2020-05-22, 17:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Sverige har ökat antalet test marginellt från att vara katastrofalt lågt till att bli något mindre katastrofalt lågt. Andra länder har TIODUBBLAT sin testning och har trots detta en BRANT nedåtgående kurva i antal nya positiva test. Det betyder i enkla ordalag att smittspridningen i Sverige - sett på nationell nivå - endast minskat marginellt, medan smittspridningen i de flesta andra länder bromsats drastiskt.

Jag är faktiskt tveksam till att antalet nya smittade i Sverige kommer minska från dagens nivåer inom den närmsta 30-dagars perioden. Det finns nämligen väldigt lite som tyder på det.

Sverige har misslyckats. Så enkelt är det.
Sverige har valt att hålla ekonomin igång och till viss del prioriterat det. Så att säga att vi misslyckats är fel. Snarare har vi lyckats. Men om man bara fokuserar på coronan så har vi ju onekligen inte fått ner den på noll och har man det målet, ja då har vi ju misslyckats.
Citera
2020-05-22, 17:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mycket bra inlägg

Jag tror jag talar för majoriteten på FB här när jag säger att alarmisternas inlägg borde flyttas till religionsforumet eftersom dessa har mer med tro och vidskepelse att göra än med vetenskap som alltid är min ledstjärna.

Vi har att göra med en mildare form av säsongsinfluensa. Detta uppmärksammas i utländsk press som konstaterar att vår Corona är mildare än en tidigare vanlig influensa som under en april månad släckte betydligt fler liv.

Mildare form av säsongsinfluensa? Varför inte bara säga att det är en "liten" förkylning som just nu rasslar över världen?

När jag får en förkylning eller mild säsongsinfluensa så brukar jag också råka ut för samma sak som Owe Svensson (sarkastisk). Undrar om Owe skulle hålla med dig om din uppfattning av COVID-19?

"Han kämpade mot covid-19 – och överlevde efter tre veckor i respirator"

https://www.dn.se/insidan/han-kampade-mot-covid-19-och-overlevde-efter-tre-veckor-i-respirator/
Citera
2020-05-22, 17:41
Medlem
Hoppas på fler döda nästa veckan så trådmedlemmarna får skrocka ihop och ge varandra fler high fives.
Citera
2020-05-22, 17:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Bara att administrera ett vaccin kommer ju att bli en logistisk mardröm för Sverige som vi knappast kommer att klara av.
Jag gissar personligen att OM någon lyckas få fram ett vaccin så kommer man tillverka ampuller som man administrerar själv, faktiskt.
Citera
2020-05-22, 17:45
Medlem
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, säger att han förstår att vissa grannländer vill stänga gränsen till Sverige i sommar.
Han menar att Folkhälsomyndigheten har misslyckats med att förstå hur smittan rör sig i Sverige.

”Vi är fortfarande på en platå och hackar.

Han avvisar Tegnells flamsande med : ”Tegnells ord är inte Guds lag”

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-tegnells-ord-ar-inte-guds-lag/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Absolut kan det vara årstidsbundet, detta trodde jag i början med tanke på Sydostasien. Det förklarar dock inte Brasilien.

Vi får väl se hur det går nu för övriga norden och Europa när man åter öppnar upp flyg och semesterresor. På några veckor har vi då svaret om COVID-19 infektionen åter öppnar upp, eller håller sig låg.
Alla flygbolag samt andra internationella transportbolag, borde ju kräva någon typ av provtagningsintyg innan de sätter folk på exempelvis plan, tåg och bussar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tror du får räkna in mer än bara bidraget när det gäller de utan jobb.
Annars är det ju som du säger en skitsumma med arbetslösa invandrare också.

Japp, det är därför kommunerna kraschar i Sverige.

Räkna sedan in alla dessa låtsasjobb som de slussas omkring inom.
Citera
2020-05-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige har valt att hålla ekonomin igång och till viss del prioriterat det. Så att säga att vi misslyckats är fel. Snarare har vi lyckats. Men om man bara fokuserar på coronan så har vi ju onekligen inte fått ner den på noll och har man det målet, ja då har vi ju misslyckats.

Vi har lyckats decimera antalet äldre i landet genom att låta oskyddad personal smitta ner dem i alla fall.

Och ser man bara till ekonomi så har du ju rätt eftersom sjuka äldre är en utgift.
Citera
2020-05-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vilken varning, den har jag missat.

No worries jag håller kollen. Här kommer den:

The prospect of a second wave of coronavirus infection across Europe is no longer a distant theory, according to the director of the EU agency responsible for advising governments – including the UK – on disease control.

“The question is when and how big, that is the question in my view,” said Dr Andrea Ammon, director of the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC).

https://www.theguardian.com/world/2020/may/20/top-eu-doctor-europe-should-brace-itself-for-second-wave-of-coronavirus
Citera
2020-05-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vi har lyckats decimera antalet äldre i landet genom att låta oskyddad personal smitta ner dem i alla fall.

Och ser man bara till ekonomi så har du ju rätt eftersom sjuka äldre är en utgift.
Är du beredd att betala mer i skatt för att skydda de sjuka äldre?
Citera
2020-05-22, 17:50
Medlem
senaste från reddit/r/Coronavirus:

"US Director for the Center for Infection and Immunity admits withholding evidence in JANUARY that even simple masks reduce community spread by 60%, in order to protect supplies for healthcare workers (including his wife)."

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/goiymc/us_director_for_the_center_for_infection_and/
Citera
2020-05-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Sverige har ökat antalet test marginellt från att vara katastrofalt lågt till att bli något mindre katastrofalt lågt. Andra länder har TIODUBBLAT sin testning och har trots detta en BRANT nedåtgående kurva i antal nya positiva test. Det betyder i enkla ordalag att smittspridningen i Sverige - sett på nationell nivå - endast minskat marginellt, medan smittspridningen i de flesta andra länder bromsats drastiskt.

Jag är faktiskt tveksam till att antalet nya smittade i Sverige kommer minska från dagens nivåer inom den närmsta 30-dagars perioden. Det finns nämligen väldigt lite som tyder på det.

Sverige har misslyckats. Så enkelt är det.

Sverige har ju medvetet tillåtit viss spridning. Inget konstigt helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in