2020-05-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni förutsätter alltså att alla länder oavsett strategi kommer över tid få samma spridning i samhället och att det inte går att svälta ut detta virus och ingen bot kommer?
Är detta konsensus?

Det är enda anledningen jag kan se att det finns stöd för alt.1 då Alla som kan smittas kommer att smittas, i alla övriga situationer så har man låtit folk bli smittade och insjukna och vissa dö endast för att slippa göra det senare vilket är riktigt illa då det enda som är säkert är, dör vi nu så gör vi det inte senare.

Ser vi till den slutsatsen att inget stopp finns och Alla ska bli smittade så har vi ju redan nu lämnat vår strategi, vi lättar inte restriktionerna när smittotalen sjunker utan stärker de, det innebär ju att vi drar ut på det ännu längre och skadar ekonomin hårdare, har Ni någon kommentar till det?

Oavsett, vår väg är felaktig trots att den möjligen leder till samma plats då vi är ensamma om den.

Just nu ser det ju även ut som att de lyckas svälta ut viruset, jag vet att det är för tidigt att säga men det ser bra ut, och då är vi immuna i vår "hage" här i mitten utan något annat virus i antågande än det vi inte vill göra oss av med vilket ställer oss i en knepig situation vid umgänge med de smittfria grannarna, det kan bli kostsamt.

För ekonomin är det betydelselöst om vi enbart fokuserar på vårt lands ekonomi vilket är det enda som betyder något, den privata kan få sig en smäll, företag gå under osv. men, sålänge landet inte förändras i förhållande till omvärlden så är vi på samma plats globalt och står inför samma svårigheter, bara på olika sätt med eller utan lockdown, förutsatt vi kan vara med när det åter startar upp då.

Nu är jag ingen förespråkare av lockdown, ser inget värde i det om man ser hur det gått att stoppa på andra håll i världen och har tidigt velat följa de fria men effektiva länderna då jag såg isoleringen i wuhan som totalt otänkbar.
Tyvärr så ha allt har fokuserats på just fri smitta eller lockdown och det har skadat debatten, vi hade kunnat gå en annan väg utan att stänga ner eller sprida men, ser man på efterlevnad av restriktioner så verkar dock många behöva isoleras från resten av samhället för samhällets bästa.

Som ett förslag jag såg lyftes i Norge tidigt, rätten för staten att tvångsisolera c19-positiva och misstänkta som inte följer regler i typ ett läger om jag minns rätt, jag reagerade stark mot detta då men nu bara några månader senare så börjar jag inse att det kanske är enda alternativet här om man inte ska stänga ner samhället helt, en del folk är för korkade och egoistiska för samhällets bästa helt enkelt.

Detta är dock inte så intressant i dagens läge, det som är viktigt är nuet.
Vi måste veta varför det verkar gå åt samma håll oavsett strategier, immunitet räcker inte just i dagsläget då det ser lika ut hos grannar som ännu inte uppnått samma dödstal=immunitet och sättet är att faktiskt testa och se hur det ser ut.
Jag tror att alla länder som återvänder till ett öppnare samhälle kommer att få ungefär samma spridning på några års sikt, ja.

Botemedel, nej, det finns ju inte mot
några andra liknande sjukdomar. Vaccin, ja, men jag tror inte det kommer bli något perfekt långvarigt skydd.

Man kommer kanske lära sig att medicinskt behandla de som är 50 år på IVA (cytokinstorm?) men jag tror att många av de som är 92 år är för skröpliga. Man måste hålla viruset ifrån dessa grupper.

Jag tror även att de som haft det nu kommer vara skyddade för lång tid, kanske livslångt. Med det menar jag inte att man är immun, men att man har ett tillräckligt skydd för att slippa den svåra sjukdomen.
Citera
2020-05-22, 22:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Fåret du svarade tror man har gett upp sina gränser bara för att man är med i EU och Schengen. Vilket är totalt fel.

Va?

Jag skrev ju att varje land har rätt att välja då det finns klausuler och ingen kan tvinga att ta emot under såna här omständigheter.
Står fast att EU eller Schengen inte kan tvinga ett land.

Du måste läst fel för jag är inne på samma linje som dig hela tiden
Citera
2020-05-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du har en poäng där. Men om smittspridningen i ett visst land är hög och/eller restriktioner emot smittspridning inte bedöms hindra smitta därifrån, (Finland är på väg att få liberalare restriktioner än vad vi har), så kan, möjligen, grekerna hänvisa till detta.
De bör i alla fall kunna kräva hälsokontroller av anländande passagerare från länder med hög smittspridning, ifall de har liknande lagstiftning som Sverige:

Citat:
Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Socialstyrelsen besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Citat:
Mot den nu angivna bakgrunden gör regeringen bedömningen att den föreslagna hälsokontrollen inte kan anses som en personkontroll enligt artikel 2 och att artikeln därför inte är tillämplig. Det kan tilläggas att förslaget knappast strider mot grundtankarna bakom målsättningen om fri rörlighet inom Schengen-området. För den händelse hälsokontrollen ändå skulle anses som en personkontroll enligt artikel 2 bör undantaget enligt artikelns punkt 2 kunna tillämpas. Det bör nämligen i så fall kunna göras gällande att ”den allmänna ordningen eller statens säkerhet” kräver att hälsokontroller genomförs när det finns risk för spridning av någon av de aktuella sjukdomarna.
https://www.regeringen.se/49bbe2/contentassets/1e982c30294547f0a4b064d1951e6578/extraordinara-smittskyddsatgarder
Citera
2020-05-22, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Va?

Jag skrev ju att varje land har rätt att välja då det finns klausuler och ingen kan tvinga att ta emot under såna här omständigheter.
Står fast att EU eller Schengen inte kan tvinga ett land.

Du måste läst fel för jag är inne på samma linje som dig hela tiden

Haha, det är det jag menade också. Jag pratade om att hen inte förstår det här med Schengen
Citera
2020-05-22, 22:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror ej som du.
Däremot finns ingen vilja att ta strid i denna fråga av naturliga skäl.

Tänker logiskt. Om ett land får en epidemi och mängder av människor flyr och för att hindra spridning så kan ju inget annat land var tvungen att ta emot folk så spridningen kan fortsätta i sitt land. Det finns inget chans att det är ok.

Om ett land nu har hittat en lösningen på Covid-19 och inte vill få en ökning så borde det vara samma sak, dvs man kan välja vilka som är välkomna in i sitt land.

Denna gång handlar det inte om hudfärg, religion utan man sätter gränser för vilka länder som ej har kontroll.

Logiskt tänkande är min fakta som sagt.
Citera
2020-05-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag svarade nyss.
Alla länder i Schengenavtalet har förbundit sig till fri rörlighet för avtalets samtliga medborgare.
Hur svårt kan det vara?

Citat:
Enligt artikel 2.2 i konventionen om tillämpning av Schengenavtalet (som införlivats inom Europeiska unionens ramar) får en medlemsstat, då den allmänna ordningen eller statens säkerhet så kräver, efter samråd med de övriga medlemsstaterna, besluta om att vid de inre gränserna, under en begränsad tidsperiod, genomföra nationella gränskontroller som är anpassade till det aktuella läget.

Om den allmänna ordningen eller statens säkerhet kräver ett omedelbart ingripande, skall medlemsstaten vidta nödvändiga åtgärder och snarast möjligt underrätta övriga medlemsstater om detta.
https://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=P-2001-2026&language=SV
Citera
2020-05-22, 22:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Haha, det är det jag menade också. Jag pratade om att hen inte förstår det här med Schengen

Blev så paff när du svarade som du gjorde så jag fattade nada Men vi är på samma linje så det är bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fast vänta nu, kan någon visa en säker källa som anger att Grekland verkligen öppnar för vissa Schengenländer och inte för andra? Jag kan då inte hitta någon, men jag kanske googlar dåligt?

(Jag räknar inte DN:s live-corona-flöde som en "säker källa").

Det stämmer har läst det i grekiska nyheter, vad som inte stämmer är däremot Aftonbladets påstående att Svenskar kan åka dit den första juli. Det enda som är sagt är att övriga länder förutom dom 19 länder som kom med på listan ska omvärderas till den första juli, så det beror väl på om vi fått någon ordning på smittspridningen eller inte. Vilket vi inte kommer att få .... inte tills dess iaf
Citera
Bannlyst
Citat:
https://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=P-2001-2026&language=SV

Hen kommer fortfarande inte att förstå.
Citera
2020-05-22, 22:10
Medlem
Citat:

Jag håller inte alls med om att det är tillämpligt här.
Här talar vi om urskiljande av länder i vissa fall godtyckligt.
Hade varit intressant höra EU domstolen säga sitt men dit kommer ingen att driva detta.
Citera
2020-05-22, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inzomniak
Det stämmer har läst det i grekiska nyheter, vad som inte stämmer är däremot Aftonbladets påstående att Svenskar kan åka dit den första juli. Det enda som är sagt är att dom 19 länder som inte kom med på listan ska omvärderas till den första juli, så det beror väl på om vi fått någon ordning på smittspridningen eller inte. Vilket vi inte kommer att få .... inte tills dess iaf

Det handlar inte bara om omvärdering, det handlar också om hur folk kommer att ta sig till Grekland.
Citera
2020-05-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tänker logiskt. Om ett land får en epidemi och mängder av människor flyr och för att hindra spridning så kan ju inget annat land var tvungen att ta emot folk så spridningen kan fortsätta i sitt land. Det finns inget chans att det är ok.

Om ett land nu har hittat en lösningen på Covid-19 och inte vill få en ökning så borde det vara samma sak, dvs man kan välja vilka som är välkomna in i sitt land.

Denna gång handlar det inte om hudfärg, religion utan man sätter gränser för vilka länder som ej har kontroll.

Logiskt tänkande är min fakta som sagt.

Jo men här handlar det inte om det i fallet Finland.
Det är ett godtyckligt beslut.
Men, jag loggar ner för ikväll med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in