlagt hur lång tid det tar att utveckla antikroppar, dels är det inte klarlagt om alla som smittas faktiskt utvecklar antikroppar.

– Dessutom måste man ta hänsyn till att det här är prover från vårdcentraler, under en period där förmodligen ganska många undviker att gå till vårdcentralen.

Det finns med andra ord eventuellt problem med representativiteten i urvalet i antikroppsstudien.

– Det är nog mest de ganska allvarligt sjuka som kommer till vårdcentralen. Dessa blodprov som normalt sett räknas som ganska representativa är nog inte det på samma sätt i dag.

I verkligheten låg andelen smittade i Stockholm vid början av april förmodligen någonstans mellan prognosen och antikroppsstudien, menar Tegnell.

– Exakt var vet vi inte, och var vi ligger närmast vet vi inte. Det finns mätningar från Karolinska som visat på högre tal, och mätningar som vi fått från någon firma som visar betydligt högre siffror, så man ska vara väldigt försiktig för att dra för stora slutsatser av enskilda värden och enskilda studier. Det är inte vår roll att fastna i det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tydligen har man genomfört studien med prover tagna på våra vårdcentraler. Så, man skulle alltså erhålla lägre siffror då i antal personer med antikroppar. Jag hänger inte med riktigt i logiken faktiskt. Kan någon förklara?

Hursomhelst så är nog detta ytterligare en studie vi kan bortse ifrån p.g.a. taskigt urval. Dessutom ska det vara väldigt få i urvalet till råga på.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-darfor-har-sa-fa-i-stockholm-antikroppar/

Tegnell försöker som vanligt vrida fakta till sin fördel. Antikroppstesterna var inte representativa, i själva verket är det fler som har antikroppar... *suckar*

Det här förstår inte jag. När det nu är så viktigt att vi får fram en korrekt siffra på hur många som har utvecklat antikroppar, för att kunna välja strategi framöver - innan ytterligare några tusen människor har dött alldeles i onödan, och ännu fler överlevt men med permanenta skador, och behov av lång rehabilitering.

Hur svårt kan det egentligen vara, att göra ett representativt urval av - låt oss säga tusen personer i hela landet. Om inte FHM vet hur man gör det, så kan de väl be SIFO eller SCB om hjälp. Sedan skickar man ut utrustning för självtest (de flesta klarar av att sticka sig i fingret själva, och få ner ett par droppar blod i ett provrör tillsammans med en reagens). Driv in så många som möjligt av dessa prover, om så behövs med löften om något slags ersättning, men jag tror inte att det behövs i det här fallet. Det räcker att tala om för personerna att de kommer att få veta sitt eget resultat - folk är sååååå ivriga att få veta nu.

...och VIPS - så har man en statistiskt säkerställd siffra!

Kan du kanske förklara min undran ovan?
Senast redigerad av arbetet 2020-05-23 kl. 08:19.
Citera
2020-05-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är helt ofattbart att han kan sitta kvar på sin post. Men han är tyvärr inte ensam. Det är många i Sveriges ledning som deltar i detta som närmast kan klassas som folkmord.

På äldreboenden har man satt i system att medicinera åldringar med morfin i stället för att ge riktig sjukvård. Det kan inte klassas som något annat än eutanasi.

Alltså försvarar sig Socialstyrelsen med att det dör massor vid en vanlig influensaepidemi också. Men det är väl samma behandling som ges vid influensa. Morfin och ingen sjukvård.
Det är alltså uppenbart att svenska myndigheter har satt i system att utnyttja smittsamma sjukdomar för att avliva åldringar. Men ger endast så kallad palliativ vård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q9V1g/kritiken-mot-aldrevarden-de-aldre-medicineras-till-dods
Folkmord var det... Du kanske skall kontakta FN?
Citera
2020-05-23, 08:12
Medlem
Citat:

Allt annat är galenskap när det gäller ett virus som smittar via andningsvägarna.

Nu är det obligatoriskt med visir vid sk. Närkontakt med patient i alla kommuner
Citera
2020-05-23, 08:13
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men var står det? Jag läste till och med en pdf från någon grekisk myndighet som sammanfattade planen, och inte ens där stod det. Som sagt kanske jag googlar snett här, men kan någon vara snäll och ge en källa till uppgiften i så fall?

Jag har inte grävt i egentlig mening, men från en artikel i en finsk kvällstidning hittade jag hänvisning till en grekisk nyhetssajt (tv-kanal?):
https://www.skai.gr/news/finance/oi-19-xores-pou-tha-steiloun-protes-touristes-stin-ellada-stis-15-iouniou

Det är en kort artikel, och google translate ger följande för listan på länder:
On June 15 , the doors of Greece will open for tourists from abroad. The plan is to start with 19 countries with good epidemiological characteristics.

According to a SKAI report, the first countries to send visitors to Greece are: Cyprus, Israel, China, Japan, Australia, Norway, Denmark, Austria, Bulgaria, Serbia, Romania, Albania, Northern Macedonia, Bosnia and Herzegovina, Northern Macedonia. , Hungary, Slovakia and the Czech Republic.
Gräv gärna vidare i detta, för det känns litet som en trådsanning. Mycket litet om detta i finska större medier (inte t.ex. dykt upp varken i Helsingin Sanomats eller Yles sammanställningar av Covid19-nyheter).

Tillägg:
Här en annan länk, som nyligen postades i tråden:
https://greece.greekreporter.com/2020/05/21/greece-releases-list-of-first-20-nations-that-can-send-tourists-to-the-country/

Nu talar man om "ca 20", inte 19, länder - Tyskland hade fallit bort från den första nyheten (och Polen också).

Det att både Finland och Baltikum saknas kan möjligen ha att göra med Ryssland. Inte alls omöjligt att det historiskt kommit en hel del människor med ryskt medborgarskap med charterflygen från alla fyra länder.
Senast redigerad av Aspsusa 2020-05-23 kl. 08:42. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-23, 08:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia

Denmark 561
Finland 306
Norway 235
Iceland 10

Totalt antal döda i övriga nordiska länder sammanlagt: 1.112

källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

Du tycker hanteringen av epidemin i Sverige är bra skött?
Citera
2020-05-23, 08:16
Medlem
[quote=Gefundenes F|71689676]
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Man får inte propp av förtunnande medel men gamla ådror i hjärnan kan börja läcka det är därför det kallas hjärnblödning. Om det hänger på hjärnan så ska man ha blod i balans och aktiva trombocyter.

precis alltid en dosfråga samt individuellt,
Citera
2020-05-23, 08:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Så du raljerar över att en hel hopp åldringar fått sätta livet till kanske i onödan och många gånger under traumatiska förhållanden.

Du kan vara ganska säker på att vi kommer att se ett efterspel på det här där anhöriga kommer att rikta rättsliga krav på anordnarna för äldrevården. Det kommer att få konsekvenser. Tyvärr är det dock svårt att komma åt de riktigt skyldigs nämligen de inkvoterade fittorna på Socialstyrelsen som sammanställde det olycksaliga dokumentet där eutanasi var ett godkänt vårdprotokoll.

Jag hoppas dock att det denna gång blir annorlunda.
Citera
2020-05-23, 08:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nu är det obligatoriskt med visir vid sk. Närkontakt med patient i alla kommuner

Det hjälper ju inte när det handlar om utandningsluft.

FFP2 ska det nog va, FFP1 om inget annat finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in