2020-05-23, 06:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ingen aning själv hur grekerna resonerat. Det var därför jag frågade dig.

Verkade ju på dig som att du visste anledningen bakom vilka länder som fick resa till Grekland eller inte.

Sen får vi ser hur sugna norrmännen är att åka när det förmodligen åker på en 2 veckors karantän sen när det kommer hem.

Om de har varit i ett land med samma smittnivå, behöver de kanske inte sitta i karantän när det kommer hem? Det var ju när de hade varit i Sverige och handlat, som de åkte på en tvåveckors karantän. Läste förresten någonstans, att nu får de inte smittskyddspeng längre när de sitter i karantän, om de frivilligt har åkt utomlands. Och det är ju inte mer än rätt.
Citera
2020-05-23, 06:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vem VILL egentligen åka så långt bort som till Grekland, nu? Efter alla skräckhistorier om svenskar (och andra nationaliteter såklart), som blivit fast i tvångskarantäner - och sedan har sista flyget gått, hotell och restauranger har stängt, pengarna tar slut, de får ingen hjälp av UD o.s.v.. Det behövs ju bara ett nytt uppflammande av smittan på semesterorten, så är man där igen. Jag skulle inte åka någonstans nu, där jag inte hade en släkting eller vän som jag kunde bo hos om det skulle hända.

De kanske är guilty by association till oss?
Jag tror du har lyssnat för mycket på ann linde som brukar tala så. Jag tror hon i mycket vill skyla över det svenska misslyckandet i Coronahanteringen.

Problemet är att svenskar inte är välkomna till grekland eftersom vi har så mycket smitta här. Fullt förståeligt agerande av Grekland. Ann Linde tycker dock att det är "orättvist' :-D

I Norge har man knappt någon smitta. Ej heller i grekland. Varför skulle grekland behöva stänga ner sitt land efter att ett gäng norrmän eller andra från länder med liten smitta kommer dit!? Det är föga sannolikt.
Citera
2020-05-23, 06:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror du har lyssnat för mycket på ann linde som brukar tala så. Jag tror hon i mycket vill skyla över det svenska misslyckandet i Coronahanteringen.

Problemet är att svenskar inte är välkomna till grekland eftersom vi har så mycket smitta här. Fullt förståeligt agerande av Grekland. Ann Linde tycker dock att det är "orättvist' :-D

I Norge har man knappt någon smitta. Ej heller i grekland. Varför skulle grekland behöva stänga ner sitt land efter att ett gäng norrmän eller andra från länder med liten smitta kommer dit!? Det är föga sannolikt.

Du missförstår mig. Jag förstår att Grekland agerar som de gör. Jag tar inte åt mig, för det här är mot vår regering, inte mot oss som folk. Jag sa bara, att jag inte tycker att rätten att få åka in i Grekland just nu är så mycket att sakna... p.g.a. de risker som finns i en värld, där en pest fortfarande går runt.
Citera
2020-05-23, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Och varför vill grekerna inte ha finnarna heller - om det nu har med smittan att göra enligt din teori?
Citera
2020-05-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om de har varit i ett land med samma smittnivå, behöver de kanske inte sitta i karantän när det kommer hem? Det var ju när de hade varit i Sverige och handlat, som de åkte på en tvåveckors karantän. Läste förresten någonstans, att nu får de inte smittskyddspeng längre när de sitter i karantän, om de frivilligt har åkt utomlands. Och det är ju inte mer än rätt.

Nope. Om de åker - återigen - just till Finland som knappt har några smittade (än färre döda) - då åker norrmännen på 10 dagars karantän.
Citera
2020-05-23, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jaja katastrof att inte få åka till Grekland, varför får inte finnarna åka då? Har dom också varit fårskallar?
Finland ligger inklämd mellan två länder som haft katastrofal coronahantering. Även om Finland klarat det bra och just nu har väldigt få coronasjuka så tycker väl Grekland att Finland har smittan för nära inpå.
Citera
2020-05-23, 06:56
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-darfor-har-sa-fa-i-stockholm-antikroppar/

Tegnell försöker som vanligt vrida fakta till sin fördel. Antikroppstesterna var inte representativa, i själva verket är det fler som har antikroppar... *suckar*

Det här förstår inte jag. När det nu är så viktigt att vi får fram en korrekt siffra på hur många som har utvecklat antikroppar, för att kunna välja strategi framöver - innan ytterligare några tusen människor har dött alldeles i onödan, och ännu fler överlevt men med permanenta skador, och behov av lång rehabilitering.

Hur svårt kan det egentligen vara, att göra ett representativt urval av - låt oss säga tusen personer i hela landet. Om inte FHM vet hur man gör det, så kan de väl be SIFO eller SCB om hjälp. Sedan skickar man ut utrustning för självtest (de flesta klarar av att sticka sig i fingret själva, och få ner ett par droppar blod i ett provrör tillsammans med en reagens). Driv in så många som möjligt av dessa prover, om så behövs med löften om något slags ersättning, men jag tror inte att det behövs i det här fallet. Det räcker att tala om för personerna att de kommer att få veta sitt eget resultat - folk är sååååå ivriga att få veta nu.

...och VIPS - så har man en statistiskt säkerställd siffra!

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och varför vill grekerna inte ha finnarna heller - om det nu har med smittan att göra enligt din teori?

För att finländarna ("finnar" heter det inte) är guilty by association till oss..?
Citera
2020-05-23, 06:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finnarna är ju inte mer associerade med Sverige än norrmän - tvärtom faktiskt om man tänker på landsgränserna.

Nja, vi har en stor grupp finska invandrare i Sverige, som åker fram och tillbaka med findlandsbåtarna. Detta VET grekerna, eftersom många greker flyttade till Sverige som arbetskraftsinvandrare vid samma tid.
Citera
2020-05-23, 06:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04365309

Acetylsalicylsyra var man rätt negativt till ibörjan. Men jag med tanken på covids effekter undra om det är bättre än vad man tror. (Treo/bamyl m.m)

Spännande studie ovan kommer avslöja om de finns effekter ändå att hitta. Troligtvis ingen gamechanger.

"In summary, the early use of aspirin in covid-19 patients, which has the effects of inhibiting virus replication, anti-platelet aggregation, anti-inflammatory and anti-lung injury, is expected to reduce the incidence of severe and critical patients, shorten the length of hospital duration and reduce the incidence of cardiovascular complications".
-(such as ibuprofen, aspirin (acetylsalicylate), diclofenac, and naproxen)

Förvisso skriver WHO april 30

Review of the evidence

"A total of 73 studies were included (28 studies in adults, 46 studies in children, and one study in adults and children). All studies were concerned with acute viral respiratory infections or conditions commonly caused by respiratory viruses, but none specifically addressed COVID-19, SARS, or MERS. The review showed very low certainty evidence on mortality among adults and children.3 Effects of NSAIDs on the risk for ischemic and haemorrhagic stroke and myocardial infarction in adults with acute respiratory infections are unclear.4,5 Moderate to high certainty evidence showed little or no difference between ibuprofen and acetaminophen (paracetamol) among children with fever with regard to effects on death from all causes, hospitalization for any cause, acute renal failure, and acute gastrointestinal bleeding.6-9 Most studies report that no severe adverse events occurred, or that only mild or moderate adverse events were observed. 10-13 There was no evidence regarding the effects of NSAID use on acute health care utilization, explicit quality of life measures, or long-term survival.
"

Acetylsalicylsyra minskar risken för blodproppar i avsevärt det är känt sedan länge. MInskar risken för proppar i hjärtats kranskärl, proppar i benen och det ökar genomströmningen i njurar etc. Visa läkare knaprar på dem dagligen. Vanligtvis Trombyl som är en väldigt liten dos som en halv barnalbyl. Men som allt tunt blod ökar det risken för hjärnblödning om gamla torra blodkärl i hjärnan börjar läcka.

Tillsammantaget dock hundrafalt på den positiva sidan. Ja jag käkar dem också men bara varannan dag för magen är känslig man får dra ner på kaffet och vinet i stället.

De som inte har en snäll doktor kan dela på en barnalbyl det är exakt samma dos.

PS glömde skriva att acetylsalicylsyra självklart minskar risken för proppar i lungorna vilket är vanligt i samband med covid-19. Kommer man väl in på sjukhuset blir man medicinerad med förtunnande medel.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-05-23 kl. 07:04.
Citera
2020-05-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kommer vaccin bör man ta det. Denna sjukdom är inte att leka med. Vaccin räddar sannolikt 1000 gånger fler liv än de som får en biverkning av något slag. Största risken med vaccin är om det inte ger något skydd, att det inte fungerar. Även vaccinet mot svininfluensan tror jag var bra. 4 miljoner tog det. 150 rapporterades få en biverkning i form av trötthet. Ingen har dött vad jag känner till. Sannolikt skonades en mängd liv även där.
Ja. Det var fråga om ett mycket litet antal som drabbades. Trots det gör foliehattar till antivaxxare en stor pläd av det.
Citera
2020-05-23, 07:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kommer vaccin bör man ta det. Denna sjukdom är inte att leka med. Vaccin räddar sannolikt 1000 gånger fler liv än de som får en biverkning av något slag. Största risken med vaccin är om det inte ger något skydd, att det inte fungerar. Även vaccinet mot svininfluensan tror jag var bra. 4 miljoner tog det. 150 rapporterades få en biverkning i form av trötthet. Ingen har dött vad jag känner till. Sannolikt skonades en mängd liv även där.

Det är upp till var och en att väga nyttan emot riskerna, och med ett så här snabbt framhetsat vaccin är riskerna mycket större än med de vaccin som har ingått i det allmänna vaccinationsprogrammet i flera decennier.

Jag kommer inte att ta det i första omgången i alla fall, då jag inte är i riskgrupp. Andra får vara laboratorieråttor. Jag har, som jag har beskrivit flera gånger, sett till att vänja min kropp vid avaktiverat virus ändå, på mitt eget sätt. Utan adjuvans - eller mystiska microchip!
Citera
2020-05-23, 07:11
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men om viruset nu inte är särskilt smittsamt och eftersom man inte tycks bli immun ens tillfälligt om man inte har varit allvarligt sjuk, verkar strategin att svälta ut det genom karantän och smittspårning fungera bättre än att kontrollerat smitta ner hela befolkningen.

Man bestämde sig på ett tidigt stadium att smittan skulle spridas vad man än gjorde, att det inte går att svälta ut den. De flesta experter verkade eniga, även de utanför FHM. Men med andra beslutsfattare kanske man ändå gjort ett försök. Iallafall med syfte att hålla ner dödstalen tills det kommer ett vaccin.

Att med vett och vilje smitta folk verkar sanslöst. När test nu massproduceras och blir billiga så struntar man ändå att använda dem. Det finns många som är sjuka som inte har en aning om de har covid eller inte, om de bör jobba, gå ut osv. Det är inte juste att varje privatperson måste gissa. I vissa fall är det väl mer självklart covid, men i många fall kan det vara "vad som helst". Man hade ju velat testa tidigare, men fanns inga bra test. Det gör det nu och bättre sent än aldrig tycker de flesta utom FHM.

Att man gav upp från början att stoppa epidemin inom landet verkar egentligen inte klokt. Nu skulle det vara rätt hemskt om alla andra länder lyckades svälta ut covid sakta men säkert. FHM vill att de ska få en andra våg och de kanske får det, men nu finns mer kunskap om hur eländet sprids, så man kanske kan kontrollera andra vågen hårdare. T ex att det främst är vistas i närheten av en sjuk som ger sjukdom och i mycket mindre mån smitta genom föremål, så är viktigare med avstånd och munskydd än att ständigt tvätta händerna. Med denna kunskap kanske de lyckas smitta mindre än en per sjuk, och då blir det iallafall inte fler och fler fall snabbt, utan långsamt färre.

Fattar fortfarande inte att ge upp är en strategi. Men blir det krig ska väl vi agera likadant. Kan likagärna lägga ner försvaret.

Det värsta är att de som stöttar rådande makt mest är de mest drabbade, de över 70 som har levt i tristess och skräck länge nu, som tagit det för självklart att de ska vara mest tåliga och solidariska. Men det svider nog att inse att man blivit överkörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in