2020-05-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Men är det smart att djävlas med ICA, Coop, City Gross, Hemköp eller vilka det nu är? Det är ju din härliga politikerkår som är skyldig till det här? Inte handlarna.

Självklart!

Jävlas vi med handlarna kommer handlarna lösa problemet. Antingen med billiga pappkassar, kassar gjorda på annat material eller något annat vis.
De privata bolagen vill ha in sina pengar.
För utförligare resonemang så gå bak i tråden.
Detta har avhandlats flera gånger.

Min härliga politikerkår? Jag har inte röstat på något av dessa partier.
Uttala dig inte som om du vet vad jag röstat på är du snäll.
Citera
2020-05-22, 01:44
Medlem
Som jag ser det har vi hittills kommit fram till tre vägar för protest mot den orättmätiga påsskatten:

1. Tag med egen påse. Inte särskilt revolutionärt, jag medger.

2. Lasta allt köpegods löst på varubandet, gärna päron och potatis en och en
i salig blandning! Överför därpå hela lasten till din kundvagn, för vidare transport till din bil/cykelkorg/vadfan du har för transportmedel!

3. Tag med dig kundkorgen hem. Den kan också användas då du plockar svamp!

Fler konstruktiva förslag?
Citera
2020-05-22, 09:51
Medlem
HeltKlarts avatar
Kan man inte protestera genom att ta med skottkärran till affären och ha den som kundvagn istället? Passar extra bra om man har självskanning. Skulle det bli avstämning är det bara att tippa ur sitt oemballerade varuberg direkt på golvet så får de väl räkna bäst de vill.
Citera
2020-05-22, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Stod om plastpåsarna på text-tv idag:

Jag hörde också om detta, men för att deras mått ska ha relevans till deras syfte med skatten så behöver man mäta två saker som man inte har gjort:

För det första måste man räkna med antalet plastpåsar som säljs på rulle, inte bara bärkassarna vid kassan. Plastpåsarna på rulle som används som soppåsar har säkerligen betydligt högre efterfrågan nu, och det är ju trots allt plastpåsar de också.

För det andra så behöver man komma med konkreta siffror på mängden plastpåsar ute i naturen, före och efter skatten.
Senast redigerad av countolaf 2020-05-22 kl. 12:48.
Citera
2020-05-22, 16:09
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag handlar som vanligt, tar de plastpåsar och fruktpåsar jag vill, skiter i att scanna in dom. Frågar nån så har jag "tagit med dom hemifrån".
Jag gör samma sak.
Ett tips är att knyckla den i handen flertalet gånger så den ser använd ut om du får avstämning.
Om du dessutom haft med dig några pantburkar ännu bättre alibi.
Vadå?
Jag hade pantburkarna i den påsen givetvis
Citera
2020-05-22, 16:17
Medlem
Idag var jag på lokala Systembolaget där vi har vår sommarstuga som ligger ute på landet och där har de satt upp en skylt: ”Ta en kartong gratis istället för att betala extra för en plastpåse”

Tyckte det var en ganska befriande inställning och lite tyst protest trots det är ett statligt bolag.
Citera
2020-05-22, 17:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Idag var jag på lokala Systembolaget där vi har vår sommarstuga som ligger ute på landet och där har de satt upp en skylt: ”Ta en kartong gratis istället för att betala extra för en plastpåse”

Tyckte det var en ganska befriande inställning och lite tyst protest trots det är ett statligt bolag.
Om folket tolkar den så, att en bojkott av plastpåsar är en protest mot skatten, så är väl målet uppfyllt iofs, att minska på plastkonsumtionen. Så det är ju en win - win i så fall.
Citera
2020-05-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Om folket tolkar den så, att en bojkott av plastpåsar är en protest mot skatten, så är väl målet uppfyllt iofs, att minska på plastkonsumtionen. Så det är ju en win - win i så fall.

Hahahaha, du tror fortfarande att det handlar om att försöka minska på antalet plastpåsar!!!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/guide-allt-de-behover-veta-om-plastskatten

Citat:
Regeringen beräknar att plastskatten efter införandet i maj ger intäkter på 2,1 miljarder kronor för 2020 och därefter 2,7 miljarder årligen.

Regeringen förväntar sig att vi fortsätter att köpa plastpåsar så att de får in sina miljarder.

Den som inte köper plastpåsen i affären, kommer ändå att behöva köpa soppåsar till sitt avfall.

Summa summarum så blir det ingen skillnad i antalet använda plastpåsar.
Citera
2020-05-22, 18:00
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2

För mig är det obegripligt hur man kan bli upprörd över att plastpåsarna gått upp i pris, även om det är en del. Det ingen verkar tänka på är att skatteintäkterna från plastpåsarna ska användas till att sänka skatten på arbete.
Ännu en miljöpartist som tror på larvet.
Hur hjärntvättad kan man bli?
Citera
2020-05-22, 18:05
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Hahahaha, du tror fortfarande att det handlar om att försöka minska på antalet plastpåsar!!!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/guide-allt-de-behover-veta-om-plastskatten

Regeringen förväntar sig att vi fortsätter att köpa plastpåsar så att de får in sina miljarder.

Den som inte köper plastpåsen i affären, kommer ändå att behöva köpa soppåsar till sitt avfall.

Summa summarum så blir det ingen skillnad i antalet använda plastpåsar.
Sverige ska uppnå EU:s mål om att använda max 40 plastkassar per person och år. Det tror jag är syftet med skatten snarare än att priset ska lösa ett stort problem med plast i svensk närnatur (det löser nog kanske ett litet problem) . Så visst underlättar en sådan bojkott för detta EU - mål. Så fortsätt att bojkotta du för att jävlas med Sverige.

Huruvida detta mål är rationellt eller inte, vet jag dock inte.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-05-22 kl. 18:08.
Citera
2020-05-22, 18:10
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
och det finns bra biologiska alternativ till avfallspåsar av sockerrör eller majsstärkelse.
Fast min lokala Ica handlare skryter om det. Ändå har dom den jävla skatten på påsarna
Citera
2020-05-22, 18:24
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Fast min lokala Ica handlare skryter om det. Ändå har dom den jävla skatten på påsarna

Det är där någonstans skon klämmer.

Dom tar ut skatt för påsar som inte är plast, för att få in pengar till något misslyckat dyrt projekt, under täckmanteln att det är miljövänligt.

Betalar vi nu inte för påsarna kommer dom höja bensinskatten istället och när folk köper elbil blir det milskatt.

Dom skall ha in sina cash!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in