Citat:
Jo, jeg forstår hva du mener, men mitt poeng er at du forklarer ditt standpunkt utifra at likhundene kan ha markert. I tilfelle burde politiet gått ut med den informasjonen, samtidig som de offentliggjør påstanden om at de mener at AEH ble kvalt.Da forsto du ikke innlegget mitt. Poenget er at politiet kan ha som premiss at AEH døde i boligen pga hundemarkering. Da har hun jo ikke blitt bortført levende. Sekundært til dette kan funnene tyde på kvelning, både på grunn av faktiske funn som f.eks. karakteristisk blodspray fra luftveier. Og på grunn av mangel på andre funn som ville tydet på andre dødsårsaker som knivdrap, skudddrap etc.
Ellers enig med deg at politiets bevisgrunnlag er tynt, det viser avgjørelsen i lagmannsretten. Uten lik så vil dette bli tøft å få dom også.
Ut fra det som er lekket i media er mitt inntrykk at retten støtter politiet i drapsteorien, men at bevisene ikke holdt for varetektsfengsling av TH. Nå ryktes det om økt optimisme i politiet, så vi kan håpe at man har funnet mer etter ransaking og beslag hos de siktede.
Hva tenker du på med forhåndsdømming? Blant folk flest, eller i media? Før eller etter siktelsen?
Ellers enig med deg at politiets bevisgrunnlag er tynt, det viser avgjørelsen i lagmannsretten. Uten lik så vil dette bli tøft å få dom også.
Ut fra det som er lekket i media er mitt inntrykk at retten støtter politiet i drapsteorien, men at bevisene ikke holdt for varetektsfengsling av TH. Nå ryktes det om økt optimisme i politiet, så vi kan håpe at man har funnet mer etter ransaking og beslag hos de siktede.
Hva tenker du på med forhåndsdømming? Blant folk flest, eller i media? Før eller etter siktelsen?
Dette fordi siktede blir forhåndsdømt i media.
Jeg synes det er et problem i forhold til rettsikkerheten vår.
Jeg mener selvsagt at det hovedsaklig er politiet og VG som forhåndsdømmer. VG har vært part i etterforskningen, og samtidig tjent penger på saken. Etterhvert har flere medier kommet på banen, og det er heller ikke ubetydelig.
Hadde siktelsen ligget på et sterkere bevis-grunnlag, så hadde det vært annerledes synes jeg.