2020-05-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Det här borde socialen, BVC och andra inom psykologi veta???
Så när dem säger att barnet satt i mammas knä på jul så borde dem inte tagit det som något speciellt!

Ärligt talat, kunskapen inom barnpsykologi är ofta förvånande låg bland dessa yrkeskategorier.
Citera
2020-05-22, 20:24
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det har ändrats ganska mycket bara de senaste tio åren, sedan jag själv lade av med horset. På den tiden var det ju jätteovanligt att någon tog några opiater alls, och de som gjorde det var jonkarna. Numera finns fentanyl i nässpraysform, subutex verkar lika lätt att få tag på som amfetamin, och det är helt andra grupper som börjar med opiaterna. Tyvärr.

Ungefär lika lång tid som jag varit borta från det, men ja, känner till fentanylvågen tack vare en nära vän som hamnade där, men i övrigt var det väl som du säger förut enbart jonkare som tog sub, metadon och liknande. Trist att höra att det blivit så, med tanke på att det är så pass svårt att sluta med dem. Har själv gått igenom det också.

När det gäller R tvivlar jag dock inte på att hon gått på det mesta, hon ljuger bara vanemässigt, som så många andra missbrukare gör. Dåligt tillfälle att göra det nu dock.
Citera
2020-05-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Ärligt talat, kunskapen inom barnpsykologi är ofta förvånande låg bland dessa yrkeskategorier.

”Folk inom psykologi” vet nog men de blir sällan inkopplade från socialtjänstens sida, vilket forskare inom till exempel utvecklingspsykologi har kritiserat ett tag nu.
Citera
2020-05-22, 20:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
P's ex.
Annars är det nog inte många som läser Flashback tyvärr😓 kanske någon som kan knacka på hos en granne och ställa frågor om det är spegelhus (andra lgh ser likadana ut)
Hade jag bott närmare hade jag gjort det imorgon men det är typ 6h bil om inte mer

Nej, det blir väl lite knepigt på det sättet, men det är ju en hel del folk som bor i huset. Finns det någon annanstans man kan hitta planritningar eller beskrivningar av hus kanske? Hade varit intressant att se vilka som har tillgång till trappan, för jag håller också med att det där med källaren låter konstigt.

Hade det gällt tvättstugan som R säger så hade det väl bara varit att inte ta henne med ner dit, P skulle väl ändå hem samtidigt.
Citera
2020-05-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
På sidan 116 - kroppsskiss- visas skador i ansiktet.
13, 14, 15, 16 sitter i en ”halvmåne” på Es högra kind, ungefär från ögonvrån ned till nedre käkbenet.
Nr 17 sitter vid ögonvrån på vänstra sidan.

Nu har jag ju bara sett skissen (tack o lov), men det känns som att det är blåmärken efter fingrar? Ett rejält grepp för att få tyst på flickan, eller kanske fasthållning för att stoppa i henne ”medicin”..?

Jag har barn själv, och vet att de trillar och slår sig titt som tätt (och det är ju det Rebecka hävdar att Esmeralda har gjort 220 gånger), men just att märkena sitter i den formationen måste vara svårt att bortförklara? Såvida hon inte hävdar att det är deras sätt att utföra HLR?

Kommer ta bort bilden. Men hittade ingen Google för jag vet inte ens vad greppet heter men menar du såhär?
https://imgur.com/a/V0CtsNv
Citera
2020-05-22, 20:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Kommer ta bort bilden. Men hittade ingen Google för jag vet inte ens vad greppet heter men menar du såhär?
https://imgur.com/a/V0CtsNv

Känns ju dock konstigt att man skulle ta i så hårt att det blev permanenta märken. Nu sa P att eftersom hon bet ihop tänderna (krampade?) så var han tvungen att bända upp munnen. Kan väl kanske bero på det.
Citera
2020-05-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
När det gäller R tvivlar jag dock inte på att hon gått på det mesta, hon ljuger bara vanemässigt, som så många andra missbrukare gör. Dåligt tillfälle att göra det nu dock.

Känner konstigt nog en hel del missbrukare. Från ung ålder och upp trots att jag aldrig rört droger själv. Men det finns ingen som någonsin har sagt sanningen. Några av dem levde jag väldigt nära och man trodde verkligen på allt. Även när dem blev tagna i lögnen så trodde man på nästa.
Det är väl lite så att en missbrukare av R's kaliber har spenderat hela sitt liv till att ljuga och måla sig själv till offer så därför går alla på det.
Vi lever också i ett land där allting offerförklarar till höger och vänster. Våldtäkter, misshandel, barnrån (personer som rånar barn) mm. Allt är det synd om
Citera
2020-05-22, 20:33
Medlem
Citat:
Känns ju dock konstigt att man skulle ta i så hårt att det blev permanenta märken. Nu sa P att eftersom hon bet ihop tänderna (krampade?) så var han tvungen att bända upp munnen. Kan väl kanske bero på det.
Håller med. Det kan vara ett slags räddningsförsök med i all misär.
Citera
2020-05-22, 20:34
Medlem
Citat:
Nej, det blir väl lite knepigt på det sättet, men det är ju en hel del folk som bor i huset. Finns det någon annanstans man kan hitta planritningar eller beskrivningar av hus kanske? Hade varit intressant att se vilka som har tillgång till trappan, för jag håller också med att det där med källaren låter konstigt.

Hade det gällt tvättstugan som R säger så hade det väl bara varit att inte ta henne med ner dit, P skulle väl ändå hem samtidigt.
Hyresvärden? Man kan ringa dem och se angående ritningar och gångar väl?
Citera
2020-05-22, 21:04
Medlem
Citat:
Hyresvärden? Man kan ringa dem och se angående ritningar och gångar väl?

Det kanske går att få fram planritningen via stadsarkivet iom att det är en hyfsad gammal byggnad? Se nedan:

https://www.norrkoping.se/boende-trafik-och-miljo/bygga-och-forandra/bygglov-marklov-rivningslov-och-anmalan/ritningar.html

”Det kan finnas gamla ritningar för byggnaden som kan vara till hjälp när du ska göra nya ritningar. Om det finns gamla ritningar kan du beställa dessa från stadsarkivet eller från det digitalt tekniska arkivet (DTA).

Gemensamt för alla ritningar är att de ska innehålla information om:

Fastighetens beteckning, alltså namn och nummer. Är du osäker på vilken beteckning din fastighet har kan du kontakta samhällsbyggnadskontoret.”
Citera
2020-05-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Alltihopa känns så jävla obehagligt, från kammarrätten - förundersökning. Ja, o givetvis händelsen med E är ju mest obehaglig. Men den kunde undvikas. Tycker myndigheter i Norrköping oxå borde ställas till svars!

Ja de ska ställas till svars!!
Håller med.
Citera
2020-05-22, 21:12
Medlem
Någon som kan hänvisa vilken sida fup ligger på hittar fan inte, blivit av med min på luren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in