Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Når det gjelder motiv i saken tror jeg det er sammensatt av økonomisk tap ved skilsmisse, og trusler om å røpe hemmelig kompromitterende informasjon. Det siste tror jeg var noe som kan ha trengt TH opp i et hjørne slik at han bare så to muligheter, enten seg selv eller ektefellen.
Har hele tiden sett på koblingen til Wiborg-saken som spinnvill og søkt, men er åpen for at noe sånt kan ha vært en trigger ettersom TH tydeligvis tjente mye på flyplassutbyggingen.
1994: Jan Wiborg funnet død
1998: Gardermoen åpner
1999: Dødsfallet blir gransket
2000: boken "Historien om Gardermoen - et nasjonalt bedrageri" ble utgitt
2014: boken "Hvem drepte Jan Wiborg" ble utgitt
2018: True crime serien "Mannen som falt" ble lansert 5.12. men produksjonen har trolig vart i flere år, kanskje AEH har nevnt noe som fikk TH til å tvile på hennes evt. taushetsløfte?
2020: "Mannen som falt" vist på tv
Hadde TH virkelig en mørk hemmelighet i denne saken tror jeg alle oppslag om dette var stressende. Dersom AEH kjente til dette, kan det ha vært en kime til konflikt som kan ha toppet seg når hun ville ta ut skilsmisse. Jeg tror han i så fall har pønsket på dette i flere år, og innsett at denne dagen ville komme, særlig da han forsto at AEH så seg om etter leilighet fra våren 2018.
Saken ble ikke oppklart, og kan ha vært det perfekte drap, noe som også denne saken bærer preg av. En kan tenke seg at noe var planlagt å skulle skje på Kvitfjell, men at alternative planer ble iverksatt da hytteturen ble avlyst.
Har også tenkt på dette med Kvitfjell. Kanskje var den opprinnelige planen at hun skulle drepes 1 november på Kvitfjell. At det ikke var 31 de skulle dra, slik TH har sagt, men 1 november. Kanskje hun skjønte, og fikk på følelsen at hun skulle drepes, og avlyste. Syntes det er så rart at en mann har sagt til en annen mann der oppe at han måtte si at det var den 31.10 at de hadde møte, og ikke 1 november. Og at det er en leiebil det ikke kan redegjøres for. Jeg tror den meldingen sendt fra AEs mobil kl.09.05, ikke er sendt fra henne selv, men fra GM.
Når det gjelder den Wiborg-saken tror jeg ikke at det er selvmord, men drap, noe som Sosialisen av en eller annen merkelig grunn henger seg opp i. Hvorfor er det så viktig for han å si at det er selvmord, og ikke drap, når det egentlig ikke er det som tråden her handler om.. Skulle vært interresant å funnet ut mer om hva TH evt har tjent på at ny hovedflyplass ble lagt til Gardermoen framfor Hurum.