2020-05-22, 21:48
Medlem
Italiens patient nr 1, maratonlöparen Matia Maestri, han som fick ränna runt och smitta en massa folk innan man fattade att han hade c19.

Nyfödda dottern höll honom vid liv.

https://www.gazzetta.it/Altri-Mondi/21-05-2020/mattia-paziente-1-esclusiva-sportweek-su-me-tante-falsita-3701168958779.shtml

Mattia, il 'Paziente 1', in esclusiva su Sportweek: "Su di me tante falsità" - La Gazzetta dello Sport - Tutto il rosa della vita
Sono passati tre mesi dalla diagnosi che ha dichiarato ‘Paziente 1’ Mattia Maestri, 37 anni, di Codogno. Il primo italiano ufficialmente malato di coronavirus è stato in terapia intensiva per ...
www.gazzetta.it
Citera
2020-05-22, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du har en poäng där. Men om smittspridningen i ett visst land är hög och/eller restriktioner emot smittspridning inte bedöms hindra smitta därifrån, (Finland är på väg att få liberalare restriktioner än vad vi har), så kan, möjligen, grekerna hänvisa till detta.

Du kan neka vem fan du vill. EU bestämmer inte över dina gränser.
Citera
2020-05-22, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det var väl det jag skrev Det var ju lite av min poäng just det du skrev.

Fåret du svarade tror man har gett upp sina gränser bara för att man är med i EU och Schengen. Vilket är totalt fel.
Citera
2020-05-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Nej och åter nej. När ska du fatta det?

När ska du svara på frågan om det hade varit Norge som inte är ett EU land men ett av Schengenländerna? Hur hade EU domstolen fällt ett icke EU land?

Seriöst, gå om grundskolan idiot

Givetvis innebär Schengenavtalet att Norges yttre gräns är via EU.
Så Norge har ingen rätt via Schengenavtalet att neka andra länder.
Att du inte kan Schengenavtalet är ditt problem.
Du vet, man kan inte skriva på bindande avtal och sedan bryta dem gentemot EU för att du säger det.
Sorry.
Citera
2020-05-22, 21:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror inte heller att det finns något så illa Sverige kan göra att strömmarna av ivriga inte skulle fortsätta inåt i landet - istället för tvärtom. Vi har helt enkelt för bra rykte runtomkring i världen och den bild är svår att tvätta bort i en handvändning. Inte ens massdöd kan ta död på den myten.

- Vi får helt enkelt förlita oss på utvisningar.

I spåren av Covid-19 har många flygbolag minskat sina verksamheter drastiskt. Kan staten passa på att köpa upp några flygplan billigt? Flygplanen skulle kunna användas av ett nystartat utvisningsministerium.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sen vet jag inte hur lockande det är att flytta in på äldreboenden med tanke på att flyktingarna inte ens ha velat flytta till Norrland för att de har varit rädda för djuren. Skulle inte ett dödligt virus kunna skrämma dem lite grann? Vi kan ju dela ut infoblad och berätta att viruset överlever minst ett år på alla ytor? Utan gasmask på 24/7 rekommenderar vi inte att någon ska bo där..

Sen måste vi dock se till att inte upprepa FHM:s miss. Infobladet måste vara översatt på minst 88 språk.

- Ett problem är ju att Folkhälsomyndigheten har gett en bild att Covid-19 är harmlöst för barn. Många av kolonisatörerna tenderar ju att vara just (host) barn (host).

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är ingen allmän mänsklig rättighet att få släppas in i Grekland.

- Den principen borde Grekland ha tillämpat sedan lång tid tillbaka. Europa hade kunnat må mycket bättre ifall grekerna hade övervakat sjö-gränserna österut.

Har grekerna nu äntligen lärt sig att övervaka sina gränser?
Citera
2020-05-22, 21:55
Medlem
Fast vänta nu, kan någon visa en säker källa som anger att Grekland verkligen öppnar för vissa Schengenländer och inte för andra? Jag kan då inte hitta någon, men jag kanske googlar dåligt?

(Jag räknar inte DN:s live-corona-flöde som en "säker källa").
Citera
2020-05-22, 21:55
Medlem
Citat:
Samma regler gäller för alla Schengenländerna. Har du svårt att förstå det? Varför duckar du Norge frågan? Kom igen nu, bättre kan du

Jag svarade nyss.
Alla länder i Schengenavtalet har förbundit sig till fri rörlighet för avtalets samtliga medborgare.
Hur svårt kan det vara?
Citera
2020-05-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vågar nästan säga utan att säga för mycket att i avtalet så är jag säker på att det finns klausuler emot visa saker som Pandemi och krig mm.
Covid-19 handlar om andara saker men hör till den kategorin.

Länder har fått stänga gränser och fått bestämma över sitt land. Schengenavtalet kan ju inte innebära att ett land som har många dödstal, helt plötsligt får kalla fötter och ett par miljoner flyr det landet till länder med mindre Covid-19

Så jag vågar påstå att det visst finns regler att man kan välja vilka länders medborgare man tar emot just under rådande omständigheter med Covid-19.

Om inte jag har helt fel så stängde länder gällande Ebola-viruset emot visa länder.

Jag tror ej som du.
Däremot finns ingen vilja att ta strid i denna fråga av naturliga skäl.
Citera
2020-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du har en poäng där. Men om smittspridningen i ett visst land är hög och/eller restriktioner emot smittspridning inte bedöms hindra smitta därifrån, (Finland är på väg att få liberalare restriktioner än vad vi har), så kan, möjligen, grekerna hänvisa till detta.

Jag tror att inget land vill göra detta till en rättssak.
Man inser läget och därför skiter man i principer av fri rörlighet i detta läge.
Fullt förståligt.
Citera
2020-05-22, 22:00
Medlem
Håller vi på att bli det internationella hatobjektet?

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
Citera
2020-05-22, 22:01
Medlem
Citat:
Har du läst avtalet? Du är ju riktigt korkad som påstår att Norge har gett upp sin gräns bara för man är med i Schengen. Man har tagit bort gränskontrollen mot andra länder i avtalet, inte gett upp sina gränser till EU. Hur dum är du som inte kan förstå det? Länka delar av avtalet som motbevisar mig om det är så enkelt.

Tog mig 30 sekunder att söka Schengenavtalet och lösa att länderna som ingått avtalet har avskaffat gränserna mot varandra och man kan resa fritt mellan länderna.
Mellan dessa avtals länder går gränsen vid EU:s yttre gräns.
Glasklart.
Citera
2020-05-22, 22:02
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dailymail.co.uk/health/article-8348579/Chinas-coronavirus-vaccine-safe-worlds-completed-human-trial.html

China's coronavirus vaccine is deemed 'safe' and triggers an immune response in world's first completed human trial of 108 volunteers - but it may not 'neutralize' infection, expert says.

Kina verkar ligga först i vaccinracet men dom hade ju viruset först så dom fick en flygande start. Men funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in