2020-03-16, 09:28
Moderator
evilhoneys avatar
Att du hade sex dagen före din beräknade mens är inte lika viktig som om du hade sex ungefär mitt i mellan den förra mensen och det beräknade datumet, dvs vid ägglossning.
Om någon kom i dig då så är risken givetvis hög, en spermie kan dessutom leva upp till 6 dagar i dig i väntan på att lura sig in i ett ägg.

Det säkraste du kan göra är att gå till apoteket och köpa ett gravtest.

Sen; ibland kan mensen vara sen av andra skäl så det måste inte betyda att du är gravid.
Citera
2020-03-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Men du blir inte gravid dagen innan mensen.
Du blir gravid när du har ägglossning, typ mittemellan de båda mensperioderna....
Gör ett gravtest för att få svaret. Den är det nog så att den du hade sex med typ ca 2 veckor efter sista mens.

Har ingen koll på hur det funkar?

Okej skönt att få höra! Jo jag har koll men är en person med mycket katastroftankar
Och pappan då är min man och ska ha barn med så behöver jag vara HELT säker på att det är hans barn såklart
Ska gå till barnmorska sen ju och få det säkerställt också om jag nu är gravid. och innan det köpa clearblues test som visar hur många veckor. Detta var inte heller planerat,men jag har statistik på hur min mens brukar se ut när jag har ägglossning. Tack för svar ☺️
Citera
2020-03-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Att du hade sex dagen före din beräknade mens är inte lika viktig som om du hade sex ungefär mitt i mellan den förra mensen och det beräknade datumet, dvs vid ägglossning.
Om någon kom i dig då så är risken givetvis hög, en spermie kan dessutom leva upp till 6 dagar i dig i väntan på att lura sig in i ett ägg.

Det säkraste du kan göra är att gå till apoteket och köpa ett gravtest.

Sen; ibland kan mensen vara sen av andra skäl så det måste inte betyda att du är gravid.

Ja det stämmer, det hände i mitten av månaden,Ungefär runt ägglossningen. Testar inte positivt än, men är bara på bim+9
Har aldrig varit så sen, och hade ont i magen flera dagar men ingen mens kom, illamående är jag också ibland, om ja åker bil tex vilket inte hör till vanligheterna
Men ska fortsätta testa mig o se.
Men ville bara få klart för mig att det sista sexet inte spelar någon roll i detta.

Tack för svar det uppskattas 😊
Citera
2020-03-16, 10:15
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me-linda
Ja det stämmer, det hände i mitten av månaden,Ungefär runt ägglossningen. Testar inte positivt än, men är bara på bim+9
Har aldrig varit så sen, och hade ont i magen flera dagar men ingen mens kom, illamående är jag också ibland, om ja åker bil tex vilket inte hör till vanligheterna
Men ska fortsätta testa mig o se.
Men ville bara få klart för mig att det sista sexet inte spelar någon roll i detta.

Tack för svar det uppskattas 😊
Om du testar negativt 9 dagar efter beräknad mens så är du med största sannolikhet inte gravid då dagens test kan upptäcka en graviditet så tidigt som fem dagar före beräknad mens.

Sjukdom, stress, oro, mediciner, kost osv är saker som kan spela in på menscykeln, ibland kan den bli sen utan att det är något fel. Är du orolig och den inte kommer så kan du alltid vända dig till en gynekolog eller vårdcentral. Om du är ung så kan en ungdomsmottagning hjälpa dig.
Citera
2020-03-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Om du testar negativt 9 dagar efter beräknad mens så är du med största sannolikhet inte gravid då dagens test kan upptäcka en graviditet så tidigt som fem dagar före beräknad mens.

Sjukdom, stress, oro, mediciner, kost osv är saker som kan spela in på menscykeln, ibland kan den bli sen utan att det är något fel. Är du orolig och den inte kommer så kan du alltid vända dig till en gynekolog eller vårdcentral. Om du är ung så kan en ungdomsmottagning hjälpa dig.

Ja precis så kan det också vara, Vissa kan plussa ganska sent så får helt enkelt ta och vänta och se hur det blir tack
Citera
2020-05-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt
Lol. Nej, läs på. Det kan hända ändå, det räcker ju med en spermie ...

En spermie = utlösning.
Citera
2020-05-23, 08:29
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
En spermie = utlösning.

Falskt my friend
Citera
2020-05-23, 12:52
Medlem
Citat:
Falskt my friend

Okej, var går gränsen då? 100? 500? 2000000?

Dessutom innehåller den första delen av ejakulatet "smörjmedel" som gör vägen enklare för spermierna.
Citera
2020-05-23, 22:37
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Okej, var går gränsen då? 100? 500? 2000000?

Dessutom innehåller den första delen av ejakulatet "smörjmedel" som gör vägen enklare för spermierna.

vad menar du med "gränsen"? det räcker ju med en spermie

även om det såklart är mindre risk/chans att bli gravid på det sättet
Citera
2020-05-24, 06:20
Medlem
Citat:
vad menar du med "gränsen"? det räcker ju med en spermie

även om det såklart är mindre risk/chans att bli gravid på det sättet

DU sa att det inte var någon utlösning om det bara kom en spermie. Så var går gränsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in