2020-05-22, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tegnell är inte politiker.

Det sa jag inte heller
Citera
2020-05-22, 16:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag undrar hur det går med Indiens lockdown som pågått sedan 24 mars. Det verkar inte påverkat kurvorna nämnvärt där.

Det har den nog gjort, tillfälligt......

Vänta bara vad som kommer att hända där när de börjar öppna upp.
Citera
2020-05-22, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
No bid deal om man ljuger - bara man ljuger åt det hållet att lockdown blir verklighet.

SEN kan man även ljuga vilken effekt den hade.. ojdå.. förlåt - vi räknade FEL - men syftet var ändå gott..

Vad svamlar du om?
Citera
2020-05-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Går folk i Norge, Finland och Danmark omkring i munskydd utanför dörren? Om inte, så faller ditt resonemang.

Det är så sant- västerländska demokratier är överlag äckliga egon som skiter fullständigt i sina medmänniskor förutom i ord.
"Munskydd? Nejnejnej det är fascism, tvinga inte mig någonting, det är emot mina mänskliga rättigheter"

Haha jävlar vad jag hatar er
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
No bid deal om man ljuger - bara man ljuger åt det hållet att lockdown blir verklighet.

SEN kan man även ljuga vilken effekt den hade.. ojdå.. förlåt - vi räknade FEL - men syftet var ändå gott..
Trevligt, nu börjar jag fatta hur man ska göra i denna krisen om man är politiker.

Vi struntar i våra expertmyndigheters råd, och gör som våra kompisar. Som också struntar i deras expertmyndigheters råd.

Sen när vi blir påkommna med att ha ljugit, då drar vi upp kortet "Vi gjorde det som krävdes, det var så bråttom. Men vi menade väl!"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror mer på överläkaren man läste om i tidningen idag, som säger att nu börjar man se effekten av att sommaren är på intåg, att det kan hjälpa att minska smittspridningen på hela norra halvklotet just nu. Det låter logiskt då det påverkat alla andra smittor som sprids på liknande sätt, de sprids sämre när man är mer utomhus. Vår s.k. flockimmunitet ger jag inte mycket för.

I höst om vi får våg 2 står vi då fortfarande inför katastrofläge, med så pass låg immunitet som vi har, som kanske även t.o.m. försvunnit vid det laget, säg i november. Nej, det är Epic fail på alla plan, här i Sverige, tyvärr. Hoppas de skärper sig nu bara och gör en rejäl krisplan inför hur vi kan hantera eventuell våg 2. Smittan måste bort från Sverige omedelbart nu, så vi kan återhämta ekonomin och vården åtminstone över hela sommaren och början av hösten.
Katastrof i våg 2?
Blir det inte värre än så här är det inget att oroa sig för.
Jobba på och tänk på nåt roligt istället.
Citera
2020-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Låter som när japanska ledare ertappas med något otillåtet, då gråts och hulkas det och bes om ursäkt i nationell tv.

Hoppas att folkdonstolen inte kräver att mannen i vinröd tröja ska kasta sig på svärdet bara...

Känslorna är det viktigaste trots allt. Samt ångern.. Förlåt att vi gjorde helt emot vetenskapen och stängde ner samhället och förorsakade onödiga konkursser och ljög om siffrorna och redovisade inte underlaget - syftet var ändå gott. Snyft snyft..
Citera
2020-05-22, 16:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror mer på överläkaren man läste om i tidningen idag, som säger att nu börjar man se effekten av att sommaren är på intåg, att det kan hjälpa att minska smittspridningen på hela norra halvklotet just nu. Det låter logiskt då det påverkat alla andra smittor som sprids på liknande sätt, de sprids sämre när man är mer utomhus. Vår s.k. flockimmunitet ger jag inte mycket för.

I höst om vi får våg 2 står vi då fortfarande inför katastrofläge, med så pass låg immunitet som vi har, som kanske även t.o.m. försvunnit vid det laget, säg i november. Nej, det är Epic fail på alla plan, här i Sverige, tyvärr. Hoppas de skärper sig nu bara och gör en rejäl krisplan inför hur vi kan hantera eventuell våg 2. Smittan måste bort från Sverige omedelbart nu, så vi kan återhämta ekonomin och vården åtminstone över hela sommaren och början av hösten.

Att SARS-COV2 sprids sämre utomhus och att viruset är känsligt är ingen nyhet. Men att det, redan nu, skulle börja bete sig som en säsongsinfluensa är det mycket som talar emot. T.ex spridningen i många varma länder just nu.
Citera
2020-05-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag har skrivit om detta i månader i andra trådar. Sverige kommer drabbas lika hårt ekonomiskt. Men du skrev att resten sv världen klarar sig fint nu när de lättar på karantän igen. Vilket självfallet inte alks stämmer.
Inga länder har någon massdöd. Dessutom har antal döda i influensa gått ner över hela världen vilket är suspekt.
Den stora faran är alla hundratals miljoner som nu är arbetslösa runt om i världen.
Sverige kommer drabbas extremt hårt som det exportberoende land vi är.

Det är inte ett dugg suspekt!
Antalet coronasmittade har ju också gått ner gentemot om man hade haft helt öppna samhällen. Alla smittsamma sjukdomar har gått ner nu.

Jag håller med om att ekonomin är ett ännu större hot.
Det jag menar är det inte finns NÅGON väg runt det tyvärr.
Det minst dåliga för ekonomin är så som ostasiatiska länder gör.

Enda jag läste av dig igår var hätska utfall haha, men märker ju nu att du eg är vettig så ha en fin dag!
Citera
2020-05-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du missar total att vara nyanserad. Har för mig att svenskarnas turismen ger ett betydligt större valutaminus än vad de utländska turisterna ger tillbaks.
Och den svenska turistnäringen är väldigt mycket svenskarnas egna semestrande. Men gudomlig Stefan har ju sagt att vi bara får resa 2 timmar med bil. Så hur fan ska det då gå för Älgens hus i Bjurholm och Lapparnas kåta i Ritsem.

Tänk döskallarna ältar exakt var man kan komma på 2 timmar. Inget eget tankearbete bara ryggmärgstroget följa den store ledarens tecken.

Observera att den store ledaren inte har sagt hur snabbt man får åka. Det ligger på var och ens samvete - och på polisens förmåga till fastihetskontrollerna.

Men om vi inför lockdown på någon region då kommer ju alla poliser samlas där och då kommer resten av Sverige kunna åka precis hur fort de vill utan att riskera böter ;-)
Citera
2020-05-22, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Javisst! Eller till alla i ”gaskammare” med trädörrar och lås på insidan...

Klart som fan man blir sur av att läsa tramset varenda gång man kikar in. Men du tog nog priset iaf. Men visst, vi kan säga att allt med det dumma, dumma viruset från Kina är en persons fel, och att han är en diktator, fullt jämförbar med Hitler. Hur låter det nu så här i efterhand?

Det är så jävla enkelt att vara emot allting, och att ha inställningen att allt som händer måste vara någons fel, och absolut aldrig ens eget. Nu vet vi inte på långa vägar vad som är rätt och fel ännu, men alla gör nog sitt bästa skulle jag tro.

Ja, vi kunde ha skyddat våra äldre bättre, men vad tjänar det till att älta det nu? Folk som alltid ska se alla hinder och aldrig möjligheter, brukar vara samma som alltid fastnar i gammal skit. Förbittrade energitjuvar som inte vill lösa saker, bara vältra sig i elände. Helst ihop med andra likasinnade. Hopplöst tröttsamma...

"Förbittrade", "energitjuvar"...suck, sicken åsna alltså.
Det här går hand i hand med folk som kallade vissa för "pessimister". ROTFL.

"Nej nej nej, kör inte in i diket snällaaaaaaaaaaa".
"Va?!? Vad är du för jävla pessimist?!?!?! Det kommer gå bra ju, bara du har säkerhetsbälte!"

Och så blir han "trött" att komma in och läsa om "förbittrade energitjuvar".
De som ser att det pågår (NB: fortsätter pågå) det sjukaste i världen i just det landet man bor i ska istället vara glada och positiva.
Eller så ska "dem" försöka förbättra saker. Hur fan då? Genom att säga att det kanske blir bättre snart?
Som dumma åsnor låtsas att det kommer gå bra? Medan man ser att man kör in i diket? Enda kan man göra för att förbättra saker är att just säga att man kör in i diket.
Citera
2020-05-22, 16:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Alla har väll för länge sedan noterat att 51 dött i dag.

Därav
1 i Stockholm
42 i västra götaland

Att bara 1 skulle dött i S är ju skrattretande.

Att 42 dött i VG är oroande, i relation till övriga landet.

Gud vad lätt det är att vara alarmist. När siffrorna överensstämmer med era förväntningar så kan ni spinna på med er ungergångsretorik. Men när siffrorna inte rimmar med er fantasi så ska det avfärdas som mörkande/dålig rapportering/nåt annat.

Ni suktar så jävla mycket efter den dagliga dosen, när varje normal människa insett för länge sedan att enstaka dagar är lönlöst att kolla på.

Nej, det har troligtvis inte dött 1 i Stockholm och det har troligtvis inte dött 42 i VG senaste dygnet. VG har rapporterat väldigt lågt några dagar nu och är den region som har mest oregelbundenhet i rapporteringen, så nu kom väl ett eftersläp igen. I Sthlm var det en låg rapporteringsdag idag, men det är inget tvivel om att dödstalen minskar där.

Från den nivå vi har varit så går det åt rätt håll, för Sveroge som helhet och särskilt Sthlm. VG är den region som just nu har högst dödstal.

Ja, att Sverige har en hög nivå döda är det ingen som motsäger. Att vi ser förbättringar förnekar alarmisterna militant.
Senast redigerad av Beaver14 2020-05-22 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in