2020-05-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Haha du är ju verkligen korkad beyond.
Berätta nu för oss hur EU domstolen skulle straffa eller fälla ett icke EU som Norge om det hade varit de? Kom igen nu, berätta

Vi talar om Grekland.
Du har alltså inte insett detta ännu.
Herregud...
Citera
2020-05-22, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Dö bryter du mot EU lag och fölls i domstol.

Nej och åter nej. När ska du fatta det?

När ska du svara på frågan om det hade varit Norge som inte är ett EU land men ett av Schengenländerna? Hur hade EU domstolen fällt ett icke EU land?

Seriöst, gå om grundskolan idiot
Citera
2020-05-22, 21:32
Bannlyst
Citat:
Vi talar om Grekland.
Du har alltså inte insett detta ännu.
Herregud...

Samma regler gäller för alla Schengenländerna. Har du svårt att förstå det? Varför duckar du Norge frågan? Kom igen nu, bättre kan du
Citera
2020-05-22, 21:33
Medlem
Storbritannien går förbi Italien i döda per capita om ett par dagar. Sverige passerar Frankrike inom ett par veckor.
Citera
2020-05-22, 21:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tänk om Olsen hade fått bli statsepidemiolog i stället för Tegnell! Så annorlunda allting skulle ha sett ut nu, i så fall! *suckar*
Å andra sidan behöver Sverige och svenskarna läxa - kan bara gissa hur drygt och uppblåst vårt land annars skulle ha blivit.
Och det enbart genom en sån liten och enkel manöver som att byta ut en person.
Jag menar, man hade nog inte insett hur nära det hade varit ...

Nu blir det här en dyrköpt läxa, och det är främst de som har fått arbeta ihop till, och bygga upp vårt välstånd som har fått betala.

Jag tror det var statsvetaren Rothstein som i en intervju häromdagen menade på man här har sett det som en tävling med andra länder.
Det har också varit så jag sett att landets agerande varit.
Citera
2020-05-22, 21:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Just det, vi gör vad vetenskap och beprövad erfarenhet pekar på.

Sedan är det inte vårt problem att andra länder och utländska politiker faller offer för flockmentalitet lika lätt som du gör.

Tja, 7,3 procent som utvecklat antikroppar för fyra veckor sedan och som tillfrisknade ifrån covid-19 för sex veckor sedan är ingen uppseendeväckande låg andel, då pandemin bara hade hunnit rasa i några veckor innan de insjuknade. Tro mig: Det hinner hända mycket under en pandemi på sex veckor!

Och redan nästa vecka kör FHM igång med en ny serologisk undersökning. Då har det hunnit gått 5 veckor sedan den senaste undersökningen utfördes, 7 veckor sedan de undersökta blev friska ifrån covid-19, och hunnit utveckla antikroppar, och 8-10 veckor har hunnit gått innan de först insjuknade i covid-19. Vi snackar alltså om folk insjuknade i covid-19 i början och mitten av mars! Då är andelen 7,3 procent immuniserade ingen låg siffra. Något som du kommer att upptäcka när vi får resultatet av sen kommande serologiska undersökningen.

För ett resultat under 20 procent immuniserade för Stockholmsregionen skulle göra mig mycket, mycket förvånad. Speciellt som den faktiska utvecklingen i Stockholmsregionen, där smittspridningen nu avtar, pekar på en immunitet på över 20 procent (men under 30 procent med tanke på den avtagande smittspridningen där de senaste veckorna).

Däremot så verkar smittspridningen öka ganska raskt i Västra Götaland, så det dröjer innan den bromsar in rejält i landet som helhet. Speciellt som Skåneregionen står näst på tur. Men att pandemikurvan ser olika ut i olika delar av landet är bara en fördel för sjukvården. Då kan olika regioner lättare hjälpa varandra.

Inte vårt problem att du skiter ur dig fantasier som vanligt.

7.3% handlar om hela Stockholms området fram till 1 maj. Dessa tester är från April och inte i mars som du hittar på.

"Siffrorna speglar det läge som var i epidemin tidigare i april, eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/

Resten av ditt inlägg låter som en återupprepning av Tegnells tappade uttalanden.

Erfarenhet och beprövad vetenskaplig erfarenhet?

Frode Forland skrattade åt oss och sa att vi bygger på utdaterade modeller som att nästa pandemi skulle vara som en influensa.

Men dum svensken är ju extremt blåst och naiv.

Spelar ingen större roll vad som sägs längre eftersom man hittar på lite som man vill numera.

Som det du gör.
Senast redigerad av AnnaDea 2020-05-22 kl. 21:50.
Citera
2020-05-22, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
SVT:s granskning Striden om munskydden.

– Jag känner mig som en dödsängel. Så låter ett av många larm från hemtjänst och äldreomsorg i svenska kommuner. Alla var överens om att våra äldre måste skyddas och personalen inte ska riskera sin hälsa. Men striden om munskydden har blivit en av pandemins mest infekterade. SVT:s granskning visar att den myndighet som ska värna arbetsmiljön i stället pressats att tona ned sina krav. Myndighetens egen expert kom fram till att det inte räcker med plastvisir för att stoppa smittan. Den slutsatsen hamnade i papperskorgen.

https://www.svtplay.se/klipp/26870929

Det är rena Tjernobylhanteringen av det här, ljug, ljug, ljug och ljug lite till. Hemtjänsten som stod där när ambulanspersonalen kom såg ut att vara riktigt skärrad.
Citera
2020-05-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Vi pratar ju om två olika tester här. Ett test visar om du har/haft viruset. Vilket är relevant. Ännu mer intressant blir ju antikroppstestet för att återgå till en mer normal vardag. Givetvis ska båda användas så vi får mer kontroll över smittan. Även om det finns felmarginaler. Sverige måste få ut testen till hårdast drabbade regioner så fort som möjligt. Allt annat är befängt.
Jag håller med att det är nyttigt att veta om man haft det, om testet utvisar det.

Förhoppningsvis kommer man hitta ännu bättre markörer i framtiden, för att detektera om man haft det.
Citera
2020-05-22, 21:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Är du så direkt obegåvad att du tror att Schengenavtalet innebär att man får välja vilka länders medborgare man accepterar in?
Herregud, svensk skola måste börja ta hand om de mindre begåvade bättre.

Vågar nästan säga utan att säga för mycket att i avtalet så är jag säker på att det finns klausuler emot visa saker som Pandemi och krig mm.
Covid-19 handlar om andara saker men hör till den kategorin.

Länder har fått stänga gränser och fått bestämma över sitt land. Schengenavtalet kan ju inte innebära att ett land som har många dödstal, helt plötsligt får kalla fötter och ett par miljoner flyr det landet till länder med mindre Covid-19

Så jag vågar påstå att det visst finns regler att man kan välja vilka länders medborgare man tar emot just under rådande omständigheter med Covid-19.

Om inte jag har helt fel så stängde länder gällande Ebola-viruset emot visa länder.
Citera
2020-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är knappast värdelöst att stanna hemma om man har symptom eftersom man sprider virus mer och under längre tid. Studien visar det jag sagt tidigare kring att det finns mycket virus i näsan under insjuknandefsen samt första dagarna av symptom. Virus-RNA fanns på kudden på handtag etc vilket inte är konstigt. Det visar också att handhygien samt desinfektion av tagytor är A och O dvs de basala hygienrutinerna (som inte följts på många äldreboenden).

Det är också fortfarande oklart hur stor spridningen är från presymptomatiska personer kontra symptomatiska. Den stora förvåningen kom väl när det inte verkar som att särskilt många smittats i samhället som man trott, vilket skulle varit fallet om alla som är presymptomatiska smittar effektivt. Av de slumpmässiga provtagningar som gjordes av FHM och där positiva prov hittades hade samtliga symptom, men bara 8 % feber och 30 % hosta, dvs de klassiska symptomen som gör att folk vanligen stannar hemma. Folk går vanligen till jobbet om man har huvudvärk eller nästäppa.

Min poäng var att eftersom man smittar innan man känner sig sjuk räcker det inte att stanna hemma efter man har utvecklat symptom.

Och eftersom många aldrig uppvisar symptom sprider de då smittan utan att själva någonsin känna sig sjuka.

Så presymptomatiska och asymptomatiska smittbärare täcks inte av FHMs rekommendationer.
Citera
2020-05-22, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vågar nästan säga utan att säga för mycket att i avtalet så är jag säker på att det finns klausuler emot visa saker som Pandemi och krig mm.
Covid-19 handlar om andara saker men hör till den kategorin.

Länder har fått stänga gränser och fått bestämma över sitt land. Schengenavtalet kan ju inte innebära att ett land som har många dödstal, helt plötsligt får kalla fötter och ett par miljoner flyr det landet till länder med mindre Covid-19

Så jag vågar påstå att det visst finns regler att man kan välja vilka länders medborgare man tar emot just under rådande omständigheter med Covid-19.

Om inte jag har helt fel så stängde länder gällande Ebola-viruset emot visa länder.

Schengenavtalet innebär att man har slopat gränskontrollerna mellan dessa länder. Det betyder inte att EU bestämmer vilka du kan eller inte kan släppa in. Inget land har gett upp sina gränser.
Citera
2020-05-22, 21:47
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Schengenavtalet innebär att man har slopat gränskontrollerna mellan dessa länder. Det betyder inte att EU bestämmer vilka du kan eller inte kan släppa in. Inget land har gett upp sina gränser.

Det var väl det jag skrev Det var ju lite av min poäng just det du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in